سایر موضوعات

دلایل کاهش تقاضا برای محصولات فناوری ایران در بازار

عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی در گفتگو با آنا توضیح داد:

یکی از اعضای هیئت علمی پژوهشکده مطالعات علوم پایه و فناوری دانشگاه شهید بهشتی گفت: با توجه به اینکه بیشتر اقتصاد ایران در اختیار شرکت های بزرگ از جمله پتروشیمی، پالایش، خودرو و فولاد است و نیازی به تغییر احساس نمی کنند. و در فعالیت های خود متحول می شوند و اینکه با تقاضای ضعیف محصولات یا دانش از سوی شرکت های دانش بنیان مواجه هستیم.

کیارش فرتاش، عضو پژوهشکده تحقیقات علمی و فناوری دانشگاه شهید بهشتی در گفت و گو با خبرنگار گروه اقتصاد خبرگزاری آنا می گوید: فعالیت شرکت های مبتنی بر دانش به دو بخش بستگی دارد: عرضه و تقاضا در بخش عرضه، مهم است که کسب‌وکارهای دانش‌بنیان بتوانند محصولات باکیفیت و با قیمت رقابتی تولید کنند و در سمت تقاضا نیز باید مشتریان نهایی شامل شهروندان، شرکت‌های بزرگ و بازار صادراتی وجود داشته باشند تا بتوانند خریدار باشند. از این محصولات دانش بنیان

مشکلات کمتری در ارائه محصولات دانش بنیان وجود دارد

وی بیان کرد: در بخش عرضه مشکلات کمتری وجود دارد و پیشرفت های خوبی حاصل شده است اما در بخش تقاضا از آنجایی که بیشتر اقتصاد ایران در اختیار شرکت های بزرگ از جمله پتروشیمی، پالایشگاهی، خودروسازی و فولاد است. نیازی به تغییر یا تغییر شرکت ها نیست. ما فکر نمی کنیم با تقاضای ضعیف محصول یا دانش شرکت های دانش بنیان مواجه باشیم.

استاد دانشگاه شهید بهشتی افزود: به عنوان مثال خودروسازان نیازی به بازار خودروهای مدرن و مطابق با دانش روز احساس نمی کنند. و ترسی ندارند که اگر در پایان سال مدل خودروی جدیدی را به بازار معرفی نکنند با افت فروش یا ورشکستگی مواجه شوند، بنابراین تمایلی به همکاری با آشنایان ندارند. شرکت های مستقر

فعالیت اندک بنگاه های اقتصادی بزرگ در بخش تحقیق و توسعه

محصولات فناورانه

فیرتاش تصریح کرد: شرکت های بزرگی که اکثریت اقتصاد ایران را در اختیار دارند در حوزه تحقیق و توسعه فعالیت نمی کنند به همین دلیل بسیاری از شرکت های دانش بنیان به دلیل عدم ارتباط با این شرکت ها با محدودیت فعالیت مواجه هستند.

بازاریابی باید برای محصولات دانش بنیان انجام شود

یکی از اعضای پژوهشکده علم و فناوری دانشگاه شهید بهشتی گفت: یکی دیگر از دلایل وضعیت فعلی این است که باید از بازاریابی برای محصولات دانش بنیان استفاده کرد. به لطف فناوری نانو، می توان موادی ساخت که قیمت بالاتری داشته باشند، اما استحکام بیشتر و وزن کمتری داشته باشند و عایق حرارتی باشند، اما در موارد عادی مصرف کنندگان تمایلی به استفاده از محصولات گران قیمت ندارند. در این بین، فرض کنید استفاده از این مواد طبق قوانینی اعمال شود، طبیعی است که بازاری برای محصولات شرکت های دانش بنیان ایجاد شود.

دنیا با استفاده از محصولات دانش بنیان مسیر متفاوتی را در پیش گرفته است

وی افزود: دنیا تا اینجا پیش رفته و محصولات نوآورانه و فناورانه در بسیاری از خدمات از جمله ساختمان سازی و بهداشت و درمان استفاده می شود. محصولات شرکت های دانش بنیان به خوبی در بخش های خدماتی مورد استفاده قرار نگرفته است. بحث های بازار به رشد اقتصادی و حیات این شرکت ها کمک می کند، اگرچه این شرکت ها نیز باید تلاش کنند تا رشد کنند و روی تصویر برند خود کار کنند.

استفاده از پتانسیل بنگاه های دانش بنیان با توجه به ظرفیت های وزارتخانه های اقتصادی

محصولات فناورانه

فرتاش در پاسخ به این سوال که بحث بازار محصولات کسب و کار دانش بنیان باید توسط چه نهادهایی آغاز شود، گفت: تجاری سازی و ایجاد بازار برای محصولات دانش بنیان به طور حتم مسئولیتی بر عهده شرکت های دانش بنیان و یا شرکت های دانش بنیان نخواهد بود. از اینها دفتر علم و فناوری ریاست جمهوری هر وزارتخانه ای متولی بخشی از امور اجرایی کشور است، مثلاً در حوزه نفت، گاز، پتروشیمی، پالایش و … که وابسته به وزارت نفت است، تقاضای زیادی وجود دارد. اداراتی مانند راه و شهرسازی نیز تقاضای زیادی در زمینه های راه، ساخت و ساز و غیره دارند. این وجود دارد و وزارتخانه‌های صنعتی با توجه به توانایی‌های خود باید از پتانسیل بنگاه‌های دانش‌بنیان و محصولات آنها استفاده کنند.

وزارتخانه ها نمی خواهند نهادهای دانش بنیان که قانون را نادیده می گیرند اجرا نشود

استاد دانشگاه شهید بهشتی گفت: قانون جهش دانش بنیان تلاش کرده است از توان وزارتخانه ها در بحث بازار با الزامات استفاده شود اما اگر خود وزارتخانه ها تمایلی به این کار نداشته باشند، نتیجه نمی دهد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا