شورای عالی تولید دارایی های عمومی در جلسه 24 خردادماه سال جاری بنا به پیشنهاد وزارت اقتصاد و اجرای بندهای 2 و 6 ماده 11 آیین نامه اجرایی تولید دارایی های عمومی، دستورالعمل و ضوابط قیمت گذاری دارایی های عمومی مازاد را تصویب کرد که باید توسط کارشناسان قیمت گذاری رعایت شود.
به گزارش ای بی اس نیوز، در فرآیند ارزیابی داراییهای مازاد دولت، قوه مجریه ابتدا مازاد داراییهای دولت را بر حسب افزایش ارزش ماده 10 آییننامه اعلام و اطلاعات و مستندات لازم را در اختیار مرجع کارشناسی قرار میدهد. سپس بلافاصله پس از دریافت لیست دارایی ها و مدارک مربوط، مرجع کارشناسی، فرآیند قیمت گذاری دارایی را آغاز و کارشناس رسمی قیمت گذاری را در چارچوب ضوابط تعیین کارشناس موضوع انتخاب و با هماهنگی با نماینده، کارشناس رسمی تعیین می کند. با مراجعه کارشناس قیمت گذاری به دستگاه حداکثر ظرف مدت 15 روز از تاریخ دریافت مدارک مربوط به ارائه گزارش قیمت گذاری با مهر و امضای کارشناس قیمت گذاری و تایید مرجع کارشناسی به قوه مجریه بر اساس چارچوب تعیین شده در ماده 4 این خطمشی که خود تعیین میکند.
در صورتی که به دلایلی از جمله تخلف در اسناد، قیمت گذاری یا تهیه گزارش مقدور نباشد و یا نیاز به تعدیل زمان بندی گزارش باشد، مقام کارشناسی موظف است ظرف سه روز موانع کار را به پیمانکار اطلاع دهد تا پیمانکار می تواند ظرف پنج روز کاری آنها را حل کند یا برنامه زمانی جدید را اعلام کند. قیمت گذاری دارایی های موضوع این سیاست توسط کارشناس قیمت گذاری انجام می شود و در این راستا مشاهده عینی و حضوری دارایی های مذکور توسط کارشناس مذکور الزامی است.
کارشناس قیمت گذاری حق واگذاری کار به افراد دیگر را ندارد و قیمت گذاری باید مستقیماً توسط کارشناس مذکور انجام شود.
بلافاصله پس از دریافت گزارش قیمتگذاری، دستگاه اجرایی نسبت به رعایت دستورالعملها و کفایت اسناد و مدارک مربوط به قیمتگذاری و انطباق ارکان گزارش با اسناد و مدارک مذکور، گزارش را بررسی میکند. پس از آن کارشناس قیمت گذاری و نماینده مرجع کارشناسی موظفند حسب مورد در جلسات گزارش اجرایی شرکت و در صورت لزوم با هماهنگی و صلاحدید مجری در سایر جلسات جهت ارائه توضیحات حضور یابند.
دبیرخانه پس از دریافت گزارش نهایی قیمت گذاری، بلافاصله پیشنهاد قیمت و شرایط انتساب را به کمیته تخصصی و شورا ارائه می کند. اعتبار قیمت کارشناسی تا لحظه طرح سه ماه می باشد. اعتبار قیمت پایه مصوب شورا برای فروش محصول توسط شورا تعیین میشود، در صورت عدم وجود خریدار برای دارایی پیشنهادی و یا انجام نشدن معامله، دستگاه اجرایی فهرست قیمتهای پیشنهادی را ارائه میکند. مزایده اول به دبیرخانه جهت برنامه ریزی در شورا می رسد و شورا می تواند در قیمت پایه تجدید نظر و قیمت پایه را برای عرضه بعدی تعدیل و شرایط واگذاری را تغییر دهد.
ضوابط و معیارهای کارشناسان قیمت گذاری
مرجع کارشناسی موظف است در چارچوب قوانین موضوع قیمت ها را به کارشناسان رسمی ارائه کند. هنگام انتخاب کارشناسان قیمت گذاری، مرجع باید موارد زیر را رعایت کند:
1- پروانه صلاحیت حرفه ای کارشناس قیمت گذاری در زمان اجرای کار توسط مرجع کارشناسی و تهیه گزارش قیمت گذاری باید دارای اعتبار مرتبط با موضوع قیمت گذاری و صلاحیت حرفه ای مندرج در پروانه باشد. حوزه فعالیت آنها
2- کارشناس قیمت گذاری باید دارای تجربه کافی مورد تایید مرجع ذیصلاح باشد.
