در حال حاضر به جز بزرگراه ها عوارض دیگری دریافت نمی شود
معاون راهداری سازمان راهداری با بیان اینکه در دنیا روشهای مختلفی برای تامین منابع مالی پایدار برای نگهداری راههای کشور وجود دارد، گفت: در ایران در حال حاضر امکان دیگری برای دریافت عوارض وجود ندارد. به استثنای عوارض بزرگراه “.
به گزارش ای بی اس نیوز، رضا اکبری در نشست خبری هفتمین نمایشگاه حمل و نقل، لجستیک و صنایع وابسته، درباره اینکه آیا امکان دریافت عوارض جاده ای و بزرگراهی وجود دارد یا خیر، اظهار کرد: هزینه نگهداری راه های کشور باید تامین شود تا بتوانیم شرایط جاده ای را ایجاد کنیم. وقتی به کشورهای دیگر نگاه می کنیم، متوجه می شویم که آنها از روش های مختلفی در سراسر جهان برای به دست آوردن منابع مالی پایدار استفاده می کنند. از جمله مالیات سوخت، مالیات خودرو و عوارض جاده.
وی ادامه داد: این موارد سال ها به عنوان پیشنهاد کارشناسی مطرح می شود اما شرایط آن بر اساس مقتضیات زمان فراهم نشده است و هر بار که این شرایط محقق می شود و دولت تصمیم می گیرد و قانونی را ابلاغ می کند. وزارت راه آن را اجرا می کند. اما در حال حاضر به غیر از عوارض بزرگراه، امکان دیگری برای اخذ عوارض وجود ندارد.
معاون سازمان راهداری و حمل ونقل جاده ای در خصوص بهسازی راه ها و نقاط حادثه خیز گفت: 887 نقطه حادثه خیز در اسفندماه سال گذشته در تصرف سازمان راهداری و پلیس راه بوده و از اول فروردین ماه کار عملیاتی را آغاز کردیم. تا ابتدای آذرماه سال جاری 183 نقطه حادثه خیز تکمیل شده و 220 نقطه نیز تا پایان امسال تکمیل می شود که هم اکنون بین 10 تا 90 درصد پیشرفت فیزیکی دارند و تا پایان سال سال 400 امتیاز قطعا تکمیل می شود و بقیه را از سال آینده شروع می کنیم. 282 نقطه حادثه خیز که در لیست پلیس راهنمایی و رانندگی نبودند نیز اصلاح شده است. بنابراین عملکرد ما در این 9 ماه، 465 نقطه حادثه خیز اصلاح شده است.
اکبری ادامه داد: با دستور نایب رئیس اول شورای عالی ایمنی حمل و نقل، استانداری ها موظف شدند حداقل برای نیمی از نقاط باقی مانده منابع مالی را تامین کنند که جلساتی تشکیل می شود و نمایندگان استان در خصوص تخصیص منابع توضیح می دهند. منابع، و با این روند مشکلی در تامین منابع وجود دارد و قرار است 480 نقطه باقیمانده را تعمیر کنیم.
انتهای پیام