خودروسازان ما به طور خودکار باز می شوند/ما هیچ مشکلی در ساخت خودروهای پلاگین نداریم
وزیر صامت با بیان اینکه هرکس قصد خرید لاستیک گران قیمت را دارد با شماره تلفن 124 تماس بگیرد، گفت: هرکسی که تمایل به خرید لاستیک دارد می تواند با قیمت دولتی از مراکز پخش تهیه کند.
به گزارش ای بی اس نیوز، عباس علی آبادی وزیر صمت در جلسه پرسش و پاسخ بسیج دانشجویی کشور که در دانشگاه صنعتی امیرکبیر برگزار شد، با تاکید بر جدایی وزارت بازرگانی و صمت گفت: تفکیک این دو وزارتخانه اشتباه بود. . ، از آنجا که سیاست گذاری در این دو حوزه اساساً مشترک و طبیعی است، باید این دو حوزه با هم ترکیب شوند.
وی همچنین در پاسخ به سوالات مطرح شده در خصوص حکم مدیریتی رئیس اتاق بازرگانی تصریح کرد: ما در اتاق بازرگانی تابع سیاست های نظام هستیم. بنابراین ما به دنبال حاشیه نیستیم و به تنهایی تصمیم نگرفته ایم. در این نظام حکمرانی قوانینی وجود دارد و ما بر اساس آنها تصمیم می گیریم.
وزیر صامت همچنین موضوع واردات خودروهای فرسوده به کشور را مطرح کرد و افزود: قانون این موضوع در مجلس تصویب شد و آیین نامه خودروهای فرسوده نیز به تصویب رسید. دغدغه ما تامین ارز است که بانک مرکزی نیز اعلام کرد که از تامین آن بیزار است: به محض تامین ارز مورد نیاز، مشکل واردات خودروهای فرسوده حل می شود. در مجموع فکر می کنم نگرانی مردم در مورد خودرو غیرضروری است، در این زمینه سیاستی در نظر گرفته ایم که به موقع آن را اعلام خواهیم کرد.
علی آبادی زمان تحول صنعت خودروی کشور را فرارسیده و تاکید کرد: باید به سمت نسل آینده خودروهای کشور که خودروهای برقی و هوشمند هستند حرکت کنیم.
وی با تاکید بر اینکه قیمت گذاری دستوری از رشد تولید در کشور جلوگیری می کند، گفت: خودرو یک محصول رقابتی است و مردم باید بتوانند کالای مورد علاقه خود را در بین رقبا انتخاب کنند. به همین دلیل است که سیاست خودرویی ما باید یک تحول باشد. علاوه بر این، من فکر می کنم ما می توانیم صنعت خودرو را به سمت یک بازار رقابتی سوق دهیم.
خودروسازان ما خودروسازان هستند
وزیر صامت با بیان اینکه 36 خودروساز در کشور داریم، تصریح کرد: به نظر من این شرکت های خودروسازی به جای اینکه خودروساز باشند، شرکت خودروسازی باز هستند. چون صنعت خودرو مقیاس مشخصی دارد، مشکل این است که شرکت های خودروسازی ما به این دو مقیاس نرسیده اند و باید صنعت خودرو را به شرایط رقابتی برسانیم. متأسفانه آنچه در این زمینه می بینیم این است که شرایطی را به مردم تحمیل می کنیم که ما را به جلو نمی برد.
روی راه اندازی خودروهای الکتریکی تمرکز کنید
علی آبادی همچنین تاکید کرد: خودروهای نسل آینده یعنی خودروهای برقی، مشترک، هوشمند و توسعهیافته. قرار است در صنعت خودرو به این سمت حرکت کنیم.
وزیر صمت همچنین با اشاره به اینکه وضعیت معادن کشور خوب نیست به حادثه معدن تزره اشاره کرد و گفت: معدن تزره متعلق به ریخته گری آهن اصفهان است. بلافاصله بعد از این ماجرا از معدن تزره بازدید کردم، اینجا کارگروه و کمیته ای برای رسیدگی به این موضوع تشکیل شد. اولین تحلیل این حادثه این بود که متان در معادن زغال سنگ در هنگام تشکیل ساختارهای زمین شناسی پشت صحنه تشکیل می شود. کپسول های متان گاهی سوراخ می شوند و در صورت وجود شرایط احتراق و انفجار، حادثه ای رخ می دهد.
نتیجه پرونده حادثه معدن تازاره نهایی نشده است
وی ادامه داد: در سطح دنیا شاهد حوادث زیادی در معادن زغال سنگ هستیم، هرچند این نمی تواند توجیه منطقی باشد، زیرا وضعیت معادن به طور کلی خوب نیست. در وزارت صنعت به عنوان متقاضی پیگیر این موضوع هستیم و در شرایط فعلی منتظر تکمیل مراحل بررسی هستیم و از نظر کارشناسی لازم است اقدامات کافی انجام شود. در این مورد مراقب باشید
زیرساخت های تولید تنقلات برقی داریم
وزیر صامت همچنین با بیان اینکه هیچ کشوری در منطقه مانند ایران زیرساخت های لازم برای تولید و استفاده از خودروهای برقی را ندارد، یادآور شد: من به عنوان یک خبره برق می گویم خوشبختانه در تمام نقاط کشور برق داریم. از جمله روستاها و زیرساخت های لازم برای عرضه این خودروها وجود دارد. علاوه بر این، ماشین من برقی است و خودم آن را ساختم و تمام فناوری ساخت موتور بومی است.
علی آبادی در ادامه با بیان اینکه خودروهای برقی انرژی کمتری مصرف می کنند، گفت: اولین خودروهایی که در سال 1905 ساخته شدند، برقی بودند. حدود بیست سال پیش، انسان ها دوباره به این سمت حرکت کردند، به طوری که در برخی از کشورهای عربی بیش از 70 درصد و در نروژ بیش از 85 درصد خودروها برقی شدند.
وزیر صامت با بیان اینکه 15 جایگاه برق با حدود 70 شارژر برای خودروهای برقی در تهران نصب شده است، گفت: حدود 100 جایگاه برای خودروهای برقی در سراسر کشور نصب شده است و تا پایان امسال این تعداد به 5000 دستگاه خواهد رسید که با این شرایط انجام می شود. ، ما در ساخت خودروهای پلاگین مشکلی نداریم. همچنین بیش از 15 خیر از کشور برای آماده سازی جاده های کشور برای این خودرو اعلام آمادگی کرده اند. بنابراین خودروهای برقی اقتصادی و زیست محیطی هستند.
کمبود لاستیک نداریم
وی در خصوص کمبود لاستیک در کشور گفت: لاستیک به اندازه کافی در کشور تولید می شود اما متاسفانه تقاضا همچنان وجود دارد. بنابراین در سه هفته اخیر به مدت 3 ماه به اندازه کافی لاستیک در کشور تولید کرده ایم. در واقع سالانه 22 میلیون رینگ لاسیتک برای خودروهای موجود نیاز داریم و با توجه به میزان واردات لاستیک برای خودروهای خارجی، در مجموع به بیش از 30 میلیون حلقه لاستیک در سال نیاز داریم.
کسانی که مایل به خرید لاسیتک هستند با شماره 124 تماس بگیرند
علی آبادی با بیان اینکه نرخ لاستیک بازنگری شده است، گفت: با توجه به اینکه قیمت تولید کارخانه لاستیک افزایش یافته و انگیزه برای تولید آن وجود دارد. ضمناً سیستم توزیع هم تغییر کرده و اعلام کردیم هرکس لاستیک گرانتری میخرد با سامانه 124 تماس بگیرد و تخلف میشود. هر کس لاستیک بخواهد می تواند از مراکز توزیع با قیمت دولتی تهیه کند.
رکود در صنعت لوازم خانگی و سیمان
وی در خصوص گرانی سیمان در کشور گفت: در حال حاضر 17 کارخانه سیمان در کشور داریم که سال ها پیش تاسیس شده اند اما صاحبان آنها به دلیل اینکه سودآوری ندارند حاضر به سرمایه گذاری نیستند و متأسفانه حوزه سیمان است. مانند بخش لوازم خانگی ضرر می کند. و کارخانه ها در این دو بخش دچار رکود شده اند.
انتهای پیام