اخبار اقتصادی روز

راه آهن: انتظار افزایش قیمت بلیت قطار را داریم

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری ای بی اس نیوز ، سیدمیاد صالحی در آخرین نشست خبری دولت سیزدهم در پاسخ به سوال ای بی اس نیوز مبنی بر اینکه چرا پیش فروش پله های بلیت قطارهای مسافری دو نفره در خرداد و تیرماه انجام می شود. در سال جاری و اینکه آیا این نوع فروش به دلیل درخواست شرکت برای افزایش قیمت است، خواه مرتبط باشد یا نباشد، گفت: افزایش سنوات در بحث تعرفه ها انتظار بخش خصوصی است که درست است.

وی با بیان اینکه درخواست افزایش قیمت باید در مراجع قضایی مطرح و پس از پیشنهاد به شورای عالی حمل و نقل به ستاد تنظیم بازار ارسال شود، افزود: این مراحل انجام شده و منتظر تصمیم گیری از سوی شورای عالی حمل و نقل هستیم. ستاد تنظیم بازار که با قیمت بلیت قطارهای مسافری مطابقت دارد.

وی در پاسخ به سوال دیگر ای بی اس نیوز در خصوص افزایش قیمت بلیت قطارهای مسافری افزود: نامه محرمانه ای در این زمینه به ستاد تنظیم بازار ارسال شد اما درخواست بخش خصوصی را پذیرفتیم.

وی همچنین از تکمیل فرآیند پاکسازی 2 قطعه (دو کشتی) خبر داد و در پاسخ به سوال ای بی اس نیوز در مورد ظرفیت این کشتی ها گفت: دو کشتی پاکسازی با ظرفیت یک تا دو میلیون بشکه مفقود شده است. طی مراحل جبران نفت و می توان گفت که شاهد انقلابی در حوزه تامین ملی بخش ریلی هستیم.

صالحی گفت: در 33 ماهه دولت سیزدهم اقدامات خوبی در حوزه زهکشی، ناوگان، بهره برداری و مراکز لجستیکی راه آهن انجام شد.

وی گفت: روز گذشته پروژه های مهمی در استان های یزد و اصفهان افتتاح شد که بیشترین جابجایی بار را دارند. ده بلوک یا حدود یک سوم خط دوم بافق – زرین شهر به طول 500 کیلومتر در دولت های قبلی افتتاح شد. سومین آن در 33 ماهه دولت سیزدهم افتتاح شد.

وی یادآور شد: روز گذشته 6 بلوک به طول 106 کیلومتر و ارزش روزانه 7500 میلیارد تومان افتتاح شد. بنابراین 10 بلوک باقی مانده نیز با پیشرفت 50 درصدی به دولت چهاردهم واگذار می شود و آمادگی داریم تا سال آینده این پروژه را تکمیل کنیم. مجموع عملیات رسمی خطوط ریلی در دولت سیزدهم به حدود 800 کیلومتر رسید.

معاون وزیر راه و شهرسازی از کاهش تصادفات ثبت شده در راه آهن خبر داد و افزود: از سال 1398 تاکنون از مجموع 238 حادثه ریلی سال گذشته، تعداد سوانح ریلی به 182 مورد کاهش یافته است.

صالحی یادآور شد: در تمامی لکوموتیوهای مسافربری دوربین نصب شد که باعث کاهش رفتارهای پرخطر لکوموتیورانان شد. به دنبال نصب دوربین در لکوموتیوهای باربری هستیم.

وی در ادامه از جابجایی ۲۹ میلیون و ۷۰۰ هزار مسافر در سال ۱۴۰۱ خبر داد و افزود: سال گذشته با افزایش ۲ میلیونی معادل بیش از ۳۱ میلیون جابجایی مسافر، رکود این بخش شکسته شد.

وی از رشد 11 درصدی حمل و نقل ریلی بار (از نظر وزنی) خبر داد و با اشاره ای دیگر گفت: طی 33 ماهه دولت سیزدهم بالغ بر 4247 دستگاه واگن به ناوگان ریلی اضافه شد. همچنین در این مدت 3990 واگن باری جدید وارد شبکه شد که همه اینها به لطف سرمایه گذاری های داخلی بوده است.

مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران از افزایش 103 درصدی تولید واگن باری جدید نسبت به عملکرد دولت قبل خبر داد و افزود: در حوزه واگن مسافری نیز واگن نو و نوسازی شده وجود دارد. که با اجرای ماده 12 این بخش از جذابیت بیشتری برای جذب سرمایه برخوردار می شود.

صالحی با بیان اینکه در دولت سیزدهم 6 ایستگاه خدمات رسانی بهینه در یزد، بافق، چادرملو، سیرجان و… نصب شد، گفت: بیش از 80 درصد قطارهای باری صباکه قطار فول هستند.

وی با اشاره به اینکه سال گذشته توانستیم 800 واگن کود پتاس از روسیه به طول بیش از 4000 کیلومتر به بندرعباس ترانزیت کنیم، افزود: زغال سنگ روسیه را نیز از طریق ریل حمل کردیم. در خرداد و تیرماه امسال 139 واگن زغال سنگ روسیه از جمهوری اسلامی ایران به هند ترانزیت شد.

به گفته وی، مجموع ترانزیت لاستیک در دولت سیزدهم 4.9 میلیون تن بوده که نسبت به 33 ماهه دولت دوازدهم (3 میلیون تن) 64 درصد رشد داشته است. کل حمل و نقل بین المللی نیز 24 درصد افزایش یافت.

وی با تاکید بر اینکه 11 هزار نفر در راه آهن داریم، یادآور شد: 80 قطار مسافربری شبانه روز در مسیر تهران – مشهد تردد می کنند. حجم این ایستگاه با حجم عملیاتی سایر خطوط متفاوت است. برای اولین بار ضریب قطار باری و مسافری برای 21 منطقه با استفاده از مدل آزمایشی استخراج شد. به این ترتیب فرمولی محاسبه شد و با در نظر گرفتن تمامی اجزا، آیین نامه مسافت پیموده شده در 30 صفحه تدوین شد. با این آیین نامه معیشت برخی کارکنان بهبود یافته است.

مدیرعامل راه آهن همچنین به اختصاص 10 میلیارد دلار برای توسعه راه آهن و جبران تاخیرهای گذشته اشاره کرد و گفت: 4 خط ریلی شامل میرجاوه – زاهدان و همچنین نوسازی ناوگان از این محل احداث می شود. در مجموع این 10 میلیارد دلار صرف 9 خط ریلی و نوسازی ناوگان می شود.

absnews

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا