تصمیم شورای رقابت در مورد قیمت گذاری خودرو چیست؟

7- در خصوص خودروهای جدید ضوابط و ضوابط آن توسط کارگروه تعریف و شفاف سازی شود.
2- به منظور نهادینه سازی فضای رقابتی برای هر خودرو بر اساس قیمت حداقل سه خودروی خارجی هم رده از نظر کلاس، کیفیت و استاندارد، قیمت استخراج و به عنوان قیمت رقابتی اعلام می شود. شورای رقابت مستقیماً یا از طریق وزارتخانه های صمت در خصوص استفاده از ظرفیت موسسات حرفه ای داخلی و در صورت لزوم از مراجع معتبر خارجی برای تعیین معیارهای مقایسه استفاده خواهد کرد که به طور خلاصه و مبنای عمل در سه خودرو کار خواهد شد. گروه ها برای دوره های شش ماهه یا یک ساله.
5- قیمت محاسبه شده در بند 1 در صورتی که با توجه به بند 4 در رده های G تا A قرار گیرد مورد قبول شورای رقابت خواهد بود.
6- شورای رقابت برچسب رقابت پذیری هر خودرو را طبق روش مذکور به صراحت اعلام می کند.
شورای رقابت در بند 2 بخشنامه جدید شورای رقابت (دستورالعمل تنظیم بازار خودروهای سواری مصوب شورای رقابت) این نهاد، بازار کلیه خودروهای سواری اعم از سواری تولیدی، مونتاژی و وارداتی را تعیین کرده است. انحصاری تشخیص داده شده و از این پس مشمول این بخشنامه (دستورالعمل تنظیم بازار خودرو) سوارکاران توسط شورای رقابت تعیین می شوند.
1- مبنای تعدیل قیمت بر اساس ضوابط قیمت گذاری مصوب شورای تعیین و تثبیت قیمت است که توسط سازمان حمایت محاسبه می شود. نتایج محاسبات در کارگروه خودرو ارائه شده و پس از تایید شورای رقابت، معتبر توسط تامین کننده خودرو می باشد.
2- شورای مسابقات این دستورالعمل را با توجه به شرایط و بر اساس تشخیص ارزیابی و بازنگری خواهد کرد.
1- دستورالعمل قبلی شورای رقابت در خصوص تنظیم بازار خودروهای سواری در صورت مغایرت با این دستورالعمل لغو می شود.
بر اساس دستورالعمل شورای رقابت برای تنظیم بازار خودرو، فرمول قیمت گذاری خودرو و نحوه اعمال آن مشخص شده است.
انتهای پیام
به گزارش ای بی اس نیوز، شورای رقابت صبح امروز در پی اعتقاد این سازمان به انحصاری بودن بازار خودروهای سواری، دستورالعمل تنظیم بازار خودرو فرمول قیمت گذاری خودروهای سواری را اعلام و منتشر و تعیین کرد.
3- خودروهای سواری بر اساس تحلیل تطبیقی با حداقل سه خودروی رقیب خارجی (مشابه) مقایسه شده و بر اساس شاخص رقابت پذیری زیر رتبه بندی می شوند.
تبصره 2: نرخ ارز موضوع تبصره 1 میانگین شش ماهه خواهد بود و حسب مورد ممکن است در بازه زمانی کمتر یا بیشتر شود.
4- طبقه بندی قیمت بر اساس شاخص رقابت پذیری محصول معرفی شده در بند 2 مطابق جدول زیر تعریف می شود.
دستورالعمل قیمت گذاری خودرو به شرح زیر است:
توجه: تامین کننده خودرو می تواند خودروهای هم کلاس از محصولات خود را در بازار جهانی به کارگروه خود عرضه کند.
در پایان شورای رقابت تاکید کرد:
توجه: خودروهایی که در محدوده قیمتی F و G قرار دارند تا یک سال فرصت ارتقا خواهند داشت در غیر این صورت عرضه کننده خودروهای مذکور مجاز به افزایش قیمت نخواهد بود.
تبصره 1: نرخ ارز بازار یکپارچه (یا بازار جایگزین آن) که توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران اعلام میشود، مبنای محاسبه خواهد بود.