سایر موضوعات

جزئیات دستورالعمل استاندارد واردات خودروهای فرسوده اعلام شد – اخبار صنعت و تجارت – اخبار اقتصادی ای بی اس نیوز

به گزارش خبرگزاری ای بی اس نیوز ، سازمان ملی استاندارد ایران دستورالعمل واردات خودروهای فرسوده را با تایید اولیه در 25 مرداد 1402 صادر کرد و هدف از این دستورالعمل تعیین نحوه ارزیابی و صدور تاییدیه خودروهای فرسوده وارداتی است. خودروهای دستی بر اساس الزامات و معیارهای فنی.

مسئولیت اجرا و ابلاغ این بخشنامه بر عهده ادارات کل استان و دفتر ارزیابی کیفی کالاهای صادراتی و وارداتی است و مسئولیت نظارت بر حسن اجرای این بخشنامه نیز بر عهده هیات نظارت است.

براساس این بخشنامه، خودروهای مستعمل وارداتی با هر یک از شرایط زیر قابل ارزیابی و صدور مجوز هستند.

الف) دارای گواهی تایید نوع صادره از سازمان طی پنج سال اخیر.
ب) این یکی از نام های رسمی معتبر کشورهای عضو اتحادیه اروپا، انگلستان، ژاپن و کره جنوبی است که در کاربرگ “نام های رسمی معتبر کشورهای عضو اتحادیه اروپا” ذکر شده است. ‘اتحادیه اروپا، انگلستان، ژاپن یا کره جنوبی تحت شماره سند 4-152/269/D.
ج) دارای شماره تاییدیه نوع خودروی عمومی (WVTA) که روی پلاک شناسایی نشان داده شده است.
د) هر دستگاه دارای گواهی سازنده انطباق خودرو با Emark (COC) می باشد.
ه) هر دستگاه دارای گواهی GCC از سازمان صدور گواهینامه خودروهای کشورهای خلیج فارس (GSO) باشد. و هر دستگاه دارای گواهی تایید CCC چین است.
ز) هر دستگاه دارای گواهی تایید کشورهای اتحادیه اوراسیا EAC است.

علاوه بر این خودروهای وارداتی دست دوم که در کشور موجود است و در اختیار موسسات، سازمان ها، سفارتخانه ها، ارگان های جمع آوری و فروش کالاهای دولتی، قضایی و مدیران بوده و فاقد پلاک می باشد. یا پلاک تردد عمومی
* واردکننده باید اصالت مبدا تولید و هر یک از عناصر فوق را (در صورت وجود) ذکر کند.
* خودروی دست دوم وارداتی باید برای استفاده عادی کاربر آماده باشد.
* متقاضی باید درخواست رسمی خود را برای دریافت تاییدیه به سازمان ارسال کند.
* سازمان می‌تواند مستقیماً یا از طریق شرکت یا شرکت‌های بازرسی، بازرسی فیزیکی خودروهای فرسوده وارداتی و بررسی عملکرد اجزا و قطعات مختلف آن را با توجه به برگه چک بازرسی فیزیکی خودروهای فرسوده وارداتی بررسی کند.
* چنانچه هیات نظارت تشخیص دهد به جای استفاده از کارشناس فنی استان و خدمات شرکت بازرسی، کمیته بازرسی خودروهای فرسوده وارداتی را مورد بازرسی فیزیکی قرار داده و عملکرد سیستم ها و قطعات مختلف آن را بررسی می کند.
* خودروی کارکرده وارداتی طبق کاربرگ «طبقه بندی عیوب ایمنی، عملکرد و ظاهر» نباید دارای هیچ یک از ایرادات ایمنی باشد.

* خودروی وارداتی دست دوم دارای یکی از عیوب عملکردی بر اساس برگه طبقه بندی عیوب ایمنی، عملکردی و ظاهری است، به طوری که رفع آن مستلزم تعویض و تعویض قطعه، سیستم یا مجموعه فنی مجزا، قطعات اصلی است. باید جایگزین شود. و عیب باید برطرف شود.

*در صورتی که تعویض و اصلاح با قطعات غیر اورجینال مانند اقدامات ارائه شده در خدمات پس از فروش انجام شود، قطعات تعویضی باید دارای استانداردها و الزامات تعیین شده باشند.

* مشخصات فنی و علائم شناسایی سیستم های اصلی خودروی کارکرده وارداتی که بر روی بدنه خودرو یا روی پلاک های شناسایی درج شده است نباید با اسناد فروش و یا اسناد گمرکی مغایرت داشته باشد.
*در صورتی که بر اساس نتایج بازرسی و مدارک خودروی مستعمل وارداتی یا مشخصات فنی سیستم های رسمی خودروساز، مشخص شود که بخشی از سیستم یا مجموعه فنی مجزا در خارج از خودروساز نصب شده است. ، یا مشخصات آن به نوعی تغییر کرده است. باید از وسیله نقلیه حذف شود یا به مشخصات سازنده اصلی بازیابی شود.

البته برای واردات خودروهای فرسوده باید مبلغی را به عنوان حقوق گمرکی و مالیات پرداخت کنید. این مقدار بسته به نوع و ارزش خودرو متفاوت است.
– برای واردات خودروی کارکرده باید بیمه بدنه نیز بگیرید.
– برای واردات خودروی فرسوده، واردکننده باید گواهینامه رانندگی معتبر داشته باشد.

بر اساس این دستورالعمل، برندهایی شامل بنز، بی‌ام‌و، سیت، اشکودا، آئودی، فولکس واگن، مینی، اپل، ولوو، فیات، مازراتی، رنو، پژو، مان، اسکانیا، ایوکو، تویوتا، نیسان، سوزوکی، هوندا، لکسوس، میتسوبیشی می‌شوند. ، مزدا، کیا، هیوندای و سانگ یانگ مجاز به واردات هستند.

انتهای پست/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا