خروج کارت سوخت از جایگاه هیچ مانعی ندارد
نایب رئیس کمیسیون انرژی شورای اسلامی گفت: برای حذف کارت سوخت از جایگاه ها مبنای کارشناسی و علمی وجود دارد اما متأسفانه شرکت پالایش و پخش فرآورده های نفتی چندین سال است که در برابر استفاده از فناوری و علم روز مقاومت کرده است.
هادی بیگی نژاد در گفت وگو با ای بی اس نیوز، درباره مصوبه مجلس مبنی بر لزوم استفاده از کارت سوخت شخصی و جمع آوری کارت سوخت در پمپ بنزین ها، اظهار کرد: ماجرای مصوبه این مجلس به این برمی گردد که یک آمار بسیار بالای قاچاق سوخت در کشور ما داریم. برآورد اولیه حاکی از آن است که روزانه بین 10 تا 20 میلیون لیتر بنزین و گازوئیل قاچاق می شود. راه حل مقابله با این حجم کالای قاچاق چیست؟ راه مقابله با این موضوع این است که همه کسانی که از بنزین و گازوئیل استفاده می کنند باید بدانند که چه کسانی هستند.
وی افزود: برای این کار دو راه وجود دارد. اول از همه، همه باید با استفاده از کارت خود در ایستگاه پر کنند. دوم اتصال کارت های بانکی مردم به کارت های سوخت. یعنی فردی که در پمپ بنزین بنزین می زند شارژ را از طریق کارت بانکی خود پرداخت می کند و این کارت به شبکه متصل است و اطلاعات تماس فرد مشخص است.
نماینده مردم ملایر در شورای اسلامی گفت: تنها با قاچاق روزانه 20 میلیون لیتر گازوئیل، حدود 137 هزار میلیارد تومان خسارت به کشور وارد می شود. جز اینکه شرکت پالایش و پخش این خسارت را از جیب خود می پردازد، این خسارت از جیب ملت پرداخت می شود و سود آن را فقط چند نفر خاص می برند. اینکه شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی می گوید نمی تواند کارت سوخت در جایگاه ها را جمع آوری کند قابل قبول نیست.
نایب رئیس کمیسیون انرژی مجلس در ادامه خاطرنشان کرد: طبیعتاً هر چه جلوتر می رویم، فناوری پیشرفت مثبتی داشته است. سوال این است که پیشرفت های علم و فناوری در این 10 سال چه تاثیری بر تجارت پالایش و پخش کالا داشته است؟ برای کدام شرکت پالایش و پخش مقاومت می کند؟
بیگی نژاد اضافه کرد: در بحث جایگزینی کارت های بانکی با کارت سوخت مطالعاتی انجام شده و از نظر علمی تایید شده است و مشکلی ندارد و در کیش هم اجرا شده است اما چون نمی خواهند اجرا کنند می گویند. در کیش شکست خورد. انسداد و مقاومت در برابر استفاده از علم و فناوری روز در جامعه پالایش و پخش نفت مشهود است.
انتهای پیام