کاندیداتوری همزمان برای انتخابات مجلس و سایر انتخابات به استثنای مجلس خبرگان رهبری ممنوع شد.
به گزارش خبرنگار سیاسی ABSNEWS، نمایندگان در جلسه علنی امروز (یکشنبه 27 اردیبهشت) شورای اسلامی در جریان بررسی پیشنهاد اصلاح موادی از قانون انتخابات شورای اسلامی با ماده 18 این قانون. این طرح با 177 رأی موافق، 3 رأی مخالف و 9 رأی ممتنع از مجموع 231 نماینده حاضر در صحن مورد توافق و بر این اساس از کاندیداتوری همزمان برای انتخابات مجلس شورای اسلامی و سایر انتخابات به جز مجلس شورای اسلامی منع شدند. از کارشناسان
بر اساس ماده 18 این طرح؛
ماده ای به این ترتیب به عنوان ماده 31 مکرر 3 به قانون اضافه می شود:
ماده 31 مکرر 3- وزارت کشور موظف است برای برگزاری انتخابات ستادی تحت عنوان ستاد ملی انتخابات با صلاحیت های زیر تشکیل دهد:
1- تهیه جدول زمانبندی فرآیندهای اجرایی انتخابات و ارائه آن به دفتر مرکزی اجرائیه انتخابات.
2- برنامه ریزی برای اجرای بهینه کلیه فرآیندهای انتخاباتی در چارچوب قانون و مصوبات کمیسیون مرکزی انتخابات.
3- ایجاد هماهنگی لازم با کلیه نهادها و سازمان ها در خصوص برگزاری انتخابات
4- اطلاع رسانی عمومی در مورد کلیه فرآیندهای انتخاباتی
5- طراحی و چاپ تعرفه، اسناد و برگه های انتخاباتی، تهیه مقالات و ملزومات انتخاباتی از جمله ملزومات لازم برای برگزاری انتخابات الکترونیکی.
6- سایر امور مربوط به انتخابات که به عهده وزیر کشور می باشد
لازم به ذکر است علیرضا سلیمی در جریان بازنگری ماده 19 طرح مذکور در اخطاریه با استناد به اصل 108 قانون اساسی، بخشی از تبصره یک این اصل را مغایر با قانون اساسی دانست و اعلام کرد: اصل 108 قانون اساسی مقرر می دارد: قانون مربوط به تعداد و شرایط خبرگان، کیفیت گزینش و آییننامه جلسات آنها برای دوره اول توسط فقهای اولین شورای نگهبان تهیه و با اکثریت آرا به تصویب خواهد رسید. تایید نهایی رهبر انقلاب. متعاقباً هرگونه اصلاح و بازنگری در این قانون و تصویب سایر مقررات مربوط به وظایف کارشناسان در صلاحیت آنان است.
وی ادامه می دهد: در این تبصره باید مشخص شود که منظور از سایر انتخابات، انتخاب خبرگان است یا انتخاب مشاور; اگر فقط بحث انتخابات شوراست، باید این ابهام برطرف شود، همیشه نمی توان یک نماینده مجلس حضور داشت و این تبصره را تفسیر کرد.
علی نیکزاد ثمرین نایب رئیس مجلس که ریاست جلسه علنی را بر عهده داشت این اخطار را قانون اساسی دانست و به رای گذاشت که با 127 رای موافق، 53 رای مخالف و 12 رای ممتنع از مجموع 230 نماینده حاضر به تصویب رسید. داخل اتاق.
پس از این اخطار، محمدصالح جوکار، رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس، در تبصره 1 ماده 19 پیشنهاد ابهامزدایی این کمیسیون را داد و گفت: در این تبصره با توجه به تصویب اخطار قانون اساسی، ما باید انتخابات شورای خبرگان را حذف کنیم.
لازم به ذکر است پیش نویس مصوبه کمیته شوراها با 146 رأی موافق، 32 رأی مخالف و 12 رأی ممتنع از مجموع 228 نماینده حاضر در صحن به تصویب رسید.
در نهایت، نمایندگان با 171 رأی موافق، 5 رأی مخالف و 11 رأی ممتنع از مجموع 227 نماینده حاضر در صحن، ماده 19 را به تصویب رساندند.
بر اساس ماده 19 این طرح؛ THE
متن زیر جایگزین ماده (32) قانون و تبصرههای آن میشود:
ماده 32- فرماندار مرکز حوزه انتخابیه دو هفته قبل از ثبت نام حکم تشکیل شوراهای اجرایی نواحی را به فرماندار یا بخشدار بخشدار تحویل می دهد و وی مکلف به ارائه انتخابات می باشد. شورای اجرایی ظرف هفت روز در مرکز حوزه انتخابیه. هیأت نظارت شورای نگهبان باید به ریاست آن و با ترکیب سایر اعضای حقوقدان از جمله وکیل با معرفی رئیس کل دادگستری استان و رئیس یا رئیس ثبت احوال مرکز حوزه انتخابیه تشکیل شود. هشت نفر از متولیان موضوع ماده (32، مکرر 2) این قانون.
تبصره 1- در دورههایی که انتخابات مجلس شورای اسلامی همزمان با انتخابات مجلس خبرگان رهبری برگزار میشود، دفتر اجرایی حوزه انتخابیه مرکز و حوزه در جریان انتخابات مجلس خبرگان رهبری، در صورت عدم مخالفت مجلس خبرگان رهبری، ممکن است، هیئت مدیره شهر و ناحیه باشد. این انتخابات قانونگذاری است. داوطلب شدن همزمان در انتخابات مجلس و سایر انتخابات ممنوع است.
تبصره 2- در صورتی که حوزه انتخابیه فاقد ثبت احوال باشد، مرجع تعیین کننده استان (مدیر کل احوال کشور) باید نماینده ای به بخشدار معرفی کند.
absnews
این مقاله را برای صفحه اول پیشنهاد دهید