سایر موضوعات

حمل و نقل هوشمند و دانش محور



گزارش خبرگزاری رادیو،دکتر شهاب خدامرادی رئیس محترم گروه خودرو و هوشمندسازی ستاد فناوری فضایی و حمل و نقل هوشمند در معاونت علمی و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری در گفتگو با خبرنگار روزنه به بررسی رویداد ملی حمل و نقل هوشمند و دانش بنیان پرداخت. برنامه شبکه رادیویی گفتگو متن این گفتگو به شرح زیر است.

سوال: این رویداد چه زمانی برگزار می شود و چه اتفاقی خواهد افتاد؟

آقای خدامرادی: در دفتر معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در زمان‌ها و مناسبت‌های خاصی رویدادهایی برگزار می‌کنیم که طی آن تیم‌ها، شرکت‌ها و استعدادهای برتر در حوزه حمل‌ونقل شناسایی می‌شوند و می‌توانند ایده‌های خود را ارائه کنند که در صورت ارزیابی، توسط هیئت داوران دریافت و تایید شد. تیمی را تشکیل دهند تا بتوانند از پشتیبانی مورد نیاز برای توسعه کار خود بهره مند شوند.
رویدادی که گفتید، رویدادی است که با همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و شهرداری اصفهان برگزار می شود و در دو بخش دانشجویی و دانشجویی برگزار می شود. استفاده از حمل و نقل عمومی و کمک به کاهش سفر با خودروی شخصی، توسعه و بازاریابی وسایل نقلیه پاک و همچنین الگوی مناسب توسعه شهری و تأثیر آن بر ترافیک و بهبود فرآیندها و مکان‌های پارکینگ. در بخش دانش آموزی در نظر گرفتیم، البته تلاش با شهرداری محترم اصفهان است و مهلت ارسال ایده برای بخش دانش آموزی تا 18 اردیبهشت ماه سال جاری و جایزه بیست و هفت میلیون تومانی برای ایده های برتر در نظر گرفته ایم
با توجه به اینکه استعدادها و پتانسیل های خوبی در تمامی مقاطع تحصیلی وجود دارد، این مقطع نه تنها به منظور استفاده از همه پتانسیل ها، بلکه به منظور فرهنگ سازی این مقطع در نظر گرفته می شود.
در بخش دانشجویی نیز همین شرایط وجود دارد، یعنی آخرین مهلت ارسال ایده تا 19 اردیبهشت است و برای ایده های برتر بیست و هفت میلیون تومان جوایز در نظر گرفته شده است و موضوعاتی مانند مدیریت هوشمند و دانش بنیان ترافیک، بحث اجرای قانون. ، بهبود رفتار جاده ای و مشارکت شهروندان و بخش خصوصی در مدیریت ترافیک در نظر گرفته شده است.
همانطور که می دانید در سال های اخیر به دلیل تعدد خودروهای در اختیار مردم شاهد مشکلات ترافیکی زیادی در کلانشهرهای کشور بوده ایم به همین دلیل استفاده از تمامی ایده ها و فناوری هایی که منجر به کاهش، کنترل و مدیریت می شود. ترافیک ارزشمند است و باید انجام شود. با وجود کارهایی که تاکنون انجام شده است از جمله بحث ساخت آزادراه و آزادراه و مواردی مانند ساخت پارکینگ در سطح شهر، اما به نظر می رسد تردد خودروها با سرعت بیشتری نسبت به توسعه زیرساخت ها پیش می رود و به همین دلیل ترافیک همیشه ادامه دارد. این مشکلی است که در سطح کلان شهرها وجود دارد و به همین دلیل در نشست کلان شهرها امسال که در اواسط اردیبهشت ماه در اصفهان برگزار می شود، این رویداد را برگزار کردیم. حضور 15 شهر بزرگ کشور که آن هم در اصفهان واقع شده است.
امید است در حاشیه این اجلاس بهترین رویدادها ارائه شود و بهترین ایده ها مورد استفاده و بهره برداری کلانشهرها قرار گیرد انشاالله بتوانند به کاهش ترافیک کمک کنند و قطعا حل این مشکل نه تنها با استفاده از ظرفیت نهادهای حاکم، اما قطعا با اراده. عموم مردم هم به خاطر فرهنگ سازی هایی که باید در این زمینه انجام شود و هم به دلیل استفاده از فناوری های نوینی که عموم مردم می توانند از آن بهره مند شوند و هم زیرساخت هایی که دولت باید ایجاد کند تا بتوانیم با هم همکاری کنیم، نگران هستند. حل مشکل در کشور کاهش یابد یا به طور کامل برطرف شود.

سوال: در مجموعه وسایل نقلیه هوشمند ستاد فناوری فضایی چند عضو دارید؟

آقای خدامرادی: ما با سازمان ها و شرکت های مختلفی که با حوزه حمل و نقل مرتبط هستند زیر نظر ستاد حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در ارتباط هستیم، زیرا یک نهاد بالادستی محسوب می شود. اکنون به خصوص در حوزه خود که موضوع هوشمندسازی را دنبال می کنیم، می توان گفت که با تمامی خودروسازان، وزارت امنیت و سازمان های مختلف مرتبط با موضوع حمل و نقل هوشمند از جمله وزارت راه در ارتباط هستیم. ، اداره راه، وزارت ارتباطات و خود اپراتورها و بس که به عنوان شرکت های دانش بنیان به این سازمان ها خدمت می کنند و خدماتشان را ارائه می دهند.

سوال: بنابراین طیف وسیعی از بازیکنان در رشته شما وجود دارد. آقای دکتر وقتی می گوییم گروه خودرو و هوشمندسازی یا حمل و نقل هوشمند، فقط به این خودرو نگاه نمی کنیم، جاده هم می تواند امکانات داشته باشد و این خودروساز هم می تواند این امکان را داشته باشد و خود راننده هم می تواند یک سری انجام دهد. از نظر من، باهوش بودن به این معناست که شما آن را کاملاً در نظر می گیرید.

آقای خدامرادی: بله، دقیقاً همینطور است، قبل از اینکه بحث هوشمندسازی را دنبال می‌کردیم که بخش مهمی از بحث در جاده است و بعد مطالعاتی که انجام دادیم نشان داد که نمی‌توانیم روی یک حوزه تمرکز کنیم و بگوییم که ما حمل و نقل هوشمند را به طور کامل پیاده‌سازی کرده‌ایم. ما همه آن را در تعامل با یکدیگر معنا می‌کنیم و ارتباط بین زیرساخت‌ها و وسایل نقلیه از جمله خودروها و افراد و کاربران وسایل نقلیه، مفهومی است که در نهایت می‌توانیم به حمل و نقل هوشمند دست یابیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا