مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور گفت: تکمیل چهار کریدور ریلی برای اتصال به شبکه حمل و نقل کشورهای همسایه و همچنین تغییر نحوه حمل و نقل جاده ای به ریلی در اولویت قرار دارد.
به گزارش ای بی اس نیوز، خیراله خادمی در هشتمین همایش بین المللی پیشرفت های اخیر در مهندسی راه آهن اظهار کرد: با توجه به موقعیت ممتاز ایران در منطقه و به منظور بهره مندی از مزیت های ترانزیت ملی و بین المللی، در حال حاضر توسعه شبکه ریلی کشور در شکل چهار کریدور اصلی با تمرکز بر اتصال به شبکه حمل و نقل کشورهای همسایه در حال انجام است.
وی حمل و نقل ریلی را وسیله ای ارزان، مقرون به صرفه و سبز معرفی کرد و گفت: یکی از مهم ترین راهکارهای تغییر شیوه حمل و نقل جاده ای به ریلی، تکمیل زیرساخت های حمل و نقل و گلوگاه های شبکه ریلی کشور است. این هدف در حال حاضر با طراحی و اجرای 4 کریدور ریلی و اتصال آنها به بنادر مهم و مبادی ورودی و خروجی کشور رصد می شود.
معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: جایگاه ویژه ایران در منطقه نشان می دهد که با تکمیل شبکه حمل و نقل و گسترش خطوط ریلی می توان از ظرفیت های موجود به ویژه بنادر جنوب و شمال کشور بهره مند شد.
خادمی در این همایش از تصویب 4 کریدور اصلی در کشور خبر داد و از مقام معظم رهبری برای تکمیل هرچه سریعتر این مسیرها خبر داد و گفت: کریدور راه آهن شرق به طول 1500 کیلومتر از ایستگاه چابهار تا یونسی در شرق کشور است. اولین کریدوری است که ساخت آن به طول 600 کیلومتر به سمت جنوب در حال انجام است و انعقاد قرارداد دیگری به طول 280 کیلومتر نیز در حال انجام است.
وی خط ریلی بندرعباس- آستارا را کریدور ترانزیتی شمال به جنوب کشور و مهمترین کریدور کشور ذکر کرد و ادامه داد: تکمیل کریدور شمال به جنوب آذربایجان را از طریق بندرعباس به شمال و هندوستان متصل می کند. و تکمیل مرز رشت و آستارا مسیر ترانزیتی کالا در کریدور بین المللی هند و شمال اروپا را 6000 کیلومتر کوتاه می کند.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه بندر امام خمینی (ره) دو کریدور دیگر اتصال بندر امام خمینی (ره) به آستارا و از آنجا به آذربایجان و همچنین اتصال بوشهر به شبکه ریلی را ارائه کرد و افزود: اتصال بوشهر به شبکه ریلی باعث خواهد شد. از ظرفیت های این بندر استفاده کنید. در حال حاضر این جاده تا شیراز تکمیل شده و با تکمیل کریدور 500 کیلومتری شیراز به بوشهر و از آنجا به عسلویه این کریدور به صورت دائمی در دسترس خواهد بود.
خادمی اعتبار مورد نیاز برای تکمیل این 4 کریدور را 150 هزار میلیارد تومان معادل 5.8 میلیون یورو اعلام کرد.
وی خودکفایی در تولید ریلی را یکی از دستاوردهای مهم در توسعه شبکه حمل و نقل کشور دانست و گفت: تولید ریل لازم برای احداث شبکه ریلی در داخل کشور و همچنین استفاده از خطوط ریلی طولانی ریل گذاری در جاده چابهار به