1. یکی از عواملی که می تواند سرمایه اجتماعی را در یک کشور اسلامی افزایش دهد، حکومت است. در داخل یک کشور، نظامهای خودمختار ممکن است وجود انجمنهای داوطلبانه را تحمل کنند، اما این انجمنها ممکن است کاملاً آزاد نباشند. در این صورت، اعضای جامعه به دلیل ضررهای شخصی یا موانع حاضر به عضویت در این انجمن ها نیستند. بنابراین، با تغییر این سیستم ها، دولت می تواند فعالیت هایی را شکل دهد که مدنی و داوطلبانه به نظر می رسد و عضویت شهروندان در این انجمن ها را اجباری کند.
در یادداشتی با عنوان «حکمرانی شهری در الگوی پیشرفت اسلامی ایران» به این نکته اشاره شد که جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک حکومت اسلامی به دنبال ارائه تحولی نوین با مولفه های اسلامی و ایرانی بود.
2- عدالت و تامین اجتماعی:
در منطق اسلامی، قدرت عزت و آبرو و امکانات، تنها خدمت به مردم و حرکت همراه با جامعه و کشور به سوی نظام مقدس اسلامی و تحقق آرمان های والای مورد نیاز بشر است. دموکراسی در نظام اسلامی، مردم سالاری دینی است. یعنی بر اساس بینش اسلام است; این فقط یک قرارداد عرفی نیست. رجوع به اراده مردم در صورت لزوم نظر اسلام است. لذا تعهد اسلامی ایجاد می کند.
1- با محوریت مردم:
اصل عدالت اجتماعی، اجرای عدالت، رعایت حقوق توده های وسیع مردم و رفع شکاف طبقاتی، از اصول اصلی نظام اسلامی است. اولین اقدام در نظام اسلامی اجرای عدالت اجتماعی است. در تمامی برنامه ریزی ها، اقدامات و مواردی از این دست باید به این موضوع توجه شود. مبارزه با فقر با تامین عدالت اجتماعی متفاوت است. این دو را نباید یکسان دانست. عدالت اجتماعی، یعنی برقراری عدالت در جامعه و رفع هر گونه تبعیض، ارزشی بالاتر و بحث دیگری است.
absnews
نقش مردم و اصول حاکم بر مردم در الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت
بر اساس گزارش بانک جهانی، هر چه یک کشور به این شاخص ها نزدیکتر شود، نرخ رشد اقتصادی آن بیشتر و رشد بخش خصوصی آن موثرتر خواهد بود. همچنین باعث کاهش مرگ و میر و افزایش جریان سرمایه خارجی می شود.
شاخص های حکمرانی خوب شهری و سرمایه اجتماعی
3. یکی از مهم ترین عواملی که می تواند سرمایه اجتماعی را در یک کشور اسلامی افزایش دهد، گروه ها و اجتماعات جوانان است. افزایش این میزان هزینه اجرای قوانین و سیاست های دولت را کاهش می دهد. بدین ترتیب با افزایش سرمایه اجتماعی از این طریق و تعامل دولت با مردم در پروژه های مشترک، فضیلت شهروندی در بین شهروندان نهادینه شده و به بهبود حکمرانی کمک می کند.
حکم قانون،
کنترل فساد.
2. سرمایه اجتماعی منجر به مشارکت فعال شهروندان در سیاست می شود و به شهروندان فرصت مشارکت فعال در تصمیم گیری ها را می دهد. بنابراین یکی از عواملی که باعث گسترش سرمایه اجتماعی در یک کشور اسلامی می شود، افزایش تعداد سازمان های بین المللی، NGO ها و غیره است. زیر نظر نهادهای مرتبط با تبلیغات اسلامی تا از نظرات شهروندان استفاده شود.
بر اساس خلاصه ای که در بالا ذکر شد، پیشنهادات زیر قابل ارائه است:
کیفیت قوانین و مقررات،
ثبات سیاسی،
جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک حکومت اسلامی به دنبال ارائه تحولی نوین با مولفه های اسلامی و ایرانی بوده است و باید از همه الگوها برای همسویی با الگوی پیشرفت اسلامی ایرانی استفاده کرد. در دنیای در حال تغییر امروز، نقش دولت تغییر خواهد کرد و مسئولیت های آن متفاوت خواهد بود، دولت ها به تنهایی قادر به پاسخگویی به نیازهای جدید نخواهند بود. آنها باید با پاسخگویی به نقاط قوت جدید نهادهای عمومی ظرفیت های خود را افزایش دهند تا ظرفیت پاسخگویی به نیازهای جدید شهر و شهروندان را افزایش دهند. این امر مستلزم مدلهای جدیدی است که قادر به استفاده از تمام ظرفیتهای جامعه در بخشهای دولتی، خصوصی و مدنی هستند تا پاسخگویی به نیازها و ارائه خدمات عمومی را به حداکثر برسانند. شهرها چاره ای ندارند جز اینکه در شرایط کنونی زمینه را برای توسعه دموکراسی فراهم کنند و از این طریق شکل جدیدی از حکومت را به دست آورند. این شکل جدید جنبش شایسته سالاری نامیده می شود که منشأ شهری دارد.
بانک جهانی چند شاخص را فهرست کرده است تا مشخص کند کدام کشور حاکم است و کدام نه. بر اساس سندی که توسط بانک جهانی در سال 2006 منتشر شد، حکمرانی خوب دارای شش شاخص است: پاسخگویی،
کارایی دولت،
به گزارش ای بی اس نیوز، متن این یادداشت مشترک توسط محمدعلی کی نژاد، عضو پژوهشگاه فرهنگ نمونه اسلامی ایران، استاد و استاد دانشگاه صنعتی سهند، آزیتا بلالی اسکویی، دانشیار دانشگاه هنر اسلامی تبریز نوشته شده است. تبریز در این شهر نوشته شده است:
حکمرانی شهری به دنبال محدود کردن نقش دولت به هماهنگی و اجرای قانون و کاهش دخالت مستقیم آن در تصمیمگیری، اداره و اجرای زندگی روزمره مردم است. بنابراین، حاکمیت شهری منجر به ترکیب جدیدی از همکاری بین دولتی، مدنی و خصوصی در ارائه خدمات عمومی می شود.