این گزارش حاکی از آن است که به طور کلی ضعف آشکاری در بینش تخصصی مدیریت داراییهای عمومی کشور وجود دارد که صرفاً با استفاده از ظرفیت قوانین مالی اصلاح کامل نمیشود و نیازمند تصویب قوانین تخصصی در کشور است. حوزه مدیریت دارایی های بخش دولتی
با این حال، از ظرفیت بودجه می توان برای درج احکامی استفاده کرد که مبنایی برای مدیریت دارایی های دولتی و تولید آنها ایجاد می کند، علاوه بر آن حرکت به سمت درآمدهای پایدار زمین (به جای فروش و ایجاد درآمد) در کنار هم) کاهش اداری و هزینه های نگهداری دارایی .
در این گزارش آمده است که در لایحه بودجه 1401 حدود 33 هزار میلیارد تومان منابع از محل فروش و تولید کالا پیش بینی شده بود که از این میزان حدود 26 هزار میلیارد تومان در بخش منابع عمومی و مابقی درآمد اختصاصی از محل است. دستگاه ها در سال های اخیر، برآورد بیش از حد منابع این بخش منجر به تحقق پایینی شده است، به طوری که در پنج سال اخیر (از سال 1396 تا پایان 9 ماهه اول سال 1400)، در مجموع حدود 4300 میلیارد تومان بوده است. از منابع مربع فروش و واگذاری اموال دولتی مشخص شده است که بیش از هفتاد درصد (70%) این رقم مربوط به عملکرد سال های 1399 و 1400 می باشد.
همچنین مشخص شده است که دایره ژنراتور نباید به ساختمان های مازاد محدود شود. در این راستا، به ویژه، استفاده از قابلیت های زمینی عظیم ممکن است در دستور کار قرار گیرد. محاسبات اولیه برای زمینی به مساحت حدود دو هزار هکتار در (یا نزدیک) مناطق شهری مانند تهران (در کادر (1) گزارش) نشان می دهد که امکان درآمدزایی حدود 400 هزار میلیارد تومان از این گونه پروژه ها وجود دارد. دور از ذهن نیست برای درک اهمیت این رقم، توجه داشته باشید که کل هزینه سرمایه ای قبض مالی 250 هزار میلیارد تومان است. بنابراین پروژه ای با این عظمت این قابلیت را دارد که سرمایه گذاری های برنامه ریزی شده را در قالب بودجه سه برابر کند.
absnews
لذا در قالب این گزارش پیشنهادات زیر ارائه شده است: برای ارائه طرح/لایحه «مدیریت داراییهای بخش دولتی» به مجلس برنامهریزی لازم انجام شود. مصوبات و مجوزهای پراکنده فروش و بهره برداری اموال منوط به تصویب وزارت امور اقتصادی و دارایی می باشد. در سازوکار صندوق استانی باید برنامه ها و مصارف دستگاه های استانی که از طریق فروش کالا منابع دریافت می کنند در اولویت قرار گیرد و دسترسی مردم به اطلاعات سامانه صدا ایجاد شود.
پیشنهادات به شرح زیر است: با تدوین دستورالعمل استانداردسازی فضاها و اجرای آن، کمیت و نحوه استفاده از هر دستگاه اعم از نهادهای ملی و استانی، شرکت های دولتی و موسسات عمومی غیردولتی، تعیین مالکیت عمومی بر اساس آنها. استفاده، علاوه بر حداکثر استفاده از دارایی ها، شناسایی گزینه های مازاد و اجازه استفاده از وجوه یا شرکت های تخصصی، به ویژه در زمین و املاک.
به گزارش گروه پارلمانی خبرگزاری ای بی اس نیوز ، دفتر مطالعات بخش عمومی مرکز پژوهش های مجلس در قالب گزارشی به بررسی «فروش و تولید کالاهای عمومی» در طرح قانون مالی 1401 پرداخت.