
یکی از اعضای هیئت مدیره اتحادیه فروشندگان لوازم صوتی و تصویری، تلفن همراه، لوازم جانبی و آلات موسیقی گفت: با خروج برندهای خارجی از بازار داخلی، سهم تولیدکنندگان به 50 درصد رسیده است و باید این سهم تا حدودی افزایش یابد. افزایش سهم محصولات فناورانه تولید شده در کشور.
محمد یونسی عضو هیئت مدیره اتحادیه فروشندگان دستگاه های صوتی و تصویری، تلفن همراه، لوازم جانبی و آلات موسیقی در گفت و گو با خبرنگار حوزه اقتصاد خبرگزاری آنا، گفت: در حال حاضر ، مهم ترین موضوع این صنف بحث تامین و تخصیص ارز است. متاسفانه نیازهای ارزی واردکنندگان تلفن همراه به صورت جزئی و محدود است به طوری که نیاز بازار به طور کامل تامین نمی شود.
لزوم ورود دانش به تولید کالای ایرانی
یونسی گفت: صنف فروشندگان دستگاه های صوتی و تصویری، تلفن همراه و لوازم جانبی توانایی بالایی در ارائه محصولات داخلی بر اساس دانش جهانی دارد و انتظار می رود تولیدکنندگان به دنبال تولید محصولات فناورانه شامل محصولات دانش بنیان و ساخت داخل باشند. تجهیزات؛ زیرا در حال حاضر محصولات این صنعت با تکنولوژی روز دنیا مونتاژ و به جا می ماند.
وی بیان کرد: کشور در حوزه دانش پتانسیل و ظرفیت بالایی دارد و این موضوع می تواند کمک شایانی به پیشبرد بحث تولید کالا با محوریت دانش روز کند.
مسائل تولید صادرات صنفی
این مقام صنفی با تاکید بر اینکه تامین ارز نباید مشروط به صادرات باشد، یادآور شد: تامین و تخصیص ارز برای واردات موبایلی به سمت تولیدکنندگان این اتحادیه است.
این فعال اتحادیه فروشندگان لوازم صوتی و تصویری، تلفن همراه، لوازم جانبی و آلات موسیقی درباره وضعیت تولید تلفن همراه در کشور بیان کرد: اکنون امکان تولید تلفن همراه بدون سیستم عامل وجود دارد.
یونسی گفت: بزرگترین چالش این است که هزینه تولید تلفن همراه بیشتر از واردات آن است، بنابراین امکان رقابت برای تولیدات داخلی وجود ندارد.
وی با اشاره به افزایش تعرفه واردات گوشی تلفن همراه گفت: این امر باعث افزایش قیمت گوشی موبایل در بازار شده است. البته از نظر قانونی رقم اعلام شده برای افزایش قیمت گوشی های تلفن همراه در سال جاری 25 درصد بوده است اما در واقع افزایش قیمت این محصول بالاتر از نرخ مصوب بوده است.
تامین 50 درصد نیاز بازار از طریق قاچاق
یکی از اعضای هیئت مدیره اتحادیه فروشندگان لوازم صوتی و تصویری، تلفن همراه، لوازم جانبی و آلات موسیقی با اشاره به وضعیت بازار لوازم صوتی و تصویری خاطرنشان کرد: پس از اعمال محدودیت برای واردات این اقلام، این امکان فراهم شده است. برای برندهای داخلی جایگزین برندهای کره ای.
یونسی افزود: محصولاتی که با برند ایرانی در بازار به فروش می رسد در واقع مونتاژ می شوند. واردات و مونتاژ قطعات در کارخانه های سراسر کشور انجام می شود. البته این روش تولید سالهاست که برای سایر کالاها از جمله خودرو نیز اعمال می شود.
وی گفت: سالانه به دو میلیون قطعه تجهیزات صوتی و تصویری در بازار نیاز داریم و ظرفیت کارخانه ها می تواند یک میلیون قطعه نیاز بازار را تامین کند.
این مقام صنفی با اشاره به اینکه در حال حاضر میزان تولید تجهیزات صوتی و تصویری کمتر از نیاز بازار است، ادامه داد: تولید ملی 50 درصد نیاز بازار را تامین می کند و 50 درصد مابقی نیاز بازار را کالاهای قاچاق تامین می کند.
یکی از اعضای هیئت مدیره اتحادیه فروشندگان لوازم صوتی و تصویری، تلفن همراه، لوازم جانبی و آلات موسیقی گفت: در حال حاضر اتحادیه فروشندگان لوازم صوتی و تصویری، تلفن همراه، لوازم جانبی و آلات موسیقی 9 هزار عضو دارد. از جمله 6000 اتحادیه فعال است. فعالیت این صنف در چهار زمینه صوتی و تصویری، تلفن همراه، لوازم جانبی و آلات موسیقی است و در فصل تابستان بازار فعالیت برخی از این مشاغل رونق بیشتری می یابد.