به گفته رئیس گروه رسانهای غرفه ایران، آنچه که متأسفانه دردناک و تلخ است این است که در زیر سایه بیتفاوتی محض ایران به تمدن غنی و بزرگ و فرهنگ آن و عدم نمایش و نمایش مناسب در این مراسم، کشورهای دیگر مورد تجلیل هستند و مشاهیر ایرانی زمین و حتی محصولات بومی و اصیل ایرانی را تصاحب کرده و در غرفه های خود به نمایش گذاشته اند. به عنوان مثال تاجیکستان در غرفه خود مجسمه ابوعلی سینا را به عنوان شخصیت تاریخی معرفی کرد یا افغانستان در غرفه خود مدعی تولید زعفران به عنوان یکی از محصولات اصلی ایران است.
مددی با اشاره به سابقه 170 ساله حضور ایران در اکسپو گفت: خوشبختانه ایران در دو دوره اخیر اکسپو و با زمینی که در اختیار کشورمان قرار گرفت توانست در جایگاه اول قرار گیرد. ، غرفه ای طراحی و ساخت.»
absnews
حضور نیمه ایرانی در اکسپو به دلیل تغییر دولت است
وی با اشاره به انتقادات از سوی برگزارکننده دولتی پاویون ایران در اکسپو دبی، گفت: مجری اصلی غرفه ایران در اکسپو، جامعه نمایشگاههای بینالمللی است که تقریباً تمامی نمایشگاههای ایرانی در داخل و خارج از کشور را برگزار میکند. تقریباً در همه جای دنیا رایج است. در مورد برگزاری نمایشگاه بین المللی، اجزا و ساختارهای دولتی کشورهای جهان برگزارکننده و در واقع نمایندگان کشور متبوع هستند، مثلاً برگزارکننده پاویون سوئد وزارت صنعت یا در ارمنستان است. وزارت اقتصاد مسئول است.
به گفته مددی، اگرچه قرار بود گوی های به کار رفته در ساخت غرفه ایران در قالب سفال مطابق با مفهوم ارتباط زمین و آسمان طراحی شود، اما در نهایت به دلیل آب و هوای سرد و شکننده بودن زمین، استفاده از خاک در کره ها نادیده گرفته شده است. این مشکل باعث ایجاد تغییرات عجیبی در نحوه ساخت پوسته بیرونی بنا از کانسپت اولیه شد و در نهایت این پوسته از یک دسته توپ و مهره های چوبی و پلاستیکی ساخته شد که هیچ ربطی به معماری بومی ایران نداشت. شعار اکسپو پایداری و آسیب جدی زیست محیطی است.
وی یکی از دلایل اصلی ناکامی غرفه پزشکی در جذب مردم را نمایش دستاوردهای پزشکی ایران در قالب یک ویدئوی چهار دقیقه ای دانست، در حالی که بررسی ها نشان می دهد بازدیدکنندگان کمتر از 30 ثانیه در کابین می مانند و این امر باعث می شود به طور طبیعی پذیرش را کاهش می دهد. در حالی که سایر کشورها با اجراهای خارق العاده و حتی اغراق آمیز و خلاقانه دستاوردهای تکنولوژیک خود را به نمایش گذاشته اند تا جایی که مخاطب مجذوب و مجذوب ارائه شده است.
در سال 2013 که امارات متحده عربی (امارات متحده عربی) عنوان کشور میزبان را برای میزبانی رویداد بین المللی اکسپو 2020 انتخاب کرد، این کشور ضمن انجام اقدامات لازم در سال 2014، اقدام به تولید محتوا و تبلیغات گسترده و فراگیر کرد. به اهداف اقتصادی و اجتماعی خود به عنوان میزبان این رویداد دست یابد. حدود یک سال پس از انتخاب دبی به عنوان میزبان نمایشگاه، تبلیغات این رویداد در هواپیماها و حتی در شهر قابل مشاهده بود.
به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری ای بی اس نیوز؛ اکسپوی دبی از اول اکتبر 2021 آغاز شد و تا 11 آوریل 1401 در امارات متحده عربی ادامه خواهد داشت که از ابتدا با انتقادات فراوانی از ابعاد مختلف حضور ایرانیان همراه بود. اگرچه بسیاری از برگزارکنندگان پاویون ایران در اکسپو مدعی شدند که با گذشت زمان شرایط و عملکرد ایران بهتر خواهد شد، اما اکنون پس از گذشت 40 روز از پایان این رویداد بینالمللی، انتقادات زیادی به ظهور و اعتلای ایران باقی مانده است.
این فعال فرهنگی گفت: متأسفانه معمار غرفه ایران به دلیل نداشتن تجربه و مهارت کافی در طراحی غرفه ها در این اکسپو عملکرد خوبی نداشت. بدین ترتیب 60 درصد از کل فضای غرفه ایران عملاً بدون استفاده است. و به اصطلاح، و این منجر به استفاده حداقلی از فضای غرفه شد. این زمانی است که غرفه های کشورهای دیگر از طراحی یکپارچه و منسجم برخوردار باشند. با توجه به آب و هوای گرم و مرطوب دبی، این طراحی مقطعی منجر به هزینه و مصرف انرژی اضافی برای سرمایش و تهویه مطبوع غرفه ایران نسبت به سایر کشورها شد.
به گفته سرپرست معاونت رسانه ای پاویون ایران، در نوع سوم و آخر که مختص کشورهای فقیر است، برای دستیابی به هدف افزایش حضور سایر کشورها در کشور میزبان، کشور میزبان طراحی و برای کشورهای دیگر غرفه می سازد و حتی محتوای غرفه را مستقیماً اجرا می کند.
به گفته رئیس گروه رسانهای غرفه ایران، با توجه به وجود 5 بخش اصلی در نمایشگاه که هرکدام تحت مأموریت وزارتخانهای در کشور هستند، حضور کامل و موفق ایران در نمایشگاههای آتی ضروری است. هر نهاد مسئول از این پس برنامه های بخش خصوصی مربوطه را سازماندهی کند.
مددی گفت: حضور نیمه ایرانی در نمایشگاه و عدم موفقیت کسب شده را باید ناشی از تغییر دولت و سیاست های اتخاذ شده توسط دولت جدید دانست. چرا که به جرات می توان گفت تقریباً تمامی برنامه ریزی ها و اقدامات انجام شده برای نمایش مناسب و خلاقانه غرفه ایران در این رویداد در هشت ماه گذشته پس از تغییر دولت صورت گرفته است. به عبارت دیگر، اگر شیوع ویروس کرونا که باعث به تعویق افتادن این رویداد به مدت یک سال شده بود، عملاً امکان حضور ایران در این رویداد مهم بین المللی وجود نداشت.
این فعال فرهنگی با اشاره به برخی انتقادات مبنی بر فروش زردچوبه، پسته و سوهان ایران در نمایشگاه به جای نمایش دستاوردهای فضایی، هسته ای و پزشکی کشور، خاطرنشان کرد: در واقع عملکرد ضعیف غرفه ایران در حوزه فناوری و فناوری و همچنین حضور نسبتاً مطلوب ایران در بخش بازرگانی که محصولات صادراتی را نیز به نمایش می گذارد، این انتقادات را به همراه داشته است.
رئیس گروه رسانهای غرفه ایران گفت: توجه به این نکته نیز حائز اهمیت است که هزینه ساخت غرفه ایران طبق دادههای موثق تنها 14 میلیون درهم بوده است در حالی که عربستان سعودی 150 میلیون دلار برای آن هزینه کرده است. طراحی و ساخت غرفه ایران یکی از ارزان ترین و ارزان ترین کشورها در ساخت غرفه بوده است.
وی در نهایت حضور ایران در اکسپو 2020 را ناامیدکننده دانست و خاطرنشان کرد: اگرچه غرفه ایران جزو 10 غرفه برتر اکسپو نیست، اما در 100 غرفه اخیر نیست. اما باید توجه داشت که اقدامات ایران به هیچ وجه یادآور شعارها و اهداف انقلاب اسلامی ایران نیست.
مددی گفت: جدای از انتقاداتی که به ساخت و طراحی غرفه ایران وارد شد، محتوای ارائه شده در غرفه که اساساً باید دستاوردهای ایران در نمایشگاه را منعکس و روایت کند نیز ضعیف و قابل نقد است. هر غرفه نمایشگاه دارای 5 بخش اصلی است که عبارتند از: گردشگری، هنر و فرهنگ، صنعت و معدن، فناوری و فناوری و در نهایت بخش تجاری. که به جز بخش بازرگانی در سایر قسمت های غرفه ایران ظاهر شد و به درستی ظاهر نشد.
این فعال فرهنگی تصریح کرد: به عنوان مثال اگرچه نمایشگاه دستاوردهای علمی و پزشکی که در دو ماه گذشته به همت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در یکی از غرفه های ایران راه اندازی شد، بسیار مناسب و قابل تقدیر بود، اما در این راستا با وجود تمایل ورس به شرکت های معتبر و توانمند، این نمایش آنطور که باید پیش نرفت و نتوانست نظر عموم را جلب کند.
وی با بیان اینکه سه راه برای حضور کشورها در اکسپوی بین المللی وجود دارد گفت: در نوع اول کشور میزبان زمینی را در اختیار کشور شرکت کننده قرار می دهد تا بنا به سلیقه و انتخاب خود غرفه ای را طراحی و اجرا کند. در نوع دوم، میزبان همان اسلات ها را در اختیار کشورهای نامزد شرکت کننده قرار می دهد تا در نهایت طراحی داخلی را طبق سلیقه و صلاحدید خود اجرا کنند.
این فعال فرهنگی، عملکرد غرفه ایران در این حوزه را با وجود پتانسیل فراوان به هیچ وجه مناسب ندانست. از آنجایی که برخی از بازدیدکنندگان آلمانی که تجربه سفر به ایران را داشتند و کمترین اطلاعاتی از تاریخ و تمدن ایران داشتند، از ضعف اساسی در مواجهه با غرفه ایران بسیار شگفت زده شدند و از نمایش دستاوردها و افتخارات ایران در اکسپو دبی گفتند. آنقدر پایین است که ربطی به واقعیت های ایران ندارد.
مددی همچنین بر لزوم برنامهریزی صحیح و برنامهریزی بلندمدت برای ظهور بهتر و مطلوبتر ایران در نمایشگاههای آتی تاکید کرد.
رئیس گروه رسانهای غرفه ایران معتقد است: برخی کشورها مانند عربستان سعودی با درک درست از معنا و مفهوم نمایشگاه گذشته خود را به خوبی نشان دادهاند و حتی فراتر از آن تصویری بسیار اغراقآمیز و فراتر از آن. دارایی های فعلی این کشور با فناوری های مدرن برای آینده.
مددی ادامه داد: به غیر از عربستان، کشورهای دیگری مانند روسیه یا تایلند با جهشی بزرگ در اجرای غرفه خود در گذشته، سابقه ای فراتر از آنچه اکنون هستند داشته اند، به عنوان مثال، تایلند با نمایشگاه راه آهن خوب. دستاوردهای حمل ونقل و مواد مخدر گیاهی در تغییر نگاه و نگرش مردم نسبت به این کشور بسیار موفق بوده است و ایران اگرچه به شدت به این تغییر در جهان نیاز دارد، اما فاقد عملکرد قابل دفاع در این زمینه است.
در همین راستا حسینعلی مددی، رئیس گروه رسانهای پاویون ایران ضمن انتقاد از حضور نزدیک و لمس رویدادهای این رویداد و نحوه مشارکت سایر کشورها در گفتگوی مجازی زنده، به تشریح برخی از دلایل دیگر پرداخت. کشورها. موفقیت در نمایشگاه امسال و به چگونگی ظهور و عملکرد ایران در اکسپو 2030 دوبی نگاه کرد.
نیاز به برنامه ریزی برای بهره وری بهتر از اکسپوی اوزاکا 2025
تحریریه ABS NEWS | ای بی اس نیوز