اجتماعی

تدوین مجموعه آرمان های ملی سند توسعه نیست


به گزارش ایلنا، محسن پیرهادی در جمع خبرنگاران، بازنگری اساسی و بهبود روند پیشرفت و برنامه ریزی توسعه را ضروری دانست و گفت: در سال های اخیر به حساب افق 1404 رها شده ایم و می توانیم. زیربنای تحقق اهداف و مصوبات آن قرار نگیرد، زیرا در رویکرد برنامه های پنج ساله اول تا ششم توسعه، برخورد با مشکلات و حل مشکلات واقع بینانه نبود.

تدوین مجموعه آرمان های ملی سند توسعه نیست

عضو هیأت رئیسه مجلس ادامه داد: تدوین و تدوین مجموعه ای از ایده های مردمی اما ناملموس که به آن طرح توسعه می گوییم، سند توسعه نیست و موجب توسعه نمی شود. متأسفانه نگاه آرمان‌گرایانه به شرایط کشور به‌جای اولویت‌بندی مسائل و مشکلات کشور، به‌صورت دوره‌ای در اسناد برنامه‌های اول تا ششم توسعه دیده می‌شود، رویکردی که منجر به انحراف 70 درصدی برنامه‌ها نسبت به اهداف آن شده است. و وظایف و نتوانسته کمک ملموسی برای غلبه بر چالش های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور ارائه کند.

وی با بیان اینکه برنامه های شش گانه توسعه کشور در بهترین حالت 30 تا 35 درصد اهداف خود را محقق کرده اند، گفت: متاسفانه علیرغم تلاش دست اندرکاران و نهادهای دست اندرکار و تخصیص اعتبارات قابل توجه و البته بروز تکانه های متعدد خارجی و کارشکنی های روزافزون دشمن، تصویب و اجرای قوانین برنامه های توسعه ای در کشور نتوانست زمینه ساز تحقق اسناد بالادستی از جمله سند چشم انداز جمهوری اسلامی ایران در سال 1404، سایر اسناد و سیاست های کلی شود. از سیستم

استقرار جدید اقتصاد ایران در منطقه باید در اولویت برنامه هفتم توسعه باشد

رئیس فراکسیون مدیریت شهری مجلس با تاکید بر لزوم تمرکز بر موضوع برنامه هفتم و تغییر سیاست کشور در برنامه های توسعه، گفت: جهش اقتصادی باید به عنوان هدف اساسی برنامه هفتم تعیین شود، هدفی که می توان با راهکارهایی از جمله بهبود وضعیت اقتصادی از طریق توسعه سرمایه گذاری ها، کاهش تورم مستمر، ارتقاء و تحول حاکمیتی و توانمندسازی نهاد دولت و تقویت جامعه مورد توجه و تکلیف قرار گیرد. شکل مجموعه ای از اقدامات خاص ماموریت ها در مفاد برنامه هفتم توسعه.

پیرهادی افزود: تمامی ملاحظات زیست محیطی و داخلی در خصوص برنامه هفتم توسعه به ویژه تحولات بیرونی پیرامون کشور در بعد منطقه ای و بین المللی حاکی از آن است که در پنج سال آینده چرخه اقتدار ملی باید با تمرکز بر رشد و اقتصاد تحریک شود. جهش به عنوان موتور محرک سایر اجزای قدرت باید دنبال شود. زیرا هم اهداف اقتصادی را تأمین می کند و هم با اصل تقویت اقتدار ملی کشور منطبق است. بنابراین تعیین قواعد برنامه هفتم پیشرفت و توسعه باید هدف محوری و اصلی باشد.

سرمایه گذاری های انجام شده جبران افت ارزش اقتصاد ایران را نمی کند

وی ادامه داد: نگاهی به شاخص های اقتصادی کشور در یک دهه گذشته ضرورت تحقق این هدف محوری را دوچندان می کند. به عنوان مثال در سال 1400 پس از 3 سال رشد منفی و اقتصاد ایران در رکود، شاهد رشد اقتصادی 2.8 درصدی بودیم که البته بخش قابل توجهی از آن به دلیل ایجاد گشایش های محدود در فروش نفت خام بود. ; بنابراین در برنامه ششم هدف برنامه دستیابی به رشد 8 درصدی بود. علاوه بر این، بخش قابل توجهی از رشد اقتصادی سال 1400 ناشی از فروپاشی اپیدمی کرونا بود که به دلیل آن بخش خدمات پس از دو سال رشد منفی 3.5 درصد افزایش یافت و در غیر این صورت نرخ تشکیل سرمایه ثابت مانده است، بازار داخلی برای سومین سال متوالی منفی است و میزان سرمایه گذاری هنوز برای جبران افت ارزش اقتصاد ایران کافی نیست.

به گفته پیرهادی، در مورد دیگری بر اساس آخرین آمار منتشر شده، در دهه 90 متوسط ​​نرخ تشکیل سرمایه ثابت تولید ناخالص داخلی کشور منفی 4.4 درصد بوده و نسبت تشکیل سرمایه ثابت به مخارج ناخالص داخلی از کاهش یافته است. 26.8% تا 15% در سال 2010. در سال 2019 4% کاهش یافت.

وی افزود: رشد بخش صنعت در سال 1400 نیز منفی 0.6 درصد و رشد شاخص تولید در حوزه هایی مانند فلزات اساسی و مواد شیمیایی (بدون احتساب دارو) به عنوان اصلی ترین بخش های تشکیل دهنده سرمایه ثابت کشور در سال 1400 منفی 5.15 بوده است. منفی 4.19 بود.

عدم حضور ایران در منطقه اقتصادی چالش ها را افزایش می دهد

این عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی ادامه داد: علاوه بر توجه به وضعیت شاخص های اقتصادی کشور که ضرورت جهش اقتصادی را از اهداف اصلی و محوری برنامه هفتم پیشرفت و توسعه می کند، شاهد هستیم. رویدادهایی در صحنه بین المللی که این موضوع را در اولویت قرار می دهد که ضرورت آن را دو چندان می کند.

پیرهادی گفت: شاهد برهم خوردن تدریجی نظم کنونی در صحنه بین المللی هستیم و در ادامه روند انتقال منابع ثروت از غرب به طیف وسیعی از کشورهای در حال توسعه آسیایی و ظهور آسیا به عنوان مرکز جدید ثروت در جهان در صورت عدم مکان یابی اقتصاد جدید ایران در عرصه منطقه ای و فرامنطقه ای به دلیل کاهش درهم تنیدگی و یکپارچگی اقتصادی و تجاری بین ایران و کشورهای تجاری و شکل گیری زنجیره های ارزش جدید در غیاب ایران، کشور چالش های اقتصادی بیشتر از گذشته خواهد بود.

فرصت طلبی ترکیه و عربستان بر منافع ملی ایران سایه افکنده است

نماینده مردم تهران تاکید کرد: اگرچه رقابت قدرت‌های منطقه‌ای با هدف بهره‌گیری از فرصت‌های تغییر در نظم جهانی با هدف افزایش سهم و نقش خود در معادلات منطقه‌ای و بین‌المللی است، اما فرصت‌طلبی آنها محدود به این نیست. مسائل سیاسی-امنیتی و ابعاد جدی اقتصادی نیز دخیل است.

وی ادامه داد: آنها به عنوان رقبای استراتژیک منطقه ای مانند ترکیه یا عربستان سعودی به دنبال تقویت مزیت جغرافیایی خود به ویژه در حوزه ترانزیت و افزایش ظرفیت های ژئواکونومیکی خود از طریق تعاملات اقتصادی گسترده با قدرت های مختلف هستند. مشارکت در پروژه‌ها و ابر پروژه‌هایی مانند ابتکار یک کمربند و جاده، نمونه‌ای بارز در این حوزه است که بر اساس مزیت‌های جغرافیایی به موضوع رقابت با ایران در منطقه تبدیل شده است. رقابت برای ایجاد مسیرهای حمل و نقل تجاری جایگزین و دسترسی به بازار برای مواد خام در طرف مقابل تشدید می شود و منافع ملی ایران را تحت الشعاع قرار می دهد.

جبران سهل انگاری حمل و نقل عمومی و سرمایه گذاری در زیرساخت های دریایی و ریلی در برنامه هفتم

پیرهادی افزود: تلاش برای تضعیف اهمیت ژئوپلیتیکی ایران با ناامن کردن محیط زیست و ایجاد مسیرهای مواصلاتی جایگزین در شمال و جنوب کشورمان مانند کریدور الجرد که جغرافیای ایران را بر خلاف منطق دور می زند. بهره وری اقتصادی. ، نمونه ای از رقابت ژئواکونومیک در زمینه ترانزیت است. حوادثی در اطراف ایران در حال رخ دادن است، در حالی که در داخل نیز سهل انگاری جدی وجود دارد.

وی تصریح کرد: به عنوان مثال در حوزه حمل و نقل متاسفانه عمدتاً روی استراتژی توسعه حمل و نقل عمومی – جاده ای تمرکز داریم. در شرایط فعلی میانگین جابجایی بار با ناوگان ریلی حدود 40 میلیون تن در سال و در بخش دریایی میانگین حدود 140 میلیون تن است.

نماینده مردم تهران یادآور شد: این در حالی است که میانگین جابه جایی بار توسط ناوگان جاده ای حدود 670 میلیون تن در سال است. حتی در سال 2019 این رقم به بیش از 850 میلیون تن رسید. صرف نظر از هزینه استهلاک بالای این مدل حمل و نقل بار و افزایش چشمگیر مصرف حامل های انرژی یارانه ای، استفاده از پتانسیل لجستیکی و موقعیت جغرافیایی کشور و دستیابی به ابتکارات سیاسی-اقتصادی بین المللی با جهت گیری جاده ترانزیتی مدل امکان پذیر نخواهد بود. این امر مستلزم سرمایه گذاری قابل توجه در زیرساخت های جایگزین به ویژه زیرساخت های ریلی و دریایی و تبدیل آن به یکی از اولویت های اساسی کشور در برنامه هفتم پیشرفت و توسعه است.

وی با تاکید بر اینکه باید به عرصه رقابت با ترکیه و عربستان در مسیرهای ترانزیتی بازگردیم، گفت: متاسفانه از سال 2018 برخلاف سایر کشورهای منطقه شاهد رشد منفی سرمایه گذاری زیرساختی در بخش حمل و نقل هستیم. بنابراین در شرایط رقابت منطقه‌ای که به نظر می‌رسد در میان مدت و در افق پنج ساله تداوم و تشدید می‌شود، تنظیم سیاست خارجی ایران در فضای غرب آسیا به معنای تامین منافع اقتصادی در دستور کار قرار گیرد. و همچنین منافع سیاسی-امنیتی.



اخبار خبرگزاری رکنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا