خسارت 180 میلیون دلاری تاخیر در ورود و خروج کالاهای اساسی به بنادر – اخبار راه و مسکن – اخبار اقتصادی ای بی اس نیوز
بهروز آقایی در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری ای بی اس نیوز ، اظهار داشت: در سال 1401 به دلیل عدم هماهنگی دستگاه های دولتی در تأمین ارز و پرداخت عوارض و عوارض دولتی، به طور میانگین 4.24 روز / کشتی در ورود کالاها از لنگرگاه به اسکله های جنوب تاخیر داشته است.
وی با یادآوری اینکه در سال گذشته 306 فروند کشتی بزرگ حامل کالاهای ضروری به پهلوگیری بنادر جنوبی کشور (عمدتاً امام خمینی (ره) – شهید رجایی – بندر شهید بهشتی) وارد شدند، ادامه داد: با 24.4 روز تاخیر/کشتی، نزدیک به 7400 روز/کشتی به دلیل مشکل تامین آب و غیره متوقف شد.
وی افزود: همچنین با توجه به تاخیر در خروج کالاهای اساسی از بنادر کشور بر اساس مهلت قانونی، به طور متوسط حداقل 3 میلیون تن کالای اساسی در بنادر جنوبی با میانگین اشغال 120 انبار و سیلو حدود 3 ماه تاخیر داشت که با احتساب میزان تاخیر در 8 مورد و میزان تخلیه هزار دلاری مذکور در 8 مورد و میزان تاخیر در 100 میلیون تن کالای اساسی در بنادر جنوبی کشور به تاخیر افتاد. اجاره 800 میلیون تومانی هر انبار در بنادر جنوبی، 138 میلیون دلار ضرر به دولت به دلیل تاخیر در ورود و خروج کالاهای اساسی از بنادر وارد کرد.
وی افزود: علاوه بر افت کیفیت، فسادپذیری کالا و هزینه های آزمایش مجدد، سمپاشی و زیان عبور از بحران های فصلی در حمل و نقل را می توان بیش از 5 میلیارد تومان برای هر کشتی برآورد کرد که با افزودن به مبالغ ذکر شده، میانگین زیان دولت در تامین کالاهای اساسی 180 میلیون دلار افزایش می یابد.
کارشناس امور دریایی و بندری گفت: برنامه دولت برای جلوگیری از این گونه ناهماهنگی ها با تسهیل ایجاد هم افزایی بین دستگاه های دولتی در زمان خروج از بحران های تامین و توزیع کالاهای اساسی یکی از اصولی است که باید مورد توجه وزارتخانه های ذیربط و سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور قرار گیرد.
به گفته آقایی، مسلم است که ارزیابی دقیق نیاز میانگین مصرف گروههای کالایی در ماههای مختلف با در نظر گرفتن برداشتهای فصلی کشور، برنامهریزی مستمر خرید بر اساس ارزیابی نیاز ماهانه یا فصلی کالاهای اساسی مصرفی، بهینهسازی خرید، تخلیه و ذخیرهسازی با توجه به ظرفیت بنادر کشور، کاهش طول عمر کالای مناسب با برنامهریزی مستمر سطل کالای تولیدی و کاهش طول عمر کالای مورد نیاز وی. ظرفیت ناوگان ریلی و جاده ای کارهایی است که دولت باید در کارگروه ها و پژوهشگاه های تخصصی انجام دهد تا از رغبت این گونه هزینه ها برای سبد کالایی کشور جلوگیری شود.
absnews