سایر موضوعات

در حوزه دریایی، ما مسیر اقتصادی قبل از انقلاب را در پیش گرفتیم

دبیر شورای عالی مناطق آزاد ویژه صنعتی و اقتصادی با بیان اینکه در حوزه اقتصاد دریامحور آنچه باید و شاید بتوانیم انجام نداده ایم، گفت: خوب است که تحولی اساسی در سیاست داشته باشیم هرچند که در عملا ما کمتر پیشرفت کردیم و در مسیر درست پیش از انقلاب پیشرفت اقتصادی داشتیم.

به گزارش ای بی اس نیوز، حجت عبدالملکی در مراسم افتتاحیه همایش اقتصاد دریایی ایران که امروز برگزار شد، با بیان اینکه امروز دومین مرحله انقلاب اسلامی از روز اول سال ششم است، گفت: در چهلمین سال انقلاب هستیم. انقلاب دوم اسلامي و افق 1437 افق شكل گيري تمدن اسلامي است و اتفاق بزرگي در جامعه بشري خواهد بود. بعد اقتصادی الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت را اقتصاد مقاومتی دانسته اند، اقتصادی که با وجود همه سختی ها می تواند به هدف خود برسد.

وی ادامه داد: همه نظام های اقتصادی دنیا هدف دارند و همه با مشکل مواجه هستند و به این می گویند اقتصاد مقاومتی که با وجود همه مشکلات به هدف خود می رسد. با این حساب، تمام دنیا به دنبال مقاوم سازی اقتصاد خود هستند. ایجاد اقتصاد مقاومتی شامل سه بخش شناخت توانمندی ها، شناخت موانع و طراحی نظامی بر اساس توانمندی ها و موانع است.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد ویژه صنعتی و اقتصادی با تاکید بر اینکه یکی از این توانمندی ها اقتصاد دریا است، گفت: در ایران 5800 کیلومتر دریا در شمال و جنوب داریم و در جنوب به آزاد دسترسی داریم. آب‌ها و عمق آب در سواحل ما برای پهلوگیری کشتی‌ها مناسب است.» و ایران ما یکی از قدیمی‌ترین کشورهایی است که در عرصه تجارت بین‌المللی دریانوردی پیشگام بوده است.

عبدالمالکی با بیان اینکه باید بین اقتصاد دریایی و بندری تفاوت قائل شویم، گفت: اقتصاد دریایی فراتر از اقتصاد بندری است. در اقتصاد دریانوردی، چهار بخش از سواحل، بستر و بستر دریا، بستر دریا و سطح دریا مورد بررسی قرار می‌گیرد. در بخش ساحل دریا، در بستر دریا، استخراج و ترانزیت نفت و گاز، در زمینه دریا، بهره برداری از آبزیان، در سطح دریا، موضوع حمل و نقل مطرح شده است.

وی با بیان اینکه در دوره قبل از انقلاب کمترین اهمیت به اقتصاد دریایی کشور داده شد، افزود: دوران استعمار ایران از سال 1310 تا سال 1357 که انگلیسی ها، آمریکایی ها و فرانسوی ها در ایران بودند ادامه داشت و مدل اقتصادی ما دریایی بود. حرکت؛ به همین دلیل تعداد بسیار کمی از مردم در کنار دریا دیده می شوند، حتی امروزه نیز هزاران کیلومتر از سواحل دریا خالی از سکنه مانده است که نتیجه برنامه ریزی غربی ها برای جلوگیری از به روز رسانی استفاده از ظرفیت های دریایی است.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد ویژه صنعتی و اقتصادی خاطرنشان کرد: با وجود این، در سال‌های پس از انقلاب، ظرفیت بنادر ما در بخش نفت ۱۴ برابر، ظرفیت کانتینری حدود ۱۰۰ برابر شد و در از نظر مسافری، ظرفیت ما حدود 50 برابر شده است، در حوزه کشتیرانی هم اکنون در حال ساخت تانکر و کشتی هستیم و به طور کلی رویکرد ما به اقتصاد متمرکز بر دریا بیشتر مورد توجه قرار گرفته است.

عبدالملکی با اشاره به ابلاغ سیاست های کلی اقتصادی توسعه دریامحور از سوی مقام معظم رهبری گفت: در حوزه اقتصاد دریامحور آن چه باید و می توان انجام نداده ایم. در واقع اگرچه در عرصه سیاسی شاهد تحول اساسی به سمت اقتصاد دریامحور هستیم، اما در عمل کمتر درگیر و در مسیر اقتصادی قبل از انقلاب پیش رفتیم. یکی از آن محورها حمل و نقل است و ما ظرفیت زیادی برای کشورهای اطراف خود داریم. کریدور شمال-جنوب سال هاست که پیشنهاد شده است، اما سرعت ما کند است.

ادامه بده…

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا