چالشی به نام عدم تطابق قیمت برق و نیازهای چند میلیاردی نیروگاه
رئیس هیئت مدیره سندیکای شرکت های تولید کننده برق به تشریح موانع اجرایی حل مشکل معوقات معوق نیروگاه های خصوصی و راهکارهای رفع آن پرداخت و مدعی شد: میزان مطالبات نیروگاه ها با قراردادها. در بازار برق حدود 20 هزار میلیارد تومان و برای نیروگاه ها در قالب طرح های عمرانی سود BOT حدود 4000 میلیارد تومان معادل حدود 12 میلیارد یورو است.
ابراهیم خوشآوردار در گفتوگو با ای بی اس نیوز، از راهکارهای موجود برای تحقق شعار رشد تولید در صنعت برق که مبنای حرکت چرخدندههای اقتصاد است، گفت: نیروگاههای با قرارداد خرید تضمینی BOOs) باید تکلیف شود، گفت: از مجموع این درخواست ها می توان نتیجه گرفت که تراز وزارت نیرو در خرید و فروش برق منفی است و دلیل این تراز منفی فروش برق با قیمت اجباری که بین دخل و خرج وزارت نیرو تعادل ایجاد نمی کند و متأسفانه این عدم تعادل سال هاست ادامه دارد و برای رفع آن اقدام واقعی انجام می دهد.
وی گفت: در نتیجه با هر ساعت تولید برق در نیروگاه ها، تنها بدهی انباشته وزارت نیرو و مطالبات مولدهای برق اضافه می شود تا این که حجم این تقاضاهای انباشته به حدی برسد که عملاً تبدیل شود. وی می گوید: معمولا مشکل تامین برق در تابستان در بازه زمانی 300 تا 500 ساعتی رخ می دهد که عملاً با ساعات بحرانی برق کشور مطابقت دارد. اگر کنترل یا سیستم هوشمندی داشتیم، میتوانستیم به مشترکان دستور دهیم که حداقل مصرف را داشته باشند و در صورت داشتن هزینه متناسبتری پرداخت کنند.
به گفته وی، در وزارت نیرو آنچنان که باید به اهمیت نحوه مصرف پرداخته نشد، یعنی فقط کافی بود علیرغم الکتریسیته یکی از خدماتی است که کنترل مصرف آن آسانتر است و با کنترل موقت این مصرف میتوان نقدینگی مناسبی به دست آورد.
رئیس هیأت مدیره سندیکای بنگاه های تولید برق با بیان اینکه در عین حال بدنه بسیار بزرگ ستاد وزارت نیرو و شرکت های تابعه وزارت نیرو از دیگر مشکلات این وزارتخانه است. صنعت برق به طوری که با وجود برون سپاری در طول سالیان، همچنان ابعاد سازمانی این وزارتخانه و هزینه جاری آن را افزایش می دهد.وی گفت: در بودجه سال 1400 با نظارت بخش خصوصی و تلاش مجلس با افزایش تعرفه ها افزایش یافت. برای برق صنعتی، وزارت نیرو درآمد خوبی داشت. بدین ترتیب درآمد وزارت نیرو در سال 1400 تقریباً دو برابر میزان مورد انتظار بوده و در سال 1401 درآمد بالایی از فروش برق به صنایع برای وزارت نیرو پیش بینی می شود. اما مشکل اصلی این است که تخصیص این درآمدها بر اساس ردیف بودجه صورت نگرفته است.
تولید برق نباید خصوصی می شد
خوشگوتر افزود: یکی از مواردی که نباید خصوصیسازی میشد تولید برق بود و باید مدیریت دولتی آن ادامه پیدا میکرد، زیرا در این بخش برخلاف سایر حوزهها، بخش خصوصی اجازه نداده است آنطور که باید کار و فعالیت کند. چون سرمایه گذاری نکرده، اقتصادی بوده و دولت به مشکلات این بخش پاسخی نداده است. اگر به شاخص های بورس توجه کنیم، در 5 سال گذشته ارزش هر ریال سرمایه گذاری در حوزه معدن، پتروشیمی، فولاد، فجر و مبین (نیروگاهی) 5 برابر و 3.5 برابر بیشتر از سهام نیروگاه
تراز وزارت نیرو در خرید و فروش برق منفی است و دلیل این تراز منفی فروش برق به قیمت اجباری است که دخل و خرج وزارت نیرو را متعادل نمی کند و متاسفانه این عدم تعادل باعث شده است. سال ها ادامه دارد و هیچ اقدام واقعی برای حل آن انجام نشده است.رئیس هیئت مدیره شرکت های تولید کننده برق گفت: معتقدم وزارت نیرو هنوز نپذیرفته است که بخش غیردولتی بخش قابل توجهی از برق مورد نیاز کشور را تولید کند. این بزرگترین چالش شرکت های غیردولتی تولید برق با دولت است. به کالای اصلی دیگری مثل نان توجه کنیم، به محض تغییر دستمزد، قیمت نان به سرعت تغییر می کند و با وجود تلاش دولت برای کنترل قیمت آن، قیمت آن خیلی راحت تغییر می کند و مردم تمام روزها با قیمت جدید خرید می کنند. اما در برق امکان چنین سیالیت قیمتی متناسب با افزایش نرخ تورم و … وجود ندارد.
با بیان اینکه این نقش دولت باعث شده است حتی با قبض 50 هزار تومانی هم عوام احساس کند باید بیش از حد انتظار بپردازد، گفت: مشکل اینجاست که قیمت تمام کالاها و تجهیزات مورد نیاز برای تولید برق است. متاثر از افزایش نرخ تورم و افزایش ارز، اما قیمت برقی که به آن می رسد همچنان قیمت اجباری است و از افزایش آن جلوگیری می شود. در حالی که از سال 1393 میزان آمادگی نیروگاه ها ثابت بوده و نیروگاه های خصوصی به هر دری زده اند که نتوانسته اند قانون وضع کنند، البته نتیجه این اقدامات وقوع قطعی برق و مدیریت برق است. مصرف صنعتی و مسلماً هزینه آن برای اقتصاد ملی چندین برابر است.
مدت پرداخت مطالبات در بخش نیروگاه چقدر است؟
وی گفت: در ماده 10 قانون برنامه ششم به صراحت آمده است که اگر دولت در پرداخت تاخیر داشته باشد باید جریمه آن را بپردازد. در بودجه سال های 1397، 1398 و 1398 مشخص شده است که شرکت های وزارت نیرو در سیمای دولت هستند. در حال حاضر دوره پرداخت خسارت در بخش نیروگاه حدود 700 روز یا تقریباً دو سال است. برای رفع این مشکل از سال 1397 بیش از 20 نامه در داخل اتحادیه تهیه و به مراجع مسئول ارسال شده است.
رئیس هیئت مدیره سندیکای شرکت های تولید برق با بیان اینکه از سال 1397 پیش بینی کرده ایم که قرارداد خرید برق مشکلاتی داشته باشد که اقتصاد نیروگاه ها را تحت تاثیر قرار دهد، ادامه داد: این قرارداد از سال 1390 تغییر نکرده است. زمانی که بخش خصوصی وارد عرصه نیروگاه های بازار شد. ; این قرارداد دارای دو بخش است، از یک طرف وزارت نیرو و طرف دیگر تولیدکنندگان بخش خصوصی، اما از سال 2018 نتوانسته ایم تعامل و قرارداد جدیدی داشته باشیم.
رئیس هیئت مدیره اتحادیه تولیدکنندگان برق گفت: در قانون دارایی سال های اخیر با پیگیری های اتحادیه، مفاد جبران خسارت مطرح شد و مشکلاتی در اجرای آن به وجود آمد. شاید جالب باشد بدانید زمانی که برخی از کارخانه ها به سازمان خصوصی سازی بدهی دارند، به محض سررسید اقساط، در صورت تاخیر ۲۵ درصد جریمه دریافت می شود. این در حالی است که وزارت نیرو با تاخیر 700 روزه هنوز یک ریال در پرداخت غرامت دیرکرد لحاظ نکرده است.
پرداخت غرامت و استفاده از اوراق می تواند در رفع مشکل بدهی های معوق نیروگاه های غیردولتی موثر باشد، ضمن اینکه اجرای موضوع جبران خسارت که به صراحت در قانون بودجه سال جاری دولت لحاظ شده است، همچنان در انتظار تصویب از سوی این نیروگاه است. وزارت نیرو تسویه و استفاده از اوراق می تواند در حل مشکل بدهی های معوق نیروگاه های غیردولتی کمک کننده باشد.
سخنراني خوبي با بيان اينكه تسويه و استفاده از اوراق مي تواند در حل مشكل بدهي هاي معوق نيروگاه هاي غيردولتي موثر باشد، در سال هاي 1388 تا 1391 كه بدهي هاي نيروگاه هاي غيردولتي با پرداخت هاي مرتبط با سازمان خصوصي سازي تسويه مي شد. راه حل مناسبی بود و در قانون مالی گنجانده شد. و اجرای آن تمامی درخواست های نیروگاهی وزارت نیرو مورد تایید سازمان خصوصی سازی قرار گرفته است، گفت: این در حالی است که اجرای بحث جبرانی که به صراحت در قانون مالی سال جاری درج شده است، همچنان ادامه دارد. در انتظار تایید وزارت نیرو، همانطور که اخیرا معاون اول رئیس جمهور در نامه ای به وزیر اقتصاد و دارایی به تسریع در اجرای این بند قانونی اشاره کرد و وزارت اقتصاد ضمن موافقت، اجرای آن را دنبال کرد، اما همه چیز همچنان به تایید وزارت نیرو بستگی دارد.
به گفته رئیس هیأت مدیره سندیکای شرکت های تولید نیروی برق، در قانون اصلاح تبصره 5 قانون بودجه سال 1401 که اخیراً به تصویب رسیده است، 15 هزار میلیارد تومان از انواع تعهدات مالی اسلامی از جمله اسناد خزانه اسلامی، در نظر گرفته شده است. تسویه بخشی از بدهی دولت به شرکت توانیر بابت مابه التفاوت بهای تمام شده و تعهد فروش برق تحت پوشش ما محسوب می شود اما مبلغ آن در اختیار وزیر نیرو است. تلاش شد بر اساس تقاضا و بدهی تفکیک شود اما آن را به وزارت نیرو واگذار کردند و امیدواریم وزارت نیرو منصفانه عمل کند.
انتهای پیام