سومین مگا پروژه راه آهن کشور پس از 18 سال به بهره برداری رسید
پروژه راه آهن رشت – قزوین – انزلی یکی از پروژه های مهم حمل و نقل ریلی کشور محسوب می شود که نقش مهمی در تکمیل کریدور شمال به جنوب، شرق و غرب و به نوعی با بهره برداری از این پروژه ریلی ایفا می کند. پروژه راهآهن خزر – رشت که آخرین بخش کریدور جنوب – شمال نیز میباشد، تکمیل میشود که تحول قابل توجهی در تجارت کشور، خاورمیانه، آسیای مرکزی و اوراسیا به همراه خواهد داشت موقعیت استراتژیک ملی و بین المللی آن، زیرا می تواند در تجارت کشور و منطقه تحول آفرین باشد.
پروژه راه آهن رشت-قزوین در سال 1384 آغاز به کار کرد، اما از سال 1384 تا 1387 در مدت 13 سال تنها 3 درصد پیشرفت داشته است 31 پس از 18 سال این پروژه با حضور سرپرست ریاست جمهوری رسماً اجرایی می شود.
علاوه بر تایید مقام معظم رهبری مبنی بر تکمیل خط ریلی رشت- قزوین و تکمیل کریدور پازل شمال و جنوب، به دلایل نامعلومی، پیشرفت در این پروژه در دولت های گذشته کند بود، اما با افتتاح خط راه آهن دولت سیزدهم سرعت اجرای این خط را تسریع بخشیده است تا به امروز وعده های زیادی برای بهره برداری از این پروژه مهم داده شده است که آخرین آن وعده 17 خردادماه سال جاری بود که قرار بود در سال جاری اجرایی شود. حضور … وزیر راه و شهرسازی.
ارزش فعلی پروژه راه آهن رشت – قزوین 6 هزار میلیارد تومان است
خیرالله خادمی مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور در این خصوص به خبرنگار اقتصادی ای بی اس نیوز گفت: تمامی عملیات اجرایی این پروژه و حتی تست های اولیه جابجایی قطار باری در پیاده روها انجام شد. با موفقیت و فردا این پروژه با حضور وزیر تکمیل خواهد شد.
وی با بیان اینکه اجرای این پروژه از سال 1396 آغاز شد و طول خط ریلی رشت – قزوین 37 کیلومتر است، گفت: احداث 18 تقاطع، پل بزرگ و 243 پل در این جاده کوتاه از جمله موارد مهم است. اقدامات توسعه برای زیرساخت های ریلی کشور. خط ریلی رشت – قزوین یکی از اولویت های اجرایی است و در واقع آخرین قطعه خط ریلی دریایی کشور است که تمامی مراحل عملیاتی این پروژه به پایان رسیده و با حضور رئیس جمهور در شرف اجرایی شدن است.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور گفت: برای ساخت این پروژه حدود 2500 میلیارد تومان هزینه شد اما ارزش روزانه این پروژه بالغ بر 6 هزار میلیارد تومان است زیرا زمین های کشاورزی و مسکونی زیادی برای ساخت این پروژه وجود دارد. زمین مورد نیاز، پیست با قیمت امروز خریداری شده است. بسیاری از جاده های آبی و کشاورزی نیز با استفاده از فناوری های مدرن تثبیت شده اند.
معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربنای کشور با اشاره به سختی عملیات اجرایی راه آهن رشت – قزوین ادامه داد: با توجه به اراضی کشاورزی اطراف و مالکیت اراضی حاشیه راه، زمین مسیر راه آهن گل آلود و پرآب است، از طرفی این خط ریلی یکی از سخت ترین پروژه های راهسازی کشور محسوب می شود.
