دلیل کندی اینترنت چیست؟ -ایسنا
با توجه به نیاز جامعه به اینترنت و استفاده روزانه همگان از آن، کیفیت سرعت اینترنت و پوشش آنتن اپراتورهای همراه اول و ایرانسل به گفته بسیاری از کاربران کاهش یافته و موجب نارضایتی شده است.
به گزارش ای بی اس نیوز، کاهش سرعت اینترنت در همه کشورها و ایران به دلایل مختلف مشکل جدیدی نیست. در ایران، کاربران طی چند سال گذشته و علیرغم تلاش برای توسعه زیرساخت ها و بهبود کیفیت اینترنت با این مشکل مواجه بوده اند. اینترنت، نارضایتی از کیفیت وجود دارد. اینترنت وجود دارد.
این در حالی است که مسئولان وزارت ارتباطات با استناد به گزارش های بین المللی از جایگاه ایران در دنیا در حوزه تلفن همراه خوب و حتی بهتر از دولت قبل خبر می دهند. اما این سوال پیش می آید که چرا کاربران احساس می کنند در ماه های اخیر سرعت اینترنت کاهش یافته است؟
استفاده مردم از اینترنت موبایل افزایش چشمگیری داشته است، اما سرعت توسعه زیرساخت های ارتباطی کشور در سال های اخیر متناسب با سرعت رشد تعداد کاربران نبوده است. با این حال، دولت گفته است که متعهد به ارائه خدمات با کیفیت بالا است. -دسترسی به اینترنت با کیفیت و پرسرعت برای مردم. و گسترش خطوط فیبر نوری راه حل موثری برای افزایش سرعت و رفع اختلالات است.
در پایان سال گذشته گزارشی از وضعیت اپراتورهای تلفن همراه در سال گذشته منتشر شد و اعلام شد که میزان دیتای مصرفی مشتریان (باری بار) افزایش یافته و با توجه به افزایش مصرف، دسترسی سرعت (Throughput) کاربران کاهش یافته و در واقع دلیل اصلی شرایط موجود در زمینه کیفیت اینترنت عدم رشد شبکه اپراتورها متناسب با افزایش مصرف کاربران اعلام شده است.
از سوی دیگر، پس از محدودیت برخی پلتفرمهای خارجی از سال گذشته، بحث کاهش سرعت و کیفیت اینترنت بیش از پیش مطرح و احساس میشود. بنابراین پس از حدود یک سال و در شرایطی که وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اعلام کرد سرعت اینترنت دو برابر در مقایسه با شروع دولت انجام شده است، تجربه کاربران حاکی از عدم رضایت آنها از کیفیت اینترنت به خصوص اینترنت با اپراتورهای تلفن همراه است و با سرعت پایین دانلود به خصوص دانلود مواجه هستند.
بخشی از شکایات و نارضایتی کاربران را می توان در حذف بودجه یا برنامه های بلندمدت اپراتورهای تلفن همراه مانند همراه اول و ایرانسل جستجو کرد. این موضوع در اوایل سال 1401 باعث تعجب برخی از کاربران شد، زیرا اپراتورها معتقدند برنامه های آنها در حداقل و حداکثر محدودیت های نظارتی است و آنها را نقض نکرده اند. در همین راستا وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات پس از شش ماه اعلامیه که قرار است برنامه بلندمدت 60 گیگابایتی تعریف و در اختیار مشترکین و مصرف کنندگان قرار گیرد که محقق نشد و در نهایت به سال 1401 خاتمه یافت. اشاره شد که این موضوع باید در سال 1402 اتفاق افتاده باشد که هنوز تکلیف این موضوع مشخص نشده و کاربران خواهان کنترل بیشتر وزارت ارتباطات بر فعالیت اپراتورهای تلفن همراه در ارائه خدمات هستند.
با توجه به افزایش فعالیت افراد در فضای مجازی و اینکه جایگاه مهمی در زندگی روزمره افراد به خود اختصاص داده و بسیاری از افراد تجارت دیجیتال را به عنوان شغل انتخاب کرده اند. پس هرکسی یا مشتری این فضا است یا یکی از اعضای خانواده اش خدمات دهنده در این فضا است.
به گفته کارشناسان، ارتباط در دوران جدید یکی از حقوق اساسی بشر و از حقوق عمومی مردم تلقی می شود، از این رو دیگر امتیاز نیست بلکه به یک حق تبدیل شده است و باید در این حوزه عدالت برقرار شود. با آغاز به کار دولت سیزدهم توجه ویژه ای به برقراری ارتباط و اتصال روستاها به اینترنت پرسرعت و شبکه ملی اطلاعات شد و در دو سال گذشته بسیاری از روستاها به اینترنت متصل هستند اما علیرغم تمامی اقدامات انجام شده برای ارتقای کیفیت اینترنت ثابت، شکایات از کیفیت پایین اینترنت و پوشش ضعیف آنتن دهی در جاده های بین شهری و روستاها و حتی در بخش هایی از شهرهای بزرگ همچنان ادامه دارد.
اگرچه از ابتدای دولت سیزدهم تاکنون اقدامات زیادی برای ارتقای کیفیت اینترنت انجام شده است، اما همچنان هر از چند گاهی با اختلالاتی در این شبکه مواجه هستیم. وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اخیراً دلیل این مشکل را ارتقاء شبکه اعلام کرده است که معمولاً در نیمه شب انجام می شود و در برخی مناطق اختلالات محدودی ایجاد می کند.
در نهایت می توان گفت که جهان در مسیری پیش می رود که مردم به آن نیاز دارند. اینترنت و شبکه پهن باند ارتباطات فیبر محور ثابت را فراهم می کند، زیرا طبیعتاً ارتباطات بی سیم ظرفیت محدودی دارد و در شرایطی که مسئولان معتقدند اینترنت همراه در ایران وضعیت بدی ندارد و نسبت به ابتدای دولت افزایش یافته است. هنوز سردرگمی و شکایت کاربران در مورد کیفیت اینترنت.
انتهای پیام