دولت چه نقشی در صنعت خودرو دارد؟

با آنا وارد گفتگو شد

رئیس هیئت مدیره انجمن همگن قطعه سازی کشور گفت: دولت با مالیات ابزار و سایر مقررات می تواند مانند سایر کشورهای دنیا به عنوان ناظر و حامی در این صنعت نقش آفرینی کند. سوالی که اکنون فراموش شده و دولت کمتر در نقش خود دیده می شود.
محمدرضا نجفی منش، رئیس هیئت مدیره انجمن صنایع همگن قطعه سازی کشور در گفتگو با خبرنگار علم و فناوری خبرگزاری آنا، با اشاره به اینکه صنعت خودرو پاشنه آشیل وزارت صمت است، گفت: دولت می تواند مانند سایر کشورهای دنیا از ابزار نظارت مالی و غیره در قالب ناظر و حامی برای ایفای نقش در این صنعت استفاده کند؛ موضوعی که امروز به فراموشی سپرده شده است و دولت نیز به سراغ کارهای دیگری رفته که وظیفه آن نیست و نقش اصلی دولت در صنعت خودرو کمتر دیده می شود.
وی ادامه می دهد: صنعت خودرو ابتدا یک شکل گیری خصوصی بود. پس از انقلاب این صنعت به مالکیت دولتی درآمد. به نظر می رسد بهتر است اولاً دولت از زیر بار صنعت خودرو خلاص شود و آن را به بخش خصوصی بسپارد. البته دولت نیز مانند سایر کشورهای جهان با ابزارهای مالیاتی و سایر مقررات می تواند به عنوان ناظر و حامی در این صنعت نقش آفرینی کند. سوالی که اکنون به فراموشی سپرده شده و دولت به سراغ کارهای دیگری رفته است که جزو وظایفش نیست.
به گفته این فعال حوزه خودرو، دولت حداقل باید تلاش کند تا از حوزه مدیریتی در صنعت خودرو فاصله بگیرد. به این ترتیب به جای قرار گرفتن در یک موقعیت مسئول، در این قسمت درخواست کننده می شود.
نجفی منش با اشاره به آمار معاملات خودروهای ثبت شده در نیروی انتظامی کشور افزود: این آمار نشان می دهد در سال گذشته 7 میلیون تراکنش خودرو در کشور به ثبت رسیده که از این میزان 6 میلیون تراکنش خودروهای سواری فرسوده و یک میلیون تراکنش خودرو در کشور بوده است. مربوط به خودروهای جدید بودند. بنابراین می توان گفت 6 میلیون تراکنش موفق بدون حضور هیچ نهاد دولتی، بدون مشکل و با موافقت ملی در کشور انجام شده است.
رئیس هیات مدیره انجمن صنایع همگن کشور در پاسخ به این سوال که آیا صنعت خودرو کشور ظرفیت تولید یک میلیون و 700 هزار خودرو در سال را دارد، توضیح داد: خودروهای خودروسازان کشور در سال 1389 توانستند یک میلیون و 650 هزار خودرو در سال تولید کنند. یک سال است در حالی که اکنون در بخش تولید و تجهیزات و فناوری صنعت خودرو پیشرفت چشمگیری داشته ایم و بی شک می توانیم خودروهای بیشتری از این رقم تولید کنیم.
این فعال صنفی در خصوص برکناری وزیر صمت ادامه می دهد: تجربه تاریخی نشان می دهد که همه وزرای صنعت که برای استیضاح به شورای اسلامی احضار شده اند، پاسخگوی وضعیت و چالش های صنعت خودرو بوده اند.