جزئیات تغییرات استاندارد در مقررات جدید واردات خودرو
به گفته معاون ارزیابی کیفی سازمان ملی استاندارد ایران، در آیین نامه جدید واردات خودرو، تغییر پارادایم در ارزیابی انطباق صورت گرفته است و علاوه بر استانداردهای خودرویی اروپا، استانداردهای کشورهای حوزه خلیج فارس را نیز پذیرفته ایم. . چین و اوراسیا
به گزارش ای بی اس نیوز، احسان ساده در نشست خبری در پاسخ به سوال ای بی اس نیوز مبنی بر تغییر استانداردها در آیین نامه جدید واردات خودرو، اظهار کرد: در آیین نامه جدید واردات خودرو، تغییر پارادایم صورت گرفته است. در ارزیابی انطباق
به گفته وی، چند سالی است که واردات خودرو ممنوع است و قبل از ممنوعیت واردات با شرایط متفاوتی پیش نویس قوانین را تدوین کرده بود. به عنوان مثال، در صنعت خودروسازی جهانی، تنها چند کشور از فناوری محدود برخوردار بودند. اما امروزه این شرایط تغییر کرده و چین یکی از بزرگترین تولیدکنندگان و صادرکنندگان خودرو در جهان است و این صنعت در ژاپن نیز توسعه یافته است.
ساده ادامه داد: در آیین نامه جدید سعی کردیم به جای اکتفا به استانداردهای اروپایی، طیف وسیعی از استانداردهای مورد قبول جهانی را بپذیریم که به دلیل مسائل تحریم قابل ارائه نیست. به عنوان مثال در این آیین نامه استانداردهای خودرو کشورهای حوزه خلیج فارس، چین و اوراسیا را پذیرفتیم. استانداردهای اروپایی قبلاً پذیرفته شده بودند.
معاون ارزیاب کیفی سازمان ملی استاندارد ایران با بیان اینکه اگر خودرویی می تواند به امارات سفر کند باید به ایران نیز سفر کند، اظهار داشت: در حال حاضر بن بست در خصوص استانداردهای خودرویی و انواع خودروها وجود ندارد. اسناد بین المللی پذیرفته می شوند. . در مجموع بر اساس این رویکرد، تغییر پارادایم و گشایش در واردات خودرو حاصل شد. شاید کسانی که در آیین نامه قبلی ضوابط را تعیین کرده بودند چندان علاقه ای به واردات خودرو نداشتند.
این مقام مسئول در پاسخ به سوال دیگر ای بی اس نیوز در خصوص آخرین وضعیت خودروهای یورو 5 گفت: سازمان حفاظت محیط زیست متولی این موضوع است اما با همکاری وزارت حراست و ایمنی سازمان ملی استاندارد دستورالعملی در این خصوص ارائه شده است. برای مصرف سوخت و تولید خودروهای یورو 5 به کمیته زیرساخت دولت سپرده شده است. این موضوع باید توسط سازمان محیط زیست پیگیری شود.
مهدی اسلام پناه رئیس سازمان ملی استاندارد نیز در این باره گفت: بنزینی که در تهران توزیع می شود یورو 4 است البته در برخی موارد بسته به پست می تواند 5 یورو باشد. همچنین شایان ذکر است که ایران بزرگترین تولیدکننده بنزین یورو 5 در جهان در یک پالایشگاه است که 42.5 میلیون لیتر بنزین یورو 5 تولید می کند و صادر نمی کند.
به گفته وی، تا زمانی که خودروها یورو 4 هستند، ارائه بنزین یورو 5 فایده ای ندارد و اساسا این بنزین باید در خودروی مناسب استفاده شود.
انتهای پیام