معاون نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری خاطرنشان کرد: وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با ابلاغ صدور مجوز «خانه مصافیر» موافق نیست.
اسماعیل برات با اعلام موضع وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در خصوص صدور پروانه بهره برداری از خانه های مسافری به ای بی اس نیوز گفت: منظور از مسافرخانه، انواع واحدهای اقامتی مستقل برای کاربری مسکونی و مالکیت شخصی است. که از نظر قانونی و قانونی قابل سکونت بوده و لذا پس از دریافت پروانه بهره برداری، پذیرش و اسکان گردشگران مجاز می باشد. از اواسط دهه 1359 سازمان گردشگری سعی در ساماندهی منازل اجاره ای بومیان و بومیان به مسافران و گردشگران برای اقامت یک یا چند روزه داشته است تا در ایام پیک (نوروز و تابستان) که به دلیل هجوم ناگهانی مسافران، ظرفیت هتل ها و سایر امکانات توریستی تکمیل شد تا بتوانند نیازهای گردشگران را برطرف کنند. در نهایت با تصویب هیات وزیران از سال 1393 «خانه مصافیر» جزو 29 مورد تعریف شده در آیین نامه تأسیسات گردشگری قرار گرفت و از امسال مجوز این واحدها بر اساس بخشنامه اجرایی صادر می شود. .
معاون نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با اشاره به مصوبات هیات مقررات زدایی در خصوص خانه مسافر گفت: در اواسط سال 1401 شورای بهبود و مقررات زدایی محیط کسب و کار در جلسه شصت در جلسه هفتم علیرغم مخالفت صریح وزارت گردشگری، پیشنهاد «اعطای مجوز اقامتی مبتنی بر ثبت خانه» که مشکلات زیادی را برای بخش گردشگری ایجاد کرده است، تصویب شد.
برات درباره مشکلات ثبت صدور پروانه مسافرخانه توضیح داد: مصوبه هیأت مقررات زدایی هم از نظر حقوقی و هم از نظر حقوقی دارای اشکال است و از نظر فنی و حرفه ای مشکل دارد و از نظر ابهام و چالش دارد. اجرای آن و همچنین ایجاد سردرگمی در مدیریت بازرگانی صنعت گردشگری منجر به پیامدهای اقتصادی، امنیتی و اجتماعی بیشماری خواهد شد.
وی بیان کرد: یکی از الزامات اصلی تصمیم گیری های اجرایی، واقع بین بودن و پرهیز از بزرگ نمایی است. افراط در ایجاد فرآیندهای پیچیده صدور مجوز، بوروکراسی کند، شرایط دشوار یا مبهم، امضاهای طلایی و غیره بسیار زیاد است. مذموم و مذموم هستند، به همان اندازه که تسامح، بینظمی و بینظمی در اعطای مجوزها میتواند خطرناک و مضر باشد. قانون سیاست کلی اصل (44) قانون اساسی یکی از قوانین مترقی است که واقعاً انقلابی در تسهیل صدور پروانه کسب کرده است و در این راستا باید از همکاران وزارت اقتصاد که به صورت شبانه روزی در این زمینه فعالیت می کنند تقدیر کرد. . از ابتدا وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی یکی از نهادهایی بود که به طور مستمر با وزارت اقتصاد و شورای مقررات زدایی مشاغل همکاری داشت. تأییدیه های هیئت مقررات زدایی عموماً تأییدهای خوبی هستند، اما اعتدال لازم است.
برات با اشاره به مسائل مربوط به صدور مجوز خانه مسافر گفت: مجوز اقامت با سایر دسته ها متفاوت است و بسیار حساس است. مهمانخانه ای که آرایشگاه یا آب میوه فروشی نباشد. افراد با اتکا به مجوز و پروانه صادره از سوی دولت به همراه خانواده خود در منزل مسافر اقامت می کنند و اگر خدای ناکرده مسافری که یک شب در آن واحد اقامت می کند به دلیل نقص ایمنی دچار آسیب دیدگی شود مثلاً نقص در دستگاه اجاق گاز یا شومینه، چه کسی مسئول است؟ !؟ اگر ساختمان حداقل استانداردهای اطفاء حریق یا مقاومت ساختمان را نداشته باشد، چه کسی مسئول است؟
معاون نظارت و ارزشیابی خدمات گردشگری در خصوص مصوبه هیات مقررات زدایی از مسافرخانه گفت: ابتدا به لحاظ قانونی و بر اساس نص صریح قانون، مصوبات هیات مقررات زدایی در مواردی که مغایر با قانون یا مصوبات دولتی باشد مستلزم تصویب و تصویب مرجع مناسب بنابراین زمانی که شرایط صدور پروانه خانه مسافر در آیین نامه مصوب هیات وزیران تصویب شود، مصوبه شورای مذکور بدون تایید و تصویب هیات وزیران قابل اجرا نیست. دوم، کلیه مجوزهای اقامتی مانند هتل ها، متل ها، آپارتمان های خدماتی، مهمانسراها، گردشگری و غیره مبتنی بر تایید هستند. تمام الزامات ایمنی، امنیت، فرهنگی و اجتماعی واحدهای اقامتی برای خانه مسافر نیز صادق است، پس چرا تنها یکی از 29 نمونه از امکانات توریستی «بررسی ورود» است؟ مورد دیگر اینکه برخلاف نص صریح آیین نامه صدور پروانه ابلاغی دائمی بوده و نحوه رسیدگی به عواقب و مسئولیت های فروش ملک، انتقال به غیر، عدم رعایت ایمنی و بهداشت است. شرایط، عدم ثبت اطلاعات مسافر، نحوه ابطال تمبر، نحوه تعیین و اخذ مالیات و… تعریف نشده است و هیچ فرآیندی برای تغییر مجوز، تمدید یا تغییر آن وجود ندارد. نکته دیگر اینکه فرآیند تعیین و انتشار فهرست بهای واحدهایی که موفق به اخذ مجوز از سامانه درگاه ملی صدور پروانه شده اند، نامشخص است و چنین استنباط می شود که دارنده پروانه قدرت تعیین تعرفه و بازپس گیری آن را دارد. مشتری. . این مشکل به ویژه در ایام پیک باعث سردرگمی و بی نظمی شده است که مرجع رسیدگی به شکایات مسافران و گردشگران (وزارت فرهنگ، گردشگری و صنایع دستی) قادر به رسیدگی و رفع شکایات واصله نخواهد بود.
وی همچنین با اشاره به ارزیابی ها و بازخوردها در خصوص صدور مجوز برای اسکان مسافران گفت: وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی علیرغم مشکلات فراوان سعی کرده است با تعدیل اجرایی، زمینه و چارچوب اجرایی مصوبه مقررات زدایی را فراهم کند. دستورالعمل و انتشار بخشنامه. اما گزارش های دریافتی از ادارات کل استان حاکی از آن است که افرادی که موفق به اخذ مجوز بهره برداری از خانه مسافر از درگاه ملی مجوز شده اند، خود را ملزم به همکاری و ارائه مدارک نمی دانند و حتی از ورود کارشناسان وزارتخانه برای حمل ممانعت به عمل آورده اند. انجام وظایف نظارتی این در حالی است که تاکنون نحوه انجام پس چک و نحوه اجرای تصمیمات در صورت تخلف کاربران مشخص نشده است. نکته مهم این است که تاکنون امکان نظارت پس از آن برای وزارت میراث فرهنگی و گردشگری و واحدهای تابعه استانی و شهرداری تعریف نشده است و پیگیری های ما هنوز به نتیجه نرسیده است.
برات با تاکید بر آسیب زا بودن این روند گفت: ما در جلسات و مکاتبات خود این مسائل و چالش ها را به دوستان و همکاران در وزارت اقتصاد منتقل کرده ایم. اما با وجود این مشکلات، وزارت گردشگری خود را ملزم و متعهد به اجرای قوانین و مقررات میداند، اما برای اصلاح این مصوبه از طرق قانونی اقدامات لازم را انجام خواهد داد.
انتهای پیام