سایر موضوعات

اختلافات بر سر سفر هوایی همچنان ادامه دارد


در دیدار سندیکای دفاتر حمل و نقل هوایی و گردشگری ایران با رئیس سازمان هواپیمایی کشوری، «دعوای حیدری و صفدری» در حمل و نقل هوایی مورد بررسی قرار گرفت. همچنین مواردی مانند گرانی و کمبود بلیط هواپیما و زمان طولانی انتظار برای خرید بلیط مطرح شد.

به گزارش ای بی اس نیوز، در جلسه هیات مدیره دفاتر حمل و نقل هوایی و گردشگری با رئیس و معاون سازمان هواپیمایی کشوری که صبح روز دوشنبه 8 خرداد ماه برگزار شد، موارد دیگری از جمله اختلاف نظرها مطرح شد. بین آژانس ها و شرکت های هواپیمایی، مشکل چارترها، فروشگاه های آنلاین و سیاست های خرید هواپیما و افزایش ناوگان هواپیمایی و چشم انداز برنامه هفتم توسعه فرودگاه ها مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

تقاضا برای سفرهای هوایی هشت برابر بیشتر از هواپیما است

این نشست در حالی برگزار شد که اظهارات اخیر رئیس انجمن شرکت های هواپیمایی ایران مبنی بر اینکه «با بلیط ارزان هواپیما، اتوبوسرانی پرواز می کنند» واکنش نشان داده است. بنابراین، محمد محمدی بخش – رئیس سازمان هواپیمایی کشوری وی گفت: چالش قیمت بلیت هواپیما موضوع مهمی است. ما قبلاً نظرات خود را در مورد کرایه و قیمت اعلام کرده ایم، اما آیا فقط بخش مرفه جامعه در حال خرید بلیط هستند؟ این ادبیات نباید شکل بگیرد. من می بینم که این خانواده من و شما و افرادی هستند که از این پرواز استفاده می کنند. کمک به شکل گیری صحیح گفتار ضروری است. اگر شاخص های نرخ را بدانید، هیچکس اعتراض نمی کند که ما یارانه پنهان سوخت می دهیم.

وی در عین حال از افزایش ناوگان هوایی کشور به 250 فروند هواپیما تا پایان سال 1402 خبر داد و افزود: اتفاقات خوبی در زمینه خرید هواپیما رخ داده است، تعدادی از این هواپیماها وارد کشور شده و توسط تا پایان سال تعداد هواپیماهای ناوگان هوایی کشور به 250 خودرو می رسد که البته برخی از هواپیماها زمین گیر و در حال تعمیر هستند که پیش بینی می کنیم تا 5 سال آینده این تعداد به 500 دستگاه برسد.

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری در ادامه تصریح کرد: شاید کوچک‌ترین دوره‌ای در تاریخ هوانوردی وجود داشته باشد که مفهوم «فصل رونق» و «فصل پایین» (down season) از بین رفته باشد. آمارها نشان می دهد که تقریباً هیچ مسیر کم تقاضا نداریم، ضریب اشغال پرواز به بیش از 95 درصد رسیده است، این آمار هم موید است و هم هشدار. از آنجا که افزایش ناوگان ریلی زمان می برد، اگرچه در دسترس ترین بخش حمل و نقل که می تواند توسعه یابد، صنعت هوانوردی است.

ما دیگر فرودگاه نمی سازیم

محمدی بخش با اشاره به 90 فرودگاه فعال در کشور گفت: در برنامه هفتم توسعه مقرر شده است که دیگر فرودگاهی نسازیم و ساماندهی، توسعه، بهسازی و رفع چالش های فرودگاه های موجود را انجام خواهیم داد.

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری درباره کمبود بلیت هواپیما گفت: نسبت عرضه و تقاضا در ناوگان هوایی یک به هشت است. ما در بخش توسعه فرودگاهی به رشد قابل توجهی دست یافته ایم، اما نتوانسته ایم رابطه بین عرضه و تقاضا را متعادل کنیم.

وی ادامه داد: البته اینطور نیست که بلیت نباشد، فقط روز گذشته 60 پرواز بین تهران و مشهد انجام شد، ترافیک هوایی واقعا سنگین است و باید مدیریت شود، یکی از بازیگران این مدیریت آژانس ها هستند که در سال های اخیر چندان مورد توجه قرار نگرفته است. طبیعتاً در شرایط فعلی دغدغه سازمان هواپیمایی باید توسعه ناوگان و ایمنی آن باشد. سرپا نگه داشتن صنعت هوانوردی شوخی نیست، نوسانات ارز واقعاً این صنعت را آزار می دهد. 1400 واقعا تاریک ترین دوران در صنعت هواپیماسازی بود. گرانی، تحریم، حادثه هواپیمای اوکراینی، اعتصابات اتحادیه، کرونا، کمبود قطعات و نوسانات ارز. در حالی که اکنون در بخش ناوگان و فرودگاه ها با رشد قابل توجهی مواجه شده ایم که قابل تقدیر است. در حال حاضر یکی از نگرانی های ما این است که قطعاتی که مورد تایید نیستند روی هواپیما نصب نمی شوند، زیرا معتقدیم بین ایمنی و این نسبت یک به هشت بین عرضه و تقاضا رابطه معناداری وجود دارد. بنابراین ما باید این وظایف را انجام دهیم و ادارات هم تسهیل کنند و ارتباط سالم بین مصرف کننده و تولیدکننده برقرار کنند. این مد را از دست ندهید، زیرا در حال حاضر مورد بحث است.

دعوای حیدری و صفدری در حمل و نقل هوایی

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری سپس از برنامه این سازمان برای کوتاه کردن دست شبکه‌های عرضه بلیت غیرمجاز خبر داد و گفت: این نوع عرضه برای همه ما به یک علامت سوال بزرگ تبدیل شده است. ما می خواهیم افراد غیر مرتبطی که مسئولیتی ندارند از این صنعت و سازماندهی عرضه خارج شوند.

در راستای این اظهارات، مازیار شاهمیری – عضو هیئت مدیره انجمن تخصصی دفاتر خدمات مسافرتی وی پیشنهاد تشکیل کمیته مشترک بین دفاتر خدمات مسافرتی و سازمان هواپیمایی و همچنین ایجاد ساختار منسجم ارائه محصولات را داد که رئیس سازمان از شرکت هواپیمایی پذیرفت و در عین حال به خدمات مسافرتی مشاوره داد. دفاتر ایران: اگر می خواهید با این روش سنتی مدیریت کنید، باید این صنعت را رها کنید، ایجاد سایت توسط آژانس سخت تر است یا داشتن سایت با نمایندگی؟ THE

سنایی یکی دیگر از اعضای هیئت مدیره انجمن صنفی هیئت های حمل و نقل هوایی و گردشگری وی از عرضه محدود صندلی هواپیما که به گفته وی ضربه ای به حوزه گردشگری و مردم است، گفت: رصد بازار نشان می دهد که مدت زمان انتظار برای خرید بلیط هواپیما توسط یک مسافر به دو تا سه هفته رسیده است.

در ادامه این اظهار نظر رئیس سازمان هواپیمایی کشوری به ایجاد این مشکل توسط شرکت های هواپیمایی اشاره کرد.

محمد ملکی – بازرس سندیکای هیئت های حمل و نقل هوایی و گردشگری ایران وی همچنین از نبود نظارت بر ایرلاین ها انتقاد کرد و گفت: بالای 60 درصد شرکت های هواپیمایی هم ایرلاین و هم آژانس دارند و هیچ نظارتی وجود ندارد. از طرفی مردم عادت دارند بلیط خود را قبل از پرواز یا از یک مخاطب خریداری کنند که به آژانس ها و سایت های فروش مراجعه می کنند و متوجه می شوند که بلیط موجود نیست.

«دعوای حیدری و صفدری» بین آژانس ها و شرکت های هواپیمایی آغاز شده است

بنابراین، محمدی بخش – رئیس سازمان هواپیمایی کشوری وی گفت: دعوای حیدری و صفدری و همچنین درگیری و اختلاف بین شرکت های هواپیمایی و آژانس ها حل شده است. همانطور که آژانس ها نباید صاحب شرکت های هواپیمایی باشند، ما از شرکت های هواپیمایی نیز خواستیم که صاحب آژانس نباشند. چالش هایی که به وجود آمده نتیجه اختلاف نظرهاست. تشکیل جلسه مشترک و حل مشکلات. وقتی مدیر آژانس نمی تواند بلیط بگیرد، حتما اتفاقی افتاده و باید حل شود.

در ادامه مطلب صیامی یکی دیگر از اعضای انجمن حرفه ای آژانس های مسافرتی وی از گم شدن و از دست دادن چارترها در سفرهای هوایی صحبت کرد و به تجربه شخصی اخیر خود اشاره کرد و افزود: من بیش از 57 سال است که در صنعت گردشگری فعالیت می کنم و در تمام این سال ها مخالف چارترها بوده ام، زیرا ضرر و زیان آنها به ما آسیب می زند. شهرت برای همه حدود دو هفته پیش قصد سفر یک روزه به مشهد را داشتم اما مجبور شدم یک هفته در این شهر بمانم و از طرفی بلیط هواپیمایی که پیدا کردم دو برابر گران شد. چارتر کننده ها بلیط ها را پس گرفته اند و برای خرید بلیط باید دو تا سه هفته صبر کنید.

ما شاهد زورگویی هستیم

فخری – رئیس هیئت مدیره دفاتر خدمات مسافرتی استان فارس وی همچنین از گرانی بلیت هواپیما صحبت کرد و افزود: قیمت بلیت هواپیمای تهران – شیراز به 2 میلیون و 700 هزار تومان رسیده است. مشکل ما سایت های فروش آنلاین نیست، مشکل اجاره داریم. در همین سایت ها بلیط تهران شیراز را با یک شب اقامت می فروشند، خبری از هتل نیست، اما ایرلاین هایی هم داریم که قبلاً بدون بخشنامه پول اضافه به مردم گرفته اند، اما حاضر به پس دادن نیستند. ما شاهد نوعی ارعاب هستیم. ما اصلاً نمی خواهیم با خطوط هوایی مداخله کنیم. ما با آنها دوست هستیم، اما خطوط هوایی اجازه چنین کاری را نمی دهند.

دعوای حیدری و صفدری در حمل و نقل هوایی

مصطفی سروی یکی دیگر از اعضای هیئت مدیره انجمن دفاتر خدمات مسافرتی وی همچنین به برخوردهای اخیر سازمان هواپیمایی با سایت‌های فروش اینترنتی بلیت هواپیما اشاره کرد و افزود: اتفاقاً از دور شاهد «دعوای حیدری و صفدری» بین شرکت‌های هواپیمایی، شرکت‌های هواپیمایی و سازمان هواپیمایی هستیم. چگونه می توان روزی کسب و کاری را تحت عنوان فروش بالا معلق کرد و پس از چند روز آن را پس گرفت! ? مشکل اصلا مشخص نبود آیا رفتار تبلیغاتی بود؟

خطوط هوایی بارها تخلف کرده اند

حرمت الله رفیعی – رئیس هیئت مدیره اتحادیه دفاتر خدمات حمل و نقل هوایی و جهانگردی وی همچنین از شرکت های هواپیمایی و سازمان هواپیمایی کشوری انتقاد کرد و گفت: ارتباط آژانس های مسافرتی با سازمان هواپیمایی که به داشتن مجوز برای آن افتخار می کنیم در پایین ترین سطح ممکن است. در مورد «دعوای حیدری و صفدری» باید گفت که شرکت‌های هواپیمایی خود را جدایی ناپذیر می‌دانند و هرگز نخواسته‌اند برای رفع مشکلات با آژانس‌ها دور میز بنشینند. آنها به ما این حق را می دهند که تصمیم بگیریم کجا بلیط بخریم و دسترسی آژانس را محدود کنیم، در حالی که آنها حق این کار را ندارند.

وی افزود: شرکت های هواپیمایی تافته های منفرد نیستند. دو نفر مصاحبه کردند و سطح ادبیات خود را به مردم نشان دادند. تخلفات زیادی مرتکب شده اند، وقتی می دانید طبق قوانین، اگر یک اداره خدمات حمل و نقل هوایی تخلف کند، شرکت هواپیمایی باید سریعاً دسترسی آژانس را قطع کند، اما چرا این اتفاق نمی افتد، زیرا شرکت هواپیمایی احتمالاً در همان کاسه آژانس که گران می فروشد. .

رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی با اشاره به بحث گرانی بلیت هواپیما، می‌گوید: سازمان هواپیمایی نباید پشت چند نفری که به حوزه این صنعت آسیب می‌زند پنهان شود. پارسال (ایرلاین ها) گفتند به خارجی ها بلیط بفروشند به نرخ ارز. چند مسافر خارجی داشتیم؟ من اسناد زیادی دارم که نشان می دهد مسافران ایرانی به نرخ مسافر خارجی بلیت می فروختند.

رفیعی سپس گفت: تا زمانی که سازمان هواپیمایی آژانس ها را برابر با بلیت فروش بداند چیزی درست نمی شود. دفاتر خدمات مسافرتی مغز صنعت هوانوردی هستند، می توانند پروازها را مطابق با سلیقه مسافر متعادل کنند و مسافر را از آنتالیا به چابهار ببرند.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا