دوره 80 ساله کشتیشکنی ایران شکسته میشود
به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری ای بی اس نیوز ، حسنرضا صفری با اشاره به توانایی ایران در ساخت انواع کشتی ها و سکوهای نفتی اظهار داشت: از سال 89 تا به امروز حدود 200 کشتی شناور در کشور زیر نظر مؤسسه رده بندی ایران ساخته شده است. . پس ایران کشتی ساز است و صنعت کشتی سازی در کشور ما واقع شده است.
وی با بیان اینکه اپراتورها مسئول عدم ساخت کشتی در کشور هستند، افزود: به عنوان مثال یک کشتی لندینگ معمولی برای ساخت نیاز به 14 تا 20 میلیارد تومان اعتبار دارد. چه کسی می تواند هزینه این کار را از منابع شخصی یا شرکتی بپردازد. در سرتاسر جهان به جای سفارش کشتی، از جیب اپراتور یا سازنده از بانک ها فاینانس دریافت می کنند. بودجه قابل توجهی در این بخش وجود دارد زیرا صنعت کشتی سازی بیش از آنچه بسیاری فکر می کنند برای دولت سودآور است.
وی ادامه داد: کشتی سازی عامل اصلی اشتغال است و بیش از 200 صنعت ثانویه را فعال می کند. طبق آمار به ازای هر شغل مستقیم در کشتی سازی 4 تا 5 شغل غیرمستقیم ایجاد می شود.
رئیس هیئت مدیره انجمن مهندسین دریایی ایران با اشاره به اینکه در حوزه کشتی سازی بیش از هر چیز دیگری مشکل تامین مالی داریم، گفت: در صورت تامین مالی مناسب و مطمئن برای سفارشات، کشتی سازی ایران فعال می شود. هر جا که این کار به درستی انجام شده، کشتی سازی ایران موفق بوده است. مانند Aframax که توسط ونزوئلا تامین مالی می شود. یا سکوی ایران امیرکبیر، سکوی ایران البرز و کاسپین که در شمال ساخته شده و توسط وزارت نفت تامین مالی شده است.
صفری در ادامه با بیان اینکه بخش خصوصی یا شرکت هایی مانند کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و شرکت ملی نفتکش که نمی توانند از محل درآمد خود خرید کشتی را تامین کنند، افزود: این شرکت های کشتیرانی هستند و می خواهند کشتی را تحویل بگیرند. سریع ارسال کنید و با آن کار کنید. دلیل اصلی اینکه ما نمی توانیم از سفارش کشتی به کشتی سازان خارجی اجتناب کنیم، مشکلات تامین مالی است. قرار بود صندوق توسعه صنایع دریایی و صندوق توسعه ملی ایجاد شود اما این موارد به نوعی اجرایی نشد.
وی همچنین به بازیافت کشتی ها (ضایعات کشتی) پرداخت و گفت: با توجه به عدم آگاهی مسئولان کشور به ویژه در زمینه حفاظت از محیط زیست و روند اجرای کنوانسیون های بین المللی در ایران، تا به امروز این باور وجود داشت که امکان داشتن صنعت بازیافت کشتی و همچنین رعایت استانداردهای زیست محیطی وجود ندارد.
رئیس هیأت مدیره انجمن مهندسین دریایی ایران افزود: با اقدامات انجام شده توسط مؤسسه رده بندی ایران برای سازمان حفاظت محیط زیست یعنی تهیه استانداردهای زیست محیطی بازیافت شناورها و اخذ تأییدیه سازمان برنامه و بودجه. کشور برای این منظور زیرساخت های شکستن کشتی در کشور برنامه ریزی شده است.
صفری تاکید کرد: با توجه به اینکه اجرای کنوانسیون بازیافت کشتی های IMO از سال 2025 برای ایران اجباری شده است، امیدواریم کسی به این صنعت برچسب صنعت ضد محیط زیست و کثیف نزند و به تدریج بتوانیم حفاظت از محیط زیست را تنظیم کنیم. صنعت بازیافت کشتی در کشور
وی یادآور شد: بر اساس اطلاعات دریافتی و رویکرد صنعت، خبرهای خوبی برای این بخش در راه است و پس از 80 سال تجربه جهانی به زودی شاهد راه اندازی صنعت کاغذ کشتی در کشور خواهیم بود. در واقع، تخریب در سواحل جنوبی کشور به ویژه در چابهار شکل عملیاتی خواهد داشت. این صنعت توسط صنعتگران یا سرمایه گذارانی ایجاد می شود که در گذشته اجازه سرمایه گذاری در اوراق بهادار شناور را نداشتند.
رئیس هیئت مدیره انجمن مهندسین دریایی ایران گفت: امروز مقررات زیست محیطی برای بازیافت کشتی ها وجود دارد و هیچکس نگران این نیست که بگوید کاغذهای کشتی ضد محیط زیست است. اگر الزامات همه دنیا برآورده شود و موسسات طبقه بندی یا سازمان حفاظت محیط زیست و سازمان بنادر به عنوان مجریان اجرای کنوانسیون ها در ایران ارزیابی زیست محیطی را تایید کنند، اوراق شناور تشکیل می شود و همه از این صنعت استقبال خواهند کرد. .
صفری گفت: چندی پیش سازمان بنادر و دریانوردی با صدور بخشنامه ای بخشی از کنوانسیون بین المللی را تصویب کرد که بر اساس آن شرکت های مشاور و موسسات رتبه بندی می توانند وارد صنعت کاغذ شوند.
absnews