وی یادآور شد: هپکو بر اساس توافق با وزارت راه و شهرسازی به زودی 60 گریدر مورد تایید را تحویل خواهد گرفت. به محض عملیاتی شدن قرارداد، قرارداد بسیار خوبی با هپکو برای دریافت 500 گریدر برای تامین ماشین آلات راهداری خواهیم داشت، زیرا امروز جاده نیاز به نوسازی دارد.
هپکو حتی یک پیچ هم تحویل نداد
به گزارش ای بی اس نیوز، اواخر آذرماه امسال معاون برنامه ریزی وزارت راه و شهرسازی با بیان اینکه هپکو حتی یک دستگاه ماشین آلات راهداری تحویل نداده است، گفت: این شرکت 300 میلیارد تومان برای تولید دنده دریافت کرده است. .
وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه برنامه وزارت راه و شهرسازی دستیابی به ظرفیت های قابل توجهی از طریق هپکو و ساخت و ساز ملی است، افزود: کشور به هزار دستگاه لکوموتیو نیاز دارد به طوری که امروز 500 دستگاه لکوموتیو وجود دارد.
وی تاکید کرد: در حوزه واگن های مسافری و باری باید شاهد رشد سریع ساخت و ساز باشیم. در زمینه واگن نیز کاملا خودکفا هستیم، نیازی به واردات لکوموتیو نداریم و هیچ یک از نهادها مجاز به واردات نیستند.
امیر محمود غفاری افزود: سالها به نوسازی این ماشینها توجهی نشد و بودجهای برای خرید یا نوسازی آنها تعیین و تصویب نشد. در سال 98 بودجه ای بالغ بر 300 میلیارد تومان برای نوسازی این ماشین آلات از محل اعتبارات خسارت بلایای طبیعی تصویب شد. سازمان برنامه بودجه این مبلغ را به شرکت هپکو پرداخت کرد و با آنها قرارداد تولید خودرو برای سازمان راهداری منعقد شد اما یکی از این خودروها به سازمان راهداری تحویل داده نشد و بنابراین وضعیت ماشین آلات راهداری در کشور نامطلوب است. .
وی با اشاره به بازدید از هپکو، تغییر این دو کارخانه را کاملا ملموس دانست و افزود: پیش از این تعطیلی و اعتصاب کارگران در این دو کارخانه وجود داشت، اما امروز شاهد فعالیت و توسعه جدید هپکو و اراک هستیم. . وی گفت: شرکت واگن پارس که جای امیدواری است.
وی با تاکید بر اینکه دولت سیزدهم و رئیس جمهور از صنایع به ویژه کارخانجاتی که مسئولیت صنایع سنگین را بر عهده دارند، حمایت خواهند کرد، گفت: سرمایه هنگفتی از کشور برای این کارخانجات هزینه شده است تا این کارخانه ها راه اندازی و تسریع شود. امروزه تولید کارخانه ها یک مشکل جدی است، امروزه برای ایجاد چنین کارخانه هایی نیاز به هزاران میلیارد تومان سرمایه گذاری است و خوشبختانه این پایگاه در هر دو شرکت هپکو و واگن سازی پارس وجود دارد.
وی ادامه داد: اگر کریدورهای اصلی کشور که در اولویت هستند به هم وصل شوند در توافقات خوبی که با کشورهای آسیای میانه مانند ترکمنستان داشته ایم به نتیجه مطلوب می رسیم و حدود سه ماه پیش و امروز با این کشور در آنجا به توافق رسیدیم. بالاترین حد ترانزیتی 40 سال اخیر را در سرخس داریم که علاوه بر صادرات خود، شاهد ترانزیت به قفقاز و حتی ترانزیت به روسیه از طریق راه آهن نیز هستیم.
قاسمی اضافه کرد: ظرفیت هپکو نیاز به شارژ دارد و اگر کشور به دستگاهی بیش از ظرفیت هپکو نیاز داشته باشد کشور را نمی توان تعطیل کرد و مجبور به واردات هستیم.
absnews
وی ادامه داد: به هر حال در لایحه بودجه مصوب شد که بر اساس بند 3 ماده 30 قانون احکام دائمی ماشین آلات راهداری، ماشین آلات کمتر از سه سال برای راهسازی و راهسازی وارد شود. این تصمیم مهمی است و امیدواریم در مجلس شورای اسلامی نیز مورد توجه قرار گیرد.
وزیر راه و شهرسازی گفت: تکمیل خط آهنی مانند آستارا – رشت که می تواند ما را به اروپا وصل کند و راه آهن شلمچه در دستور کار وزارت راه و شهرسازی قرار دارد. و حمل و نقل ارزان؛ این در حالی است که طبق برنامه ششم بیش از 30 درصد ظرفیت حمل بار کشور باید توسط راه آهن حمایت می شد که اکنون حدود 7 درصد است و به طور جدی از برنامه عقب مانده است. این تاخیر باید برطرف شود و بخشی جبران شود که واگن سازی پارس متعهد به آن است.
به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری ای بی اس نیوز ، رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی روز گذشته در سفر به استان مرکزی از شرکت هپکو و واگن پارس اراک بازدید کرد و در تشریح سیاست های دولت در راستای صنایع مادر گفت: بوده و بوده است. از دیرباز تولیدات صنعتی بزرگ کشور در زمینه های مختلف در این استان بوده است.