3-تعداد کارشناسان در ارزیابی دارایی های مازاد باید طبق مصوبه کمیته تخصصی با توجه به ارزش برآوردی دارایی ها تعیین شود.
4- انتخاب کارشناس و تعداد آثار ارجاع شده به هر کارشناس بر اساس طبقه بندی انجام شده توسط مرجع کارشناسی می باشد.
معیارهای قیمت گذاری
در قیمتگذاری داراییهای مازاد دولت، لازم است کارشناسان قیمتگذاری، اصول قیمتگذاری و نحوه انجام کار را طبق بندهای زیر رعایت کنند:
1- برای تعیین ارزش فعلی دارایی های مازاد شاخص هایی از قبیل وضعیت مالکیت، نوع زمین، نوع کاربری، مجوزهای قانونی، موقعیت جغرافیایی، موقعیت منطقه ای، نوع سازه و قدمت آن، نوع و نحوه بهره برداری دارایی. و مزایا و محدودیت های آن را باید در نظر گرفت.
2- قیمت دارایی های مازاد باید بر اساس ارزش روز آن در تاریخ صدور گزارش تعیین شود. در هنگام تعیین قیمت باید مبنا و روش محاسبه و عوامل موثر در تعیین قیمت موضوع کارشناسی در گزارش قید شود و قیمت تعیین شده شامل ارزش کل ملک و تفکیک اجزا و عناصر ملک با جزئیات آن
3- موضوع کارشناسی و محل استقرار آن و همچنین نام و اطلاعات تماس صاحب یا صاحبان کالا و استفاده کنندگان یا ذینفعان باید در مقدمه گزارش کارشناسی به وضوح قید شود.
4- گزارش کارشناسی باید شامل افشای کلیه مشخصات ملک به تفکیک ارکان و اجزا باشد.
5- وضعیت سند مالکیت مربوط به مال، تاریخ و تعداد سند مالکیت و مواردی از قبیل وجود سند قطعی، قباله، قباله، سند نگهداری، وقف، عدم مغایرت یا وجود مغایرت و همچنین وضعیت مجوزهای قانونی مربوط به دارایی های موضوع کارشناسی از قبیل اصول تصویب، پروانه های شهرداری یا دهیاری، پروانه های صادره یا در حال صدور حق حبس قانونی یا قانونی. یا محدودیت های قانونی یا قانونی مربوط به آن و هرگونه اطلاعات یا نکته مهم در زمینه مالکیت و بهره برداری از دارایی های مذکور باید به وضوح در گزارش افشا شود.
6- مشخصات کامل دارایی ها شامل پلاک، متراژ دقیق زمین، عقب نشینی های احتمالی، تغییرات، متراژ شهرداری، نوع کاربری، تصرف، رهن، اجاره و … باید در گزارش قیمت گذاری اعلام شود.
7- در قیمت گذاری دارایی ها رعایت اصل اسناد مالکیت یا سایر اسنادی که حاکی از مالکیت دولت در موضوع کارشناسی باشد و ضمیمه تصاویر برابر با اصل و همچنین نقشه ها، کروکی ها و … الزامی است. تصویر با ارزش به گزارش قیمت گذاری
8- گزارش کارشناسی باید شامل برگه خلاصه، گزارش توجیهی موضوع قیمت گذاری، تئوری و قیمت ملک موضوع گزارش کارشناسی، ضمائم و پیوست آن با مهر و امضای کارشناس و تاییدیه باشد. مرجع کارشناسی
9- کلیه اسناد و مدارک مورد استفاده برای قیمت گذاری موضوع کارشناسی و برگه بازرسی تکمیل شده ملک باید ضمیمه گزارش باشد.
10- کارشناس قیمت گذاری اطلاعات خود را از کل ملک محرمانه بداند و در اختیار دیگران قرار ندهد و گزارش قیمت گذاری فقط در اختیار مجری قرار گیرد.
11- در صورتی که کارشناس قیمت گذاری در تهیه گزارش مقررات را رعایت نکند و گزارش دارای ایرادات اساسی باشد که توسط مجری تشخیص داده شده و یا در مهلت مقرر ارائه نشود، مجری می تواند حق الزحمه کارشناس را کسر کند.
12- قوه مجریه موظف است نواقص کارشناس قیمت گذاری را جهت ارجاع به شورای نظارت به مرجع کارشناسی گزارش نماید.
انتهای پیام