توسعه ارتباطات با کشورهای اوراسیا در راستای بهره برداری از خط ریلی رشت – قزوین
وی ادامه داد: بهره برداری از راه آهن رشت- قزوین زمینه ساز توسعه روابط بین اعضای اوراسیا و کشورهای مرزی جنوبی خلیج فارس است و یکی از مهمترین شاخص های دستیابی به اهداف کلی محسوب می شود. سیاست های اقتصاد مقاومتی در منطقه مناطق آزاد. با اتصال منطقه آزاد انزلی به خط سراسری راه آهن در پیر بازار رشت، شاهد اتصال دریای شمال و دریای جنوب ایران خواهیم بود.
وی بیان کرد: با تکمیل خط ریلی رشت – قزوین یکی از مهم ترین زیرساخت ها برای فعال سازی کریدورهای عبوری از کشور به ویژه گذرگاه شمال به جنوب تکمیل و اتصال ریلی به آزاد انزلی انجام می شود. منطقه. که منجر به فعال شدن قابلیت های ترانزیتی در شمال کشور می شود. در منطقه آزاد انزلی و در فاصله کمتر از 2 کیلومتری خط ریلی به طول 37 کیلومتر نیز با فناوری خاصی برای اتصال به پلکان چرخشی که نقطه تماس و حمل و نقل محسوب می شود، احداث شد. کالاهای بین کشتی ها و خطوط راه آهن در این منطقه اجرا شد
وی علت کندی اجرای پروژه را رطوبت زمین و شرایط جوی دانست و معتقد است: شرایط جوی و رطوبت زیاد باعث کندی اجرای پروژه راه آهن شد.
حجم حمل بار از طریق راه آهن رشت – قزوین به سه میلیون تن رسید
عباس خطیبی معاون ساخت و توسعه شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور نیز در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های ای بی اس نیوز ؛ خط آهن رشت – قزوین را جزء 4 مگا پروژه در کشور دانست. با اشاره به اینکه خط ریلی رشت – قزوین ادامه خط ریلی خزر است و در رشت واقع شده و به دریای خزر و از طریق غرب دریای خزر به دریای خلیج عرب و در برگشت متصل می شود. پتانسیل ترانزیت، ترکیبی از حمل و نقل بار از روسیه و کشورهای همسایه دریای خزر را فراهم می کند.
الخطیبی در خصوص حجم منابع تخصیص یافته به این پروژه گفت: هزینه این پروژه تقریباً 3 هزار میلیارد تومان است و این پروژه ریلی با اعتبارات داخلی راه اندازی شد و با بهره برداری از این پروژه، کشورهای واقع در حاشیه دریای خزر قطعاً توانست از وسایل حمل و نقل رایج بهره مند شود. بهره برداری از خط ریلی رشت- قزوین زمینه ساز توسعه روابط اعضای اوراسیا و کشورهای مرزی جنوبی خلیج فارس بوده و یکی از مهمترین شاخص های دستیابی به سیاست های کلی کشورهای اوراسیا محسوب می شود. اقتصاد مقاومتی در حوزه مناطق آزاد. با اتصال منطقه آزاد انزلی به خط ریلی سراسری در پیر بازار رشت شاهد اتصال شمال و جنوب بحرین ایران خواهیم بود و حجم ترانزیتی در این پروژه سه میلیون تن و حجم تردد مسافر خواهد بود. از طریق بخش حمل و نقل ریلی به 300 هزار نفر می رسد.
بر اساس این گزارش، 5.2 میلیون متر مکعب خاکریزی، 5100 تن آرماتور، 100 هزار متر مکعب بتن و 6.8 کیلومتر خاکبرداری در این راه آهن در نهایت با تکمیل راه آهن رشت – قزوین یکی است از جمله مهمترین آنها این است که زیرساخت های فعال سازی کریدورهای عبوری کشور به ویژه گذرگاه شمال به جنوب تکمیل می شود و با اتصال راه آهن به منطقه آزاد انزلی، این امر موجب فعال شدن ظرفیت های ترانزیتی می شود. در منطقه شمال کشور.
خبرنگار: کبری عزیزم