سایر موضوعات

نقش استانداردهای شغلی در تامین نیازهای بازار کار



بر اساس آمار، بیش از 4100 عنوان استاندارد و سنجش مهارت توسط سازمان آموزش فنی و حرفه ای در سطح کشور و بر اساس نیاز بازار کار در بخش های صنعت، کشاورزی، خدمات و فرهنگ و هنر تدوین شده است.

به گزارش ای بی اس نیوز، یکی از وظایف و ماموریت های سازمان آموزش فنی و حرفه ای تدوین استانداردهای استخدامی و شایستگی در حوزه های مختلف از جمله صنعت است و از این طریق به تربیت نیروهای ماهر و اشتغال پذیری افراد کمک کرد. .

هدف از تدوین استانداردهای مختلف، تدوین استانداردهای جدید با توجه به نیازهای روزانه بازار کار به منظور توانمندسازی نیروهای انسانی و ارتقای سطح کیفی آنها است.

منظور از صلاحیت حرفه ای حداقل توانایی ها و مهارت های حرفه ای برای انجام وظایف یک شغل است. این مهارت های فنی یا تخصصی شامل مواردی است که به راحتی قابل یادگیری است، اما مهارت های شغلی مجموعه ای از دانش، مهارت ها و ویژگی های شخصیتی مانند حل مسئله است. این قدرت خلاقیت و خود مدیریتی است که باعث می شود افراد فراتر از انتظارات خود عمل کنند و این عوامل مهارت های حرفه ای فرد محسوب می شود.

در این راستا بیش از 4176 گواهینامه مهارت و سنجش استاندارد توسط سازمان آموزش فنی و حرفه ای سراسر کشور عملیاتی شده است.

این استانداردها در سال گذشته بر اساس نیاز بازار کار کشور در بخش‌های صنعت، خدمات، کشاورزی، فرهنگ و هنر تدوین شد. طبق آمار در سال 1400 1129 استاندارد و در سال 1401 بیش از 2000 استاندارد تدوین شده است.

به گفته غلامحسین حسینی نیا، رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای، تدوین استانداردهای حرفه آموزی مطابق با آخرین استانداردهای روز انجام می شود و با توجه به ظرفیت بنگاه های اقتصادی، استانداردهای جدید بر اساس نیاز تدوین می شود. و تکنولوژی فعلی

وی می گوید: استانداردها به منظور انطباق بیشتر بخش خصوصی و صنایع و افزایش جذابیت آموزش به استانداردهای مهارتی تبدیل شده اند و با توجه به اهمیت مشاغل آینده و آینده، تدوین و آموزش استانداردهای مهارتی در حوزه مشاغل جدید و نوظهور نیز در اولویت است.

در حال حاضر سازمان آموزش فنی و حرفه ای در زمینه گسترش چتر مهارتی و توسعه عدالت آموزشی، تدوین استانداردهای شایستگی و سنجش بر اساس چارچوب صلاحیت حرفه ای را در دستور کار قرار داده است. سازمان ها و مؤسسات دولتی و غیردولتی و کارشناسان مهارتی.

به گزارش ای بی اس نیوز، رویکرد سازمان آموزش فنی و حرفه ای در بحث تدوین استاندارد از ابتدای سال 1401 از آموزش حرفه ای به سمت استانداردهای آموزشی و شایستگی متمرکز بر تقاضا و با مشارکت شرکای دولتی و غیردولتی اعم از صنایع و صنایع تبدیل شده است. مشاغل، استانداردهای مهارتی بر اساس نیازهای واقعی بازار کار تدوین شده است.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا