خودروهای آلاینده؛ از سوخت بی کیفیت گرفته تا معاینه فنی ضعیف

مدیرکل دفتر خودروی وزارت حریم خصوصی می گوید: راهبرد وزارت حریم خصوصی برقی کردن خودروها است و استفاده از خودروهای برقی تا حدودی از آلودگی هوا کاسته می شود.
آقای سعید تاجیک، مدیر کل شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران گفت: استانداردها توسط سازمان ملی استاندارد و سازمان حفاظت محیط زیست برای خودروسازان و موتورسیکلت بازنگری شد. در حال حاضر استاندارد تولید خودروهای داخلی با استاندارد یورو 5 و استاندارد تولید موتورسیکلت مطابق با استاندارد یورو 4 است که به دلیل فشار بدنه متولی استاندارد خودرو در حین تولید فاز، خودرو تولید می شود. با توجه به این استانداردها، اما پس از تولید چالش هایی وجود دارد.
تاجیک گفت: خودروسازان را مجبور می کنیم با هزینه های بالا سطح خودروها را ارتقا دهند که هزینه آن هم بر دوش مصرف کننده و هم به تولیدکننده تحمیل می شود اما در نهایت با سوخت توزیع شده خودرو و حمل و نقل ناوگان. به سطح استاندارد یورو خواهد رسید. 5 کافی نیست
مدیرعامل جامعه بازرسی کیفیت و استاندارد ایران گفت: یکی از مهمترین مشکلات توزیع بی کیفیت سوخت در جایگاه های سوخت سراسر کشور است به طوری که در برخی از جایگاه های سوخت حتی با استاندارد یورو 4 نیز سوخت عرضه نمی شود.
آقای امیرحسن کاکایی کارشناس صنعت خودرو نیز در این باره می گوید: وقتی خودرویی با استاندارد یورو 5 تولید می شود باید بنزین یورو 5 را نیز بسوزاند اما بنزین یورو 5 در کشور تولید نمی شود. و این مشکل متاسفانه عاملی برای افزایش آلودگی است: بنزین و گازوئیل مصرفی کیفیت خوبی ندارند.
به گفته کاکایی، مشکل بعدی خودروهای فرسوده و تردد خودروهای قدیمی است ضمن اینکه نوع تعمیرات و فرسودگی لاستیک ها نیز در آلودگی خودروها تاثیرگذار است.
این استاد دانشگاه علم و صنعت حمل و نقل عمومی کشور را فرسوده دانست و افزود: 27 میلیون خودرو فرسوده در کشور در حال تردد است که بیش از 25 سال است 6 میلیون دستگاه خودرو تولید شده است. تردد این خودروهای فرسوده نیز عاملی برای افزایش آلودگی هوا است.
وی گفت: ترافیک نیز آلودگی را افزایش می دهد; برای حل معضل آلودگی هوا باید با مجموعه ای از عوامل دست و پنجه نرم کنیم و مهم ترین قسمت مربوط به خودرو توجه جدی به حمل و نقل عمومی است که مدت هاست در عمل به فراموشی سپرده شده است.
کارشناسان می گویند: برای کاهش آلودگی اولین گام توزیع بنزین استاندارد است. معافیت 4 ساله خودروها از معاینه فنی نیز منجر به آلودگی این خودروها می شود.
آقای عبدالله توکلی لاهیجانی، مدیرکل دفتر صنایع خودروی وزارت امنیت گفت: تمرکز وزارت امنیت بر برقیسازی، اتصال خودروهای خودران و حملونقل استدلال کرده است که این عوامل تصویر آینده را تغییر خواهد داد. صنعت خودرو.
امید است در صورت اجرای به موقع و صحیح اقدامات مذکور شاهد کاهش آلودگی هوا باشیم.