مدیرعامل شرکت راه آهن گفت: طبق توافق با روسیه، قزاقستان و ترکمنستان مقرر شد ظرف سه تا پنج روز محموله از سرخس به بندرعباس تحویل داده شود و اولویت را به حمل بین المللی در مسیرهای ریلی دادیم.
به گزارش ای بی اس نیوز، سیدمیاد صالحی در مراسم افتتاحیه همایش اقتصاد دریایی ایران که امروز برگزار شد، با بیان اینکه با تلفیق بخش های دریایی و ریلی می توان اقدامات خوبی انجام داد، گفت: بر اساس مطالعه ای که هفت سال پیش انجام شد، می توان اقدامات خوبی را انجام داد. مزیتهای رقابتی کشور در حوزه درونسرزمینی ریلی و حوزه بینالمللی دریا بود، در حالی که کارشناسان معتقد بودند به جای ریل و بندر در کشور از مسیرهای جادهای و هوایی استفاده میشود.
وی ادامه داد: با وجود این، مقام معظم رهبری بر لزوم توجه به حوزه ریلی و تقویت حمل و نقل عمومی از طریق حمل و نقل ریلی تاکید کردند. امروزه حالت ترکیبی بندر ریلی و ترکیب حوزه های ریلی و دریایی به طور قابل توجهی بهبود یافته است. علاوه بر این، طبق توافق با روسیه، قزاقستان و ترکمنستان، مقرر شد ظرف سه تا پنج روز کالا از سرخس به بندرعباس تحویل داده شود و برای کالاهای بین المللی تخفیف قائل شدیم و کالاهای بین المللی را در اولویت مسیرهای ریلی قرار دادیم.
مدیرعامل شرکت راه آهن از برنامه ریزی برای انتقال زغال سنگ از روسیه به هند از طریق ریلی در سال جاری خبر داد و دو مرز مشترک ریلی با ترکمنستان را برشمرد و خاطرنشان کرد: مرز سرخس و اینچه برون پس از عبور از کشورهای همسایه در نهایت به چین متصل می شود. از طرفی ما به همین ترتیب به روسیه متصل خواهیم شد و بنابراین می توان کالا را از طریق ریل به بندرعباس تحویل داد.
صالحی با تاکید بر ارتقای توان ریلی کشور در دولت سیزدهم گفت: در حال حاضر تعویض بوژی کمتر از یک روز زمان می برد و 300 لکوموتیو باری در شبانه روز به کشور خدمات رسانی می کنند که ظرفیت برنامه ریزی با اولویت بار را دارند. در حال حمل و نقل ما همچنین برای برخی از مشتریان ردیابی واگن ریلی فراهم کرده ایم و این خدمات برای برخی دیگر ادامه دارد.
وی با بیان اینکه کریدور شمال – جنوب دارای 6 محور ریلی است، گفت: دو کریدور در شرق، دو کریدور در غرب و دو کریدور به ریل از طریق دریای خزر متصل می شوند و دو کریدور ریلی واقع در دریای خزر است. . دریای خزر اکنون عملیاتی است و منطقه خلیج فارس از بندرعباس به سرخس و فراتر از آن از طریق ریل حمل می شود. در غرب دریای خزر، بندر امیرآباد به ریل متصل است و بندر کاسپین نیز در آینده نزدیک متصل خواهد شد. بسیاری از مشکلات ارتباط ریلی با بندر با تدابیر وزیر راه و شهرسازی و تلاش همکاران و کارکنان شرکت راه آهن و سازمان بندر و دریانوردی مرتفع شده است.
معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به لزوم لجستیک راه آهن تاکید کرد: پیش بینی می شود سرعت تخلیه و بارگیری در بنادر ریلی افزایش یابد و زیرساخت های لازم در بنادر فراهم شود. علاوه بر این، گمرک باید انعطاف پذیر باشد تا از ماندگاری کالاها کاسته شود و مسیر ترانزیت ریلی-دری جذابی برای کشورهای مبدأ کالا فراهم شود. از آنجایی که ما در بخش ریلی تلاش می کنیم برخی از ناکارآمدی های به ارث رسیده از بخش ریلی را برطرف کنیم، نیاز به افزایش قابلیت های لجستیکی در بنادر وجود دارد. مثلاً ریل به زودی به بندر کاسپین می رسد و به اسکله رورو نیاز داریم.
انتهای پیام