اخبار اقتصادی روز

تورم نقطه به نقطه در اردیبهشت امسال 31 درصد بود

تورم نقطه به نقطه در اردیبهشت امسال 31 درصد بود

در اردیبهشت 1403، شاخص قیمت مصرف کننده خانوار کشور به 0/243 رسید که نسبت به اردیبهشت ماه سال قبل (1402) 0/31 درصد افزایش داشت. این بدان معناست که خانوارها در اردیبهشت ماه امسال به طور متوسط ​​31 درصد بیشتر در مقایسه با ماه مشابه سال گذشته برای خرید کالاها و خدمات مشابه هزینه کرده اند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری علم و فناوری آنا، مرکز آمار ایران در تازه ترین گزارش خود اعلام کرد: در اردیبهشت ماه سال 1403 شاخص بهای مصرف کننده خانوار کشور به عدد 243.0 رسید که نسبت به ماه قبل 2.8 درصد افزایش داشت. در ماه مشابه سال قبل 31.0 درصد و در دوازده ماه منتهی به این ماه نسبت به مدت مشابه سال قبل 37.0 درصد افزایش داشته است.

تورم نقطه به نقطه خانوارها در کشور

منظور از تورم نقطه به نقطه درصد تغییر شاخص قیمت نسبت به ماه مشابه سال قبل است. در اردیبهشت 1403، تورم نقطه به نقطه خانوار کشور 0/31 درصد بود. این بدان معناست که خانوارهای کشور به طور متوسط ​​0/31 درصد بیشتر از اردیبهشت 1402 برای خرید «مجموعه کالاها و خدمات یکسان» هزینه کرده‌اند. تورم نقطه به نقطه اردیبهشت 1403 نسبت به ماه قبل 0.1 درصد افزایش یافت.

تورم ماهانه خانوار در کشور

منظور از تورم ماهانه درصد تغییر شاخص قیمت نسبت به ماه قبل است. در اردیبهشت 1403 تورم ماهانه خانوار کشور معادل 2.8 درصد بود. تورم ماهانه گروه عمده «خوراکی ها، آشامیدنی ها و دخانیات» 1.8 درصد و گروه عمده «کالاهای غیرخوراکی و خدمات» 3.3 درصد بوده است.

نرخ تورم سالانه خانوارهای کشور

منظور از نرخ تورم سالانه، درصد تغییر میانگین رقم شاخص قیمت در یک سال منتهی به ماه جاری نسبت به دوره مشابه قبل است. در اردیبهشت 1403 نرخ تورم سالانه خانوارهای کشور به 0/37 درصد رسید که نسبت به همین اطلاعات در ماه قبل 8/1 واحد درصد کاهش داشت.

درصد تغییر شاخص قیمت در دهک های بهای تمام شده کل کشور در اردیبهشت 1403

نرخ تورم سالانه کشور در اردیبهشت 1403 37.0 درصد است و دامنه تغییرات آن برای دهک های مختلف از 32.7 درصد برای دهک اول تا 38.3 درصد برای دهک دهم است. بر این اساس شکاف تورم اعشاری در این ماه به 5.6 واحد درصد رسید که نسبت به ماه قبل (5.4 واحد درصد) 0.2 واحد درصد افزایش داشت.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا