حذف شرط رهن یک ساله در سند خودرو; پرداخت مالیات یا دلالی کدام مقرون به صرفه تر است؟
وزارت حراست از ابتدا رهن یک ساله سند خودرو را در طرح فروش که برای این منظور در شرایط ثبتی لحاظ شده بود در نظر گرفته بود تا امید خرید در کارخانه و فروش در بازار آزاد در قیمت بسیار بالاتری برای دلالان در آن بازار است، اما با اعمال سود 30 درصدی برای فروش خودروهای کمتر از یک سال، به نظر میرسد که هدف اولیه تحت الشعاع قرار گرفته است. طبق مصوبه شورای رقابت، «دیگر نیازی به ماندن خودروها به مدت یک سال در رهن شرکت نیست!».
به گزارش ای بی اس نیوز، در جلسه 21 اردیبهشت ماه شورای اسلامی، ماده 12 قانون مالیات بر درآمد سرمایه به تصویب رسید. بر اساس این مقاله چهار ملک مشمول مالیات بر عایدی سرمایه شناسایی شده است. دولت در سال جدید تصمیم گرفت دست دلالان را محدود کند و به دور از بازار سرمایه مانند مسکن و البته خودرو، موضوع مالیات بر عایدی سرمایه را تعریف کند. هدف از اجرای این طرح جلوگیری از پولشویی، ایجاد نظم و قابلیت پیش بینی در بازار، کاهش نوسانات قیمت، کاهش نرخ تورم و کاهش فرار مالیاتی است.
در بخشنامه های طرح تلفیقی فروش خودرو بر اساس طرح وصول مالیات بر درآمد خودرو ذکر شده است که بخشی از سود حاصله به صورت مالیات بر درآمد سود حاصل از فروش از فروشنده اخذ می شود. .
از فروش محصولات خودروسازان به قید قرعه در سال های اخیر تا امروز که فروش به صورت سیستم تخصیص یکپارچه و از طریق قرعه کشی صورت می گیرد، اختلاف قیمت کارخانه و بازار آزاد همواره انگیزه را تقویت کرده است. برای خرید از کارخانه و فروش در بازار آزاد و کسب سود. بنابراین همانطور که گفته شد دولت طرح مالیات بر عایدی سرمایه خودرو را تعیین کرده است و حتی خودروهای فروخته شده در سامانه یکپارچه فروش خودرو نیز مشمول این مالیات می شوند.
با توجه به طرح مالیات بر عایدی سرمایه خودرو در طرح فروش یکپارچه، محاسبات به این صورت خواهد بود که اگر مشتری طرح خودروی خود را کمتر از سه سال پس از تحویل خودرو بفروشد و واگذار کند، بین 10 تا 30 درصد باید پرداخت کند. سود حاصل از فروش به عنوان مالیات بر درآمد پرداخت می شود. اما اگر خودرو بیش از سه سال نگهداری شود، مالیاتی بر آن تعلق نمی گیرد. در واقع افرادی که در سال اول خودروی خود را مجددا می فروشند باید 30 درصد مالیات، سال دوم 20 درصد و سال سوم 10 درصد مالیات بپردازند.
موضوع مالیات خودروهای سیستم یکپارچه در حالی مطرح شد که با توجه به اینکه سند خودروهای سیستم یکپارچه به مدت یک سال در رهن شرکت خودروسازی باقی می ماند، مشتری قانوناً مجاز به فروش آن نیست (البته خرید و فروش حواله ها غیر معمول نیست). بنابراین به نظر می رسید که اجرای این طرح در سال اول (از نظر قانونی) موضوعیتی نداشته باشد. اما به نظر می رسد سیاست گذاران دیگر نیز به این موضوع فکر کرده اند و دست مشتری را رها کرده و دست دلالان را برای فروش خودروهای طراحی شده باز می گذارند و 30 درصد سود حاصل از فروش در بازار آزاد را به عنوان مالیات بر عایدی سرمایه می گیرند، هیچ. else to do مشتری با ماشینش چه چیزی دریافت می کند؟
از این رو شورای رقابت دیروز (شنبه) اصلاح مصوبه 543 این شورا (دستورالعمل 543 تنظیم بازار خودروهای سواری) را در دستور کار قرار داد و مصوبه 571 شورای رقابت را تصویب کرد که بر اساس آن، اسناد خوروه طرح فروش مشترک در وام مسکن باقی می ماند. حذف تبدیل شد.
گفتنی است بر اساس بند 7 ماده 4 بخشنامه 543 شورای رقابت (تنظیم بازار خودروهای سواری) مورخ 11 بهمن ماه 1401، «تامین کننده خودرو موظف است با اتخاذ روش های پیشگیرانه از انتقال سند برای جلوگیری از انتقال سند جلوگیری کند. حداقل یک سال با احتساب گرفتن سند خودرو به عنوان رهن». و اجرا کن» حذف کره است.
این بخشنامه در حالی به تصویب شورای رقابت رسید که وزارت صنعت، معدن و تجارت برای دور نگه داشتن دلالان از هجوم خودروها، شرط رهن ماندن اسناد خودرو به مدت یک سال را تعیین کرد. بازار را باز کرده و به نفع مصرف کننده واقعی باشد.او برای دسترسی به خودرو با قیمت کارخانه گردآوری کرده بود؛ این سوال توسط وزارت حریم خصوصی در حال رصد است و نظر این سازمان به محض دریافت توسط این خبرگزاری اعلام خواهد شد.
انتهای پیام