اخبار اقتصادی روز

حمایت 250 هزار میلیارد ریالی از بلیط هواپیما

سید کمال هادیانفر معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی در خصوص افزایش قیمت بلیت هواپیمای داخلی در روزهای اخیر گفت: دولت چه در قالب شورای عالی هواپیمایی کشوری، چه در قالب ستاد تنظیم بازار و چه در بازار. شورای عالی هماهنگی حمل و نقل هیچ تصمیمی برای افزایش قیمت بلیت هواپیما نگرفته است.

وی افزود: با این حال برخی از شرکت های هواپیمایی با توجه به رای صادره در آذرماه 1402 از سوی دیوان عدالت اداری مبنی بر حذف کلیه اختیارات دولت از تعیین و نظارت بر قیمت بلیت هواپیما، قیمت بلیت را افزایش دادند.

وی تصریح کرد: قبل از صدور رای مذکور در آذرماه 1402 هجری شمسی تلاش شد تا شرکت های هواپیمایی با در نظر گرفتن شرایط معیشتی و اقتصادی عموم مردم به سود معقول دست یابند و دسترسی عادلانه به حمل و نقل هوایی یکی از آنها محسوب می شود. حقوق مسلم

هادیان فر افزود: در این راستا پس از شکایت شرکت های هواپیمایی به دادگاه و صدور رای فوق الذکر، وزارت راه و شهرسازی بلافاصله با ارسال نامه ای به دیوان عدالت اداری خواستار اجرای ماده 91 قانون در خصوص مقررات و تشریفات دیوان عدالت اداری، به طوری که طی این خلأ قانونی و بر اساس تفسیر قانونی و ادله قانونی این وزارتخانه، رأی مذکور باید مغایر قانون تشخیص داده و لغو شود. بر این اساس رئیس دیوان رای مذکور را تا اطلاع ثانوی تعلیق کرد.

معاون حمل ونقل وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: این حکم تا پس از تشکیل جلسات کارشناسی متوقف شده و تصمیم مجدداً اعلام خواهد شد و در این مدت علاوه بر مذاکرات در حال انجام با شرکت های هواپیمایی، تلاش شده است. برای جلوگیری از افزایش قیمت ها و به ویژه در روزهای پر تقاضا باید از پروازهای نوروزی پرهیز کرد که خوشبختانه این اتفاق افتاد. اما در تاریخ 6 خردادماه سال جاری، دیوان عدالت اداری با رد درخواست این وزارتخانه، صحت رای مذکور را اعلام کرد که موجب افزایش قیمت برخی از پروازهای داخلی شد.

وی درباره نحوه قیمت گذاری بلیت هواپیما نیز توضیح داد: در سال های اخیر سازمان های رده بندی مانند شورای عالی هواپیمایی کشوری و شورای عالی هماهنگی حمل و نقل کشور سعی کرده اند با تدوین و اجرای پشتیبانی حداکثر حمایت لازم را از شرکت ها انجام دهند. بسته ها و یارانه های دولتی مانند سوخت و قطعات یدکی برای بخش خصوصی فعال برای جلوگیری از افزایش بی رویه قیمت، دستیابی به سود معقول برای شرکت های هواپیمایی و کنترل قیمت ها با رویکرد تنظیم بازار و تضمین. به حقوق شهروندی احترام بگذاریم.

معاون حمل ونقل وزیر راه و شهرسازی همچنین با بیان اینکه دولت و مجلس به ویژه وزارت راه و شهرسازی نگران تضییع حقوق مردم در این زمینه هستند، اظهار داشت: در این راستا، دولت و مجلس به ویژه وزارت راه و شهرسازی نگران تضییع حقوق مردم هستند. زیرا طی روزهای گذشته پس از لازم الاجرا شدن مصوبه مذکور، شاهد افزایش شدید قیمت ها در برخی خطوط بودیم و نمی توان سقفی برای این افزایش قیمت ها متصور شد.

وی با بیان اینکه این افزایش قیمت مورد تایید دولت فعلی و وزارت راه و شهرسازی قرار نگرفته است، ادامه داد: یادآور می شوم شرکت های هواپیمایی در شرایط سخت تحریم های شدید علیه کشورمان به سر می برند. یکی از منفی ترین نتایج در زمینه حمل و نقل هوایی منصفانه بود و هنوز هم همینطور است.

هادیان فر ادامه داد: در حالی که ایرلاین ها پویایی این صنعت را با تمام توان حفظ کردند و روزانه صدها پرواز داخلی و خارجی در سازمان هواپیمایی، شرکت های فرودگاهی و شرکت های هواپیمایی خصوصی و دولتی با سطح خدمات قابل قبول و ایمن انجام می دادند، مردم عزیز ما هستند. حرکت به دورترین مرزهای کشور و جهان و این قابل لمس است.

معاون وزیر راه و شهرسازی اضافه کرد: همچنین در مذاکرات مربوط به تعیین سازوکارهای قیمت بلیت ذکر قیمت ساعتی پرواز برای هر صندلی در کشورهای منطقه و خارج از کشور و نمایندگان بخش خصوصی نیز حائز اهمیت است. در سندی که منجر به صدور تصمیم فوق شد، ذکر شده است، شرایطی از جمله سوخت، ارزان ترین قیمت در کشور، لیتری 600 تومان است که دولت در این شرایط سخت در اختیار شرکت های هواپیمایی داخلی و خارجی قرار می دهد. و سایر بسته های حمایتی به نرخ ارز و سایر یارانه هایی که از این طریق به آنها پرداخت می شود و سایر مزایای ارائه شده توسط دولت.

به گفته هادیان فر، با یک محاسبه ساده می توان دریافت که سالانه حداقل 25 هزار میلیارد تومان یارانه سوخت از سوی دولت به این شرکت ها پرداخت می شود که مبنای این پرداخت ها کنترل و کاهش قیمت داخلی است. بلیط حمل و نقل پروازها در حالی که ایرلاین ها هزینه پروازهای خارجی را که مشمول قیمت گذاری نمی شوند پرداخت می کنند و در عین حال از همان سوخت یارانه ای استفاده می کنند که می تواند سود زیادی برای آنها ایجاد کند.

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: دولت به ویژه وزارت راه و شهرسازی همچنان بر تامین حقوق مسلم مردم عزیزمان اصرار دارد تا امکان زندگی امن، راحت، روان و در دسترس را فراهم کند. سفرهای مقرون به صرفه در خطوط هوایی کشور برای همه اقشار مردم و قطعا با عنایت وزیر محترم شهرسازی، موضوع با مراجع بالاتر به ویژه جلسه سران سه قوه در میان گذاشته خواهد شد. تا رسیدن به نتیجه ای که شامل سازوکاری باشد که سود معقول را برای بخش خصوصی و رفاه عموم مردم تضمین کند، عدالت در دسترسی به پروازهای داخلی و خارجی دنبال خواهد شد.

وی افزود: به نظر می رسد این رای منطبق بر حقوق شهروندی، حقوق عموم مردم و حکمرانی خوب و شایسته در حوزه حمل و نقل کشور نیست و یقیناً با این روند شرکت های هواپیمایی خصوصی به تدریج از حق بیمه محروم خواهند شد. دولت حمایت می کند و در درازمدت رنج می برد.” ، حتی اگر در کوتاه مدت درآمد غیر منطقی بیشتری کسب کنند.

هادیان فر تاکید کرد: آزادسازی قیمت با واگذاری آن متفاوت است. بنابراین نقش حکمرانی کارآمد و مؤثر در ایجاد نظام، ارائه خدمات مطلوب، رعایت حقوق عمومی و سودآوری بخش خصوصی بر کسی پوشیده نیست. لذا از فرماندهان نیرو با عنایت به اینکه همواره از حقوق مردم کشور عزیزمان دفاع و حمایت کرده و با دلسوزی مسائل مردم را حل و فصل کرده اند، انتظار می رود در وهله اول رأی دادگاه را باطل کنند. فرصت و اعطای اختیار نظارت و تعیین قیمت بلیت هواپیما به شورای عالی هماهنگی حمل و نقل و مجوز کشوری یا شورای عالی هواپیمایی کشوری طبق قانون.

معاون وزیر راه و شهرسازی در پایان گفت: امیدواریم مدیران محترم شرکت های هواپیمایی با شناختی که از وضعیت معیشتی عموم مردم دارند فضای موجود را به گونه ای ارتقا دهند که همچنان از حمایت های دولت بهره مند شوند. بسته بندی و رعایت حقوق مردم برای وجود در جایی که همه اقشار مردم با توجه به عرضه و تقاضا می توانند از این قابلیت در سفرهای داخلی و خارجی استفاده کنند.

منبع: وزارت راه و شهرسازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا