حقوق بشر و محیط زیست در الگوی پیشرفت اسلامی ایران

پس از جنگ جهانی دوم، نظام های حقوقی مختلفی در کنار یکدیگر توسعه یافتند. این رشد و توسعه طبیعتاً زمینه تلاقی و پیوند آنها را در نظام غیرمتمرکز حقوق بین الملل فراهم می کند. از جمله شاخه های حقوق بین الملل که در دهه های اخیر با یکدیگر تعامل داشته اند، حقوق بشر و حقوق محیط زیست است. گرچه رشته های مذکور در زمینه های مختلف و بر اساس نیازهای متفاوت شکل گرفته اند، اما حل برخی از بحران های ملی و بین المللی بدون مشارکت آنها امکان پذیر نیست.
البته به عنوان یک هنجار حقوقی تاثیر زیادی بر حقوق بشر و حقوق محیط زیست داشته و به دلیل پتانسیلی که دارد توانسته بسیاری از خلاءهای حقوق بشر و حقوق محیط زیست را برطرف کند. در نهایت به نظر می رسد تعامل و حتی بیان حقوق بشر و حقوق زیست محیطی در توسعه پایدار به منصه ظهور رسیده است. امروزه جامعه جهانی در پرتو توسعه پایدار دریافته است که رشته های فوق به قدری در هم تنیده شده اند که هرگونه آسیب به محیط زیست در نهایت به انسان آسیب می رساند.
در همین راستا در پایان نامه دکتری خود که تحت عنوان «مبانی مشترک حقوق بشر و حقوق محیط زیست از مفهوم تا عمل» دفاع شد به نتایج مشابهی رسیدم.
به گزارش ای بی اس نیوز، دکتر حسین رضازاده و دکتر عباسعلی کدخدایی در یادداشتی با عنوان «حقوق بشر و محیط زیست در الگوی پیشرفت اسلامی ایران» نوشتند یکی از منابع مهم پیشرفت در کشورها، طبیعی و طبیعی آن است که خداوند داده است. . منابع زیست محیطی که نقش موثری در تسهیل فرآیند دارد و توسعه کشور و شالوده آن را دارد.
در واقع پایداری محیطی یکی از مولفه های توسعه پایدار در کنار توسعه اقتصادی و اجتماعی است. این بدان معناست که هرگونه اخلال در محیط زیست عملاً توسعه اقتصادی و اجتماعی و در نهایت توسعه پایدار را تضعیف می کند.
با توجه به نحوه تعامل و ارتباط حقوق بشر با حقوق محیط زیست، نظریه های توسعه، محیط زیست و ظهور مطرح شده است. با این حال، هیچ یک از نظریه های ارائه شده نمی تواند به طور جامع رابطه بین حوزه های ذکر شده دموکراسی را توضیح دهد. به نظر می رسد مهم ترین اصلی که می تواند مبنای مشترک دو رژیم حقوقی مذکور باشد، کرامت انسانی است. البته توجه آبرومندانه به حقوق محیط زیست به معنای نادیده گرفتن سایر عناصر طبیعت نیست، بلکه حفظ و حراست از محیط زیست در گرو کرامت انسانی است. امروزه کرامت انسانی به عنوان یک مفهوم انتزاعی و ساده تلقی نمی شود، بلکه با گنجاندن آن به یک هنجار قانونی در اسناد ملی و بین المللی تبدیل شده است، به طوری که از آن به عنوان اصل اساسی و مبنای حقوق بشر و حقوق محیط زیست یاد می شود. .
انتهای پیام
نکته اساسی در این میان نحوه بهره برداری از این منابع است و حقوق زیست محیطی در این بهره برداری ها باید رعایت شود.
در مبانی انسان شناسی سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، تصریح شده است که «انسان از شأن و شرف توسعه برخوردار است و می تواند از امکانات جهان آفرینش به بهترین شکل استفاده کند…» و در مقیاس دیگری این سند تاکید می کند که این بهره برداری پایدار از محیط زیست و منابع حیاتی باید همراه با حقوق زیست محیطی و اخلاق مبتنی بر آموزه های اسلامی باشد.
پایداری محیطی یکی از مولفه های توسعه پایدار در کنار توسعه اقتصادی و اجتماعی است. این بدان معناست که هرگونه اخلال در محیط زیست عملاً توسعه اقتصادی و اجتماعی و در نهایت توسعه پایدار را تضعیف می کند.