در تولید محصولات دانش بنیان باید قوانین اقتصادی در نظر گرفته شود
آشنایی با مفاهیم اقتصاد دانش بنیان (24)

نایب رئیس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی ایران گفت: در تولید دانش یا محصولات شرکت های دانش بنیان و در تولید محصولات یا خدمات باید قواعد اقتصادی لحاظ شود و طبیعی است که بانک ها رعایت نکنند. تسهیلات اعطا کند. به تولیداتی که ریسک بالایی در نظر می گیرند.
عباس جبالبرزی در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری علم و فناوری آنا گفت: شرکت های دانش بنیان باید محصول، ایده یا خدمتی را ایجاد کنند که نیاز و تقاضا برای آن وجود دارد. اگر صاحبان صنایع، تولید دانش بنیان را برای خود لازم بدانند، قطعا آن را خریداری خواهند کرد.
نیاز به تمایز بین پایگاه های دانش واقعی و غیر واقعی
وی افزود: در کشور ما دانشبنیان دو دسته هستند، کسانی که برای رفع نیازی محصول یا خدماتی تولید میکنند که باید به آنها کمک و حمایت شود و گروهی که فقط از نام دانشبنیان استفاده کردهاند. آنها مدرک گرفتند و در نهایت نتیجه ای نداشتند. آنها فقط از مزایای دانش محور بودن برخوردار بوده و هستند و باید بین آنها تمایز قائل شد.
جبالبرزی خاطرنشان کرد: برخی از شرایط برای اعلام کسب و کار دانش بنیان سخت است، بنابراین کسانی که ارتباطات دارند و می توانند این شرایط یا مدارک را تهیه کنند دانش بنیان می گویند و کسانی که نمی توانند اما استعداد و توانایی ایجاد دانش را دارند. کسب و کار مبتنی بر ایده یا محصول، بخشی از مزیت ها هستند، هیچ علاقه ای ندارند.
نایب رئیس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی ایران گفت: صاحبان صنایع خود ممکن است بخواهند متخصصان دانش بنیان را جذب کنند، این بستگی به نیاز آنها دارد.
وی در خصوص ارتباط دانش بنیان ها با بازار و بخش تقاضا نیز گفت: دانش بنیان ها باید خود را به عنوان یک بخش فعال معرفی کنند و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری فرصت برقراری ارتباط بین دانش بنیان و نیروی کار را ندارد. صاحبان بازار یا صنعتی
شرکت های بازاریابی حرفه ای باید توسط شرکت های دانش بنیان ایجاد شوند
جبالبرزی گفت: شرکت های بازاریابی حرفه ای باید توسط شرکت های دانش بنیان ایجاد شود تا محصولات خود را ارائه کنند و محصولات خود را در داخل و خارج از کشور تبلیغ کنند.
وی همچنین درباره تیراژ انبوه محصولات دانش بنیان بیان کرد: زمانی که قرار است محصول دانش بنیان تولید شود باید بازار آن محصول را رصد کرد و معمولاً حتی سرمایه گذار را برای تولید آن پیش بینی کرد تا تولید انبوه انجام شود. انجام شود.
جبالبرزی تاکید کرد: اگر بازار هدف دانش بنیان ها در داخل کشور باشد، محصول باید به اندازه تولید بازار داشته باشد در غیر این صورت اتلاف وقت و سرمایه گذاری است.
وی افزود: اگر تولید محصولی توجیه اقتصادی داشته باشد، ابتدا باید نمونه سازی شود و سپس به تولید انبوه برسد.
شرکت های دانش بنیان باید در تولید محصولات دانش بنیان نگاهی جزئی به بازارهای صادراتی داشته باشند.
نایب رئیس کمیسیون صنعتی اتاق بازرگانی ایران گفت: اکنون شرکت بوئینگ برای کل دنیا تولید می کند و بازار هدف آن تنها محدود به اروپا نیست و دانش بنیان ها باید چشمی به بازار صادراتی نیز داشته باشند. برای تامین بازار داخلی
در تولید دانش یا محصولات کسب و کار دانش بنیان باید قوانین اقتصادی در نظر گرفته شود.
وی افزود: در تولید دانش یا محصولات توسط شرکت های دانش بنیان و در تولید محصولات یا خدمات باید ضوابط اقتصادی لحاظ شود و طبیعی است که بانک ها به تولیداتی که ریسک بالایی می دانند، تسهیلات اعطا نکنند. .
جبالبرزی تصریح کرد: در اروپا یا آمریکا وقتی ایده ای ارائه می شود، سرمایه گذار روی آن سرمایه گذاری می کند اما این سیستم هنوز در کشور ما رواج پیدا نکرده است.
وی افزود: اکنون سرمایه گذاران در کشور دیگر به سمت تولید پرمخاطره گرایش ندارند و بخش زیادی از نقدینگی صرف دلالی و واسطه گری می شود.
جبالبرزی آمار پایین کسب و کارهای دانش بنیان در کشور را برشمرد و افزود: اقتصاد زمانی مقاوم و تولید محور است که ارزش آفرینی در تولید بیش از هر فعالیت اقتصادی دیگری باشد.