سایر موضوعات

خطوط ترانزیتی ایران باید متنوع شود

یک کارشناس حمل و نقل گفت: باید مسیرهای ترانزیتی خود را متنوع کنیم و در این صورت امنیت مسیرهای سرزمینی ما نیز تضمین می شود و ایجاد مشکل از هر یک از کشورهای میانی تنها به ضرر خود آنها خواهد بود.

علی ضیایی در گفت وگو با ای بی اس نیوز توضیح داد که تا چه حد می توان به آذربایجان به عنوان واسطه بین ایران و روسیه در رابطه ایران و روسیه و تکمیل کریدور شمال-جنوب اعتماد کرد. به ویژه ترانزیت که از طریق آن محصولات صادراتی خود را به روسیه ارسال می کردیم، عمدتاً از خاک جمهوری آذربایجان می گذشت.

وی تاکید کرد: البته آذربایجان طرف معامله ای نیست که بتوانیم 100 درصد از آن مطمئن باشیم، زیرا در منطقه خاورمیانه بازی های سیاسی نامتعادل انجام داده است. اما تاکنون ترانزیت ایران با کشورهای شمالی به طور کامل از خاک آذربایجان می گذشت.

این کارشناس حمل و نقل با بیان اینکه باید مسیرهای ترانزیتی خود را متنوع کنیم، بیان کرد: در حال حاضر سه مسیر داریم که باید در کریدور شمال به جنوب تثبیت کنیم و زمانی که مسیرها متنوع شوند، به خصوص اگر مسیر دریایی ما که مرز آبی است، مسیر مستقیم ایران و روسیه به سطح عملیاتی و تجاری مهمی می رسد و در این صورت امنیت مسیرهای سرزمینی ما تضمین می شود.

ضیایی اضافه کرد: در این موضوع بحث تمرکز بر دریا از اهمیت بالایی برخوردار خواهد بود و ایجاد مشکل از سوی هر یک از کشورهای واسطه تنها باعث آسیب به آنها می شود.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا