اخبار اقتصادی روز

حساب تاخیر در تخصیص گازوئیل به ناوگان برون شهری بر اساس عملکرد

سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای از تجهیز 10 هزار اتوبوس برون شهری به سامانه نظارت هوشمند تردد ناوگان خبر می‌دهد، اما بر اساس قانون مالی سال 1402 قرار بود نیمی از ناوگان باری به این سامانه مجهز شوند.

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، رانندگان خودروهای برون شهری می گویند از برخی رانندگانی که سهمیه می گیرند بیشتر از سهمیه گازوئیل می خرند، اما کالا و مسافر را جابجا نمی کنند.

این رانندگان می گویند: باید گازوئیل را گرانتر از نرخ مجاز بخرند یا کارت سوخت دیگران را اجاره کنند.

از بهمن ماه 1392 مقرر شد سامانه ای بر اساس بارنامه و نصب موقعیت یاب راه اندازی شود تا گازوئیل بر اساس مسافت طی شده تخصیص یابد. به عبارت دیگر، دیزل در مقابل عملکرد.

بر اساس اعلام شرکت بهینه سازی مصرف سوخت، این طرح با همه محدودیت ها اجرا نشد، اما سرانجام در اردیبهشت ماه 1402 با حمایت قانون بودجه، شرکت بهینه سازی مصرف سوخت، سازمان راهداری، پخش ملی فرآورده های نفتی شرکت و پلیس راهنمایی و رانندگی تفاهم نامه راه اندازی سامانه هوشمند پایش تردد ناوگان یا سپهتن امضا کردند.

با پایان یافتن مهلت اجرای قانون دارایی 1402، گزارش های سازمان راهداری حاکی از آن است که کارها روی زمین مانده است، اما این قانون میدانی نیز در قانون دارایی سال جاری گنجانده شده است. با این حساب قانون تخصیص سوخت به ناوگان برون شهری بر اساس مسافت پیموده شده وارد دهمین سال اجرای خود می شود.

گزارش رقیه هویدا – خبرنگار گروه انرژی خبرگزاری صداوسیما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *