رئیس کمیسیون بهداشت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران، قانون توقف گازوئیل سوزی در سه نیروگاه کشور را شروعی بسیار ارزشمند دانست و گفت: رئیس جمهور تصمیم گرفت سلامت را بین سلامت و آلودگی انتخاب کند. تصمیم شجاعانه ای بود
به گزارش ای بی اس نیوز، مهدی پیرهادی در حاشیه جلسه امروز شورای شهر تهران در جمع خبرنگاران درباره توقف سوختن مازوت در سه نیروگاه گفت: سال گذشته اولین نفری بودم که سوال احتراق مازوت را به صورت گسترده اعلام کردم و مکان ها را ذکر کردم. که عمل کرد. خدا را شکر می کنم که این قضیه ثابت شد زیرا مافیای قدرت و ثروت پابرجا بود و ما در استان البرز و همدان تولید نفت کوره نداریم. جا دارد از رئیس جمهور محترم که به درستی دستور توقف تولید نفت کوره در استان البرز را صادر کرد و نشان داد که به سلامت مردم اهمیت می دهد تشکر می کنم.
وی ادامه داد: در سه جلسه این هشدار را به شورا اعلام کرده بودم اما تخریب های گسترده ای در رسانه ها و مجموعه های مختلف علیه من انجام شد. هر چقدر این مشکل را رسانه ای کردیم، عده ای نخواستند آن را بشنوند و همچنان تاکید داشتند که در تهران سوخت نمی سوزد. مافیای گازوئیل آنقدر قوی بود که به هر طریقی سعی می کردند ما را خفه کنند.
رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران افزود: آلودگی تهران به عوامل مختلفی بستگی دارد. مصرف سوخت حدود 7 میلیون خودروی فرسوده در کشور بیش از سه برابر سوخت استاندارد است. این هزینه را در مقدار سوخت، هزینه بنزین وارداتی (هر لیتر بنزین وارداتی 80 سنت قیمت دارد) و 365 روز ضرب کنید. یکی از دلایلی که ما واردکننده بنزین شدیم همین خودروهای فرسوده بود. موتورسیکلت های کاربراتوری بین 7 تا 14 برابر بیشتر از یک موتورسیکلت آلایندگی تولید می کنند. کامیون های فرسوده نیز نیاز به نوسازی دارند.
وی با بیان اینکه به راستی مافیای خودرو در کشور وجود دارد افزود: علیرغم همه دستورات به نوعی جلوی واردات خودرو توسط مافیا گرفته می شود. در همان بازه زمانی که دولت اعطا کرد و مجلس تصویب کرد، فضای خوبی در کشور ایجاد شد. خودروهای باکیفیت در کاهش مصرف سوخت و آلایندگی نقش دارند. پیشنهاد من این است که دولت ابتدا حدود 7 میلیون خودروی فرسوده را حذف کند و به اسقاط خودروها توجه ویژه ای داشته باشد.
پیرهادی با تاکید بر اینکه قانون توقف سوزاندن مازوت در سه نیروگاه در کشور شروع بسیار ارزشمندی است، گفت: انشالله به روزی می رسیم که سوختن مازوت در 11 نیروگاه دیگر متوقف شود. جامعه ریاست جمهوری سفارش دهید. شاید عدم تعادل انرژی در برخی مناطق رخ دهد. اما سلامت مردم از هر چیز دیگری مهمتر است. رئیس جمهور محترم جراح قلب است و سلامت مردم برای ایشان مهم و اولویت است. درست است که اعلام کردیم ممکن است دو ساعت قطعی برق داشته باشیم، اما مردم منطقی را قبول دارند. انشاالله نیروگاه های جدید بسازند و به بهره برداری برسانند تا بتوانیم از این درگیری خارج شویم.
این عضو شورا ادامه داد: در طول دهه های گذشته مجبور بوده ایم نیروگاه بسازیم و اصلاحات و پیشرفت هایی انجام دهیم تا با چنین روزی مواجه نشویم. در نهایت رئیس جمهور تصمیم گرفت سلامتی را بین سلامت و آلودگی انتخاب کند که تصمیم شجاعانه ای بود.
رئیس کمیته بهداشت، محیط زیست و خدمات شهری شورا افزود: همکاران وزارت نفت اعلام کردند که در تهران گازوئیل نداریم. اما واقعیت این است که برخی از کارگاه ها و مجتمع های صنعتی کوچک از گازوئیل و سوخت های مشابه استفاده می کنند. سوخت گازوئیل از کرج با حرکت باد به تهران می رسد و این مشکل در مدل سازی مشخص شد.
وی با اشاره به کیفیت سوخت به عنوان یکی دیگر از عوامل آلودگی هوا گفت: بر اساس اسناد فوق دولت موظف به ارتقای کیفیت سوخت است. وزارت نفت همچنین اعلام کرد که برای ایجاد تغییرات، پالایشگاه ها باید هزینه زیادی را برای رسیدن به این افزایش کیفیت سوخت صرف کنند. دولت باید بر اساس آن برنامه ریزی و عمل کند. آقای بیزیکیان قول داد که هیچکس در مورد او دروغ نخواهد گفت و این حرف بسیار ارزشمندی است.
پیرهادی درباره معاینه فنی خودروها نیز بیان کرد: خودروهای خاصی در شهرهای دیگر معاینه فنی می شوند که شهرداری امکان دسترسی به آن را ندارد. استانداردهای معاینه فنی در تهران مشخص است و خودروهایی که مشمول معاینه فنی خاص هستند باید در تهران و شهرهای بزرگ تردد کنند. سطح استانداردها در تهران با شهرهای دیگر متفاوت است.
وی با اشاره به توسعه حمل و نقل عمومی گفت: طرح توسعه حمل و نقل عمومی همچنان ادامه دارد. بیش از 1350 اتوبوس وارد مسیرهای اتوبوس شده است که تاکنون سابقه نداشته است. تا پایان سال تعداد قابل توجهی به این تعداد اضافه می شود. واگن های مترو نیز در حال ساخت هستند که به تدریج به چرخه حمل و نقل عمومی اضافه خواهند شد.
این عضو شورا ادامه داد: در حال بررسی توسعه و حفظ فضای سبز و سایر آلاینده هایی هستیم که به کاهش کیفیت هوا کمک می کنند. نهادها باید وارد عمل شوند و قوه قضائیه می تواند نقش بسیار مهمی در این زمینه داشته باشد. برخی از دستگاه ها دیگر پاسخ نمی دهند. اما با آنها برخورد جدی نشد. باید در این زمینه اقدام ویژه ای صورت گیرد و ریاست محترم قوه قضاییه می تواند اقدام کند زیرا سلامت مردم برای ما بسیار مهم است. در شهر تهران بر اساس گزارش دیوان محاسبات و کمیسیون اصل نود، بیش از 3.3 میلیارد دلار خسارت ناشی از آلودگی هوا و 11.3 میلیارد دلار خسارت به جمعیت کشور وارد شده است.
انتهای پیام