خودروسازان فرانسوی قبل از جبران سهمی در بازار خودرو ایران ندارند

absnews
absnews
به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری آنا به نقل از ایبنا، وزارت امنیت در پاسخ به شبهات مطرح شده در خصوص واردات خودروهای چینی و مقایسه آن با ممنوعیت واردات خودروهای فرانسوی در کشور، توضیحات زیر را ارائه کرد:
وزارت صمت:
اگرچه این عقب نشینی مانع تلاش مهندسان و صنعتگران ایرانی نشد و با تلاش مثال زدنی آنها توانستند تولید را افزایش دهند اما جبران خسارت ناشی از این عقب نشینی همچنان خواسته خودروسازان و سازندگان تجهیزات ایرانی است. .
دلیل ممنوعیت واردات خودروهای فرانسوی به ایران، نقض قرارداد و تعهدات خودروسازان فرانسوی پس از خروج آمریکا از برجام است. خروج فرانسوی ها از صنعت خودروسازی ایران پس از دور جدید تحریم های آمریکا علیه کشورمان در سال 2017، هزینه های زیادی را بر صنعت خودروسازی و قطعات یدکی ایران تحمیل کرد و سرمایه گذاری های انجام شده را رها کرد. اما نباید خوش بینی بیش از حد دولتمردان قبلی به فرانسوی ها را فراموش کرد که به راحتی و با کمال میل بازار خودروی ایران را در اختیار خودروسازان فرانسوی قرار می دادند و در تصورات لجام گسیخته خود معتقد بودند فرانسوی ها به دنبال شغل برای جوانان ایرانی هستند. .
اکنون که پس از گذشت پنج سال از ممنوعیت واردات خودرو به کشور، با تلاش وزارت صنعت، معدن و تجارت، واردات خودرو با سازوکار مشخصی مجاز شده است، قطعا ایرانیان وطن دوست خواهان همراهان آمریکایی ظالم هستند. تحریم ها پول سوز است و تنها سخنرانان تبلیغاتی غربی ها و غربی ها از درون.
** خودروهای فرانسوی راهی بازار ایران نمی شوند
با این حال، شرکت ها فرانسوی ها مانند برده ای به گوش آمریکا، بلافاصله پس از روی کار آمدن دونالد ترامپ، سریعتر از هر شرکتی ایران را ترک کردند و تمامی قراردادهای خود با ایران و اصول توافقات بین المللی را زیر پا گذاشتند. و برنامه های خود را در صنعت خودروسازی ایران و همچنین در صنعت نفت رها کردند و برای کسانی که فکر می کردند فرانسه به دنبال اشتغال جوانان ایرانی است، آسیبی وارد نکردند و آبرویی نگذاشتند.
وزارت صمت اعلام کرد: تا زمانی که خودروسازان فرانسوی خسارت وارده را جبران نکنند، سهمی در بازار بزرگ خودروی کشورمان نخواهند داشت.
این ممنوعیت شامل کشوری مانند چین نمی شود، زیرا آنها پروژه های مشترکی با صنعتگران ایرانی تعریف نکردند، قرارداد سرمایه گذاری نداشتند که آن را نیمه کاره رها کنند و حتی پس از تحریم های آمریکا، روابط خود را قطع نکردند و به همکاری ادامه دادند. . ضمناً دولت در تاییدیه واردات خودرو شرایط و مشخصات خودروهای وارداتی را مشخص کرده است و واردات در انحصار هیچ کشوری نخواهد بود. بنابراین ممنوعیت واردات خودرو از چین یک خمیرمایه سیاسی است و البته نباید از غربی ها انتظار رفتار منطقی و میهن پرستانه داشت.
آنچه مسلم است خودروهای فرانسوی در حال حاضر به بازار کشورمان راه پیدا نخواهند کرد زیرا شرکت های فرانسوی مانند رنو و پژو در زمان تحریم ها سابقه خوبی ندارند و با وجود تعریف پروژه ها و سرمایه گذاری های مشترک به راحتی کشورمان را ترک کردند.. فرانسوی ها قبل از تحریم های ظالمانه آمریکا با سایپا از طریق پارس خودرو و با ایران خودرو از طریق ایکاپ پروژه های مشترکی تعریف کرده بودند اما در میانه راه خودروسازان ایرانی را تنها گذاشتند و خسارات زیادی به صنعت خودرو وارد کردند. کشور ما تا زمانی که خودروسازان فرانسوی این خسارت را جبران نکنند، سهمی در بازار بزرگ خودروی کشورمان نخواهند داشت و واردات هر خودرویی از این کشور ممنوع خواهد بود.