جلسه رای اعتماد از دیدگاهی دیگر; جایگاه نظر کارشناسی در مجلس کجاست؟

بر اساس این سه کمیسیون، برنامه های ارائه شده توسط محمدهادی زاهدی وفا، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با برنامه ها و قوانین اصلی کشور سازگاری بالایی داشته و تخصص و تجربه وزیر نیز به حل این موضوع کمک خواهد کرد. مشکلات این وزارتخانه
با وجود استدلال و کارشناسی کمیسیون های مجلس، آنچه در صحن مجلس و در زمان ارائه نظر مخالفان به وزیر پیشنهادی بود، بازتابی است؛ مخالفان به جای انتقاد از تخصص و دانش زاهدی وفا به مسائل حاشیه ای روی آوردند. با بررسی های مجلس از مراجع ذی ربط قضایی، تمامی گمانه زنی ها و شایعات منتفی شده و بررسی ها بر پاکی وزیر و عدم انحراف وی صحه گذاشته است.
اما در تمام این دوره ها آنچه مورد تایید و تاکید نمایندگان مجلس بوده است تخصص و تجربه برای هدایت وزارتخانه ای است که همزمان دارای سه رکن مهم اقتصادی یعنی بخش تعاون به عنوان سومین مولفه اقتصاد اسلامی، کار به عنوان پایه اقتصاد است. توسعه و رفاه اجتماعی به عنوان مولفه اصلی توسعه انسانی در دستور کار قرار دارد.
با این سخنان می توان دو تعبیر از رای مجلس داشت: اولاً به نظر کارشناسی کمیسیون های تخصصی خود اعتماد نکرد و ثانیاً نتایج بررسی هایی را که برای رفع ابهام انجام شد علی رغم شفافیت نهادهای نظارتی
بنابراین به نظر می رسد که این انتخابات بیش از هر چیز جایگاه متزلزل نظر خبرگان و گاه غلبه دیدگاه سیاسی بر نظر نمایندگان منتخب را آشکار کرد.
از سوی دیگر این وزارتخانه با چالش ها و مشکلات فراوانی مواجه است که باید هر چه زودتر به یک اقتصاددان مجرب سپرده می شد. موضوعاتی مانند صندوق های بازنشستگی و خروج آنها از بحران، ساماندهی زیرمجموعه های صندوق های بازنشستگی و تامین اجتماعی، تامین رفاه و امنیت اقتصادی مستمری بگیران و مستمری بگیران، حفظ استقلال و در عین حال سلامت مالی و اثربخشی این بودجه برای نسل های آینده است. مهم است که بدون اتلاف وقت با آن مقابله کنید.
به همین دلیل در آیین نامه داخلی مجلس مقرر شده است که در جلسات اخذ رای اعتماد ابتدا نظر کمیسیون های تخصصی مرتبط با وزارتخانه به عنوان دستگاه های تخصصی مجلس به مجلس ارائه شود. نمایندگان . از این رو در جلسه امروز سه کمیسیون اجتماعی، آموزشی و پژوهشی و بهداشتی مجلس در گزارش های جداگانه توصیه های کارشناسی خود را در این زمینه ارائه کردند.
اکنون که جلسه رای اعتماد بدون کسب نظر مساعد از سوی دولت به پایان رسیده است، می توان گفت شبهات مخالفان زاهدی وفا که ماه هاست در رسانه ها دست به دست می شود، محقق شده و نمایندگان به استعلام بی توجهی کرده اند. توسط مجلس به سپاه شد. ، پلیس و وزارتخانه های امور خارجه، اطلاعات و علوم در مورد صلاحیت های تحصیلی، اموال، تابعیت فرزندان زاهدی وفا اخذ شد، به وی رای اعتماد ندادند.
علاوه بر این، رفاه اجتماعی ایرانیان که جزو برنامه های رئیس جمهور آیت الله رئیسی است نیز مهمترین اولویت پیش روی این وزارتخانه است. دولت سیزدهم از بهار امسال عملیات اقتصادی را آغاز کرده و در ابتدا ساماندهی و هدفمندی یارانه ها را در دستور کار قرار داده و برای موفقیت دولت در گام های بعدی سکاندار این اداره کل باید باشد. سریعتر تعیین می شود.
به گزارش خبرنگار ای بی اس نیوز، نگاهی به روند رای اعتماد وزرای کار در مقاطع مختلف نشان می دهد که این دسته از وزرا پس از دریافت رای اعتماد از سیل سوالات، تذکرات کتبی و شفاهی نمایندگان در امان نمانده اند. از مجلس و در مواردی نیز استیضاح شدند. مجلس از کار برکنار شد.
واقعیت این است که وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی که در تیرماه 1392 بر اساس برنامه دولت برای کاهش کارکنان با ادغام سه وزارتخانه رفاه و تامین اجتماعی، وزارت کار و امور اجتماعی و این وزارتخانه ایجاد شد. همکاری، امروزه طیف وسیعی از فعالیتهای اقتصادی و اجتماعی را در بر میگیرد، هر یک از اعضای مردم را شامل میشود و با آنها ارتباط دارد.
اگر به این مولفه ها عناصر دیگری مانند رفع فقر، کاهش شکاف طبقاتی، ایجاد شغل و کاهش نرخ بیکاری، توسعه بخش تعاون و توسعه چتر بیمه اجتماعی برای همه را اضافه کنیم. ایرانیان به اولویت های این وزارتخانه، ضرورت ساماندهی امور روزمره وزارت تعاون، کار و رفاه را دوچندان می دانند.