حسینی: با تکمیل پروژه راه آهن رشت – آستارا ساختار اقتصادی کشور توسعه می یابد.
یکی از اعضای کمیسیون عمران شورای اسلامی خاطرنشان کرد: اگر در تکمیل پروژههای ابرساختمانی خود تأخیر داشته باشیم، پازل در خارج از مرزهای ما تکمیل میشود و اقتصاد دنیا زیاد منتظر نخواهد ماند که این پروژهها را در داخل به پایان برسانیم.
سید البرز حسینی در گفت وگو با ای بی اس نیوز، درباره آثار و مزایای اقتصادی توافق ایران و روسیه برای احداث راه آهن رشت – آستارا گفت: احداث راه آهن رشت – آستارا – آستارا ما را به شمال متصل می کند. آسیا و از آنجا خط به اروپا. دارم گفت: به نظر من ابر پروژه ها را باید از پروژه های در حال اجرا جدا کرد. به عنوان مثال پروژه سواحل مکران، پروژه های بزرگ پالایشگاهی که زیربنایی هستند و کریدورهای جاده ای و ریلی کشور از ابرپروژه های کشور هستند. اگر همه چیز را خلاصه کنیم، حدود 12 پروژه زیرساختی در کشور داریم.
وی افزود: مشکل اصلی ما تاکنون این است که معتقدیم دولت باید این پروژه ها را انجام دهد، یعنی دولت سال به سال اعتباراتی را برای اجرای این پروژه ها می دهد. حداقل در 10 تا 15 سال گذشته، رویکرد کشور به پروژه های عمرانی همگام با تورم نبوده است. هزینه این پروژه ها برای کشور گران می شود. با ادامه این روند، دولت به تنهایی نمی تواند این پروژه های بزرگ زیربنایی را انجام دهد.
نماینده مردم خدابند در شورای اسلامی گفت: از سوی دیگر این پروژه های بزرگ ما را به اقتصاد جهانی متصل می کند. اگر در تکمیل این پروژه ها به تعویق بیفتیم، معما فراتر از مرزهای ما تمام می شود. اقتصاد جهانی خیلی منتظر نخواهد ماند تا ما این پروژه ها را به پایان برسانیم و خطوط ریلی خود را با پول دولت به جایی برسانیم. آنها به قدرت کشورهای دیگر می روند. حوزه حمل و نقل از پایگاه اقتصادی بسیار بالایی برخوردار بوده و زمینه ساز رشد سایر حوزه ها نیز می باشد.
این عضو کمیسیون عمران مجلس در ادامه تاکید کرد: به نظر من باید از ظرفیت بخش خصوصی برای انجام این ابر پروژه ها استفاده کرد. ما باید بخش خصوصی را وارد کنیم و از مشارکت شرکت های خارجی برای انجام این پروژه های بزرگ استفاده کنیم. به نظر من توافق با روسیه برای تکمیل پروژه راه آهن رشت – آستارا کار درستی است زیرا ما یک شریک خارجی پیدا کرده ایم که بخشی از منابع را تامین می کند.
حسینی افزود: کاری که دولت سیزدهم با رابطه ای که با دولت روسیه داشت برای تکمیل این خط ریلی انجام داد کار درستی است. تکمیل 100 درصدی این پروژه برای اقتصاد کشور مفید است. منطق حکم می کند که از ظرفیت کشورهای همسایه برای تکمیل این کریدور استفاده کنیم. بدون شک با تکمیل این کریدور، ساختار اقتصادی کشور نیز رشد خواهد کرد. از این توانایی ها باید در زمینه های دیگر نیز استفاده کرد.
انتهای پیام