سایر موضوعات

خودروهای فرسوده از اخذ مجوز از سازمان استاندارد و محیط زیست معاف شدند.

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا، سازمان ملی استاندارد ایران دستورالعمل واردات خودروهای فرسوده را با تایید اولیه در 25 مرداد 1402 صادر کرد. هدف از تدوین این دستورالعمل تعیین نحوه ارزیابی و صدور تاییدیه خودروهای فرسوده وارداتی بر اساس الزامات و ضوابط فنی بوده است.

مسئولیت اجرا و ابلاغ این بخشنامه بر عهده ادارات کل استان و دفتر ارزیابی کیفی کالاهای صادراتی و وارداتی بوده و مسئولیت نظارت بر حسن اجرای این بخشنامه بر عهده هیات نظارت است.

طبق بند 6 این بخشنامه، خودروهای فرسوده وارداتی باید حداقل یکی از مهمترین شرایط ذکر شده در زیر را داشته باشند:

الف) دارای گواهی تایید نوع صادره از سازمان طی پنج سال اخیر

ب) این یکی از نامهای رسمی معتبر کشورهای عضو اتحادیه اروپا، انگلستان، ژاپن و کره جنوبی است که در کاربرگ «نامهای معتبر رسمی کشورهای عضو اتحادیه اروپا، انگلستان، ژاپن یا کره جنوبی» به شماره 4-152/269/ ذکر شده است. دی

ج) دارای شماره تاییدیه نوع خودروی عمومی (WVTA) که روی پلاک شناسایی نشان داده شده است.

د) هر دستگاه دارای گواهی سازنده انطباق خودرو با Emark (COC) می باشد.

ه) هر دستگاه دارای گواهی GCC از سازمان صدور گواهینامه خودروهای کشورهای خلیج فارس (GSO) باشد. و هر دستگاه دارای گواهی تایید CCC چین است

ز) هر دستگاه دارای گواهی تایید کشورهای اتحادیه اوراسیا EAC است.

– خودروهای دست دوم وارداتی موجود در داخل کشور و در اختیار موسسات، سازمان ها، سفارت ها، ارگان های جمع آوری و فروش کالاهای دولتی، قضایی و مدیریتی و فاقد پلاک و یا تردد عمومی. بشقاب ها

– واردکننده باید اصالت مبدا تولید و هر یک از عناصر فوق را (در صورت وجود) ذکر کند.

– خودروی دست دوم وارداتی باید برای استفاده عادی کاربر آماده باشد.

– متقاضی باید درخواست رسمی خود را برای تایید به سازمان ارائه کند.

– سازمان می‌تواند مستقیماً یا از طریق شرکت یا شرکت‌های بازرسی، بازرسی فیزیکی خودروهای فرسوده وارداتی را انجام دهد و عملکرد سیستم‌ها و قطعات مختلف خود را طبق برگه چک بازرسی فیزیکی خودروهای فرسوده وارداتی بررسی کند.

– چنانچه هیات نظارت تشخیص دهد که به جای استفاده از کارشناس فنی استان و خدمات شرکت بازرسی، کمیته بازرسی خودروهای مستعمل وارداتی را مورد بازرسی فیزیکی قرار داده و عملکرد سیستم ها و قطعات مختلف آن را بررسی می کند.

– خودروی کارکرده وارداتی طبق برگه «طبقه بندی عیوب ایمنی، عملکردی و ظاهری» نباید دارای هیچ یک از عیوب ایمنی باشد.

– در صورتی که خودروی وارداتی دست دوم دارای یکی از عیوب عملکردی مطابق کاربرگ «دسته بندی عیوب ایمنی، عملکردی و ظاهری» باشد، به گونه ای که رفع آن مستلزم تغییر و تعویض قطعه، سیستم یا مجموعه فنی جداگانه باشد. ، قطعات اصلی باید تعویض شود و مشکل حل شود.

– در صورتی که تعویض و اصلاح با قطعات غیر اورجینال مانند اقدامات ارائه شده در خدمات پس از فروش انجام شود، قطعات تعویضی باید دارای استانداردها و الزامات تعیین شده باشند.

– مشخصات فنی و علائم شناسایی سیستم های اصلی خودروی کارکرده وارداتی که بر روی بدنه خودرو یا روی پلاک های شناسایی درج شده است نباید با اسناد فروش یا اسناد گمرکی مغایرت داشته باشد.

– در صورت بروز موارد خاص و پیش بینی نشده با تشکیل هیئت نظارت تصمیم گیری خواهد شد.

شایان ذکر است که برخی از نکات مهمی که قبل از واردات خودروهای فرسوده باید مورد توجه قرار گیرد عبارتند از:

– برای واردات خودروهای فرسوده باید مبلغی بابت عوارض و عوارض گمرکی پرداخت شود. این مقدار بسته به نوع و ارزش خودرو متفاوت است.

– برای واردات خودروی کارکرده باید بیمه بدنه را نیز ببندند.

– برای واردات خودروی فرسوده، واردکننده باید گواهینامه رانندگی معتبر داشته باشد.

بر اساس دستورالعمل سازمان ملی استاندارد ایران، واردات خودروهای فرسوده از اخذ مجوز از سازمان ملی استاندارد و محیط زیست معاف است.

در این دستورالعمل نام برندهای مجاز واردات نیز ذکر شده است که شامل بنز، بی ام و، سیت، اشکودا، آئودی، فولکس واگن، مینی، اپل، ولوو، فیات، مازراتی، رنو، پژو، مان، اسکانیا، ایوکو، تویوتا، نیسان، سوزوکی، هوندا، لکسوس، میتسوبیشی، مزدا، کیا، هیوندای، سانگ یانگ.

در پایان این دستورالعمل تعهدنامه متقاضی واردات خودرو نیز پیوست می باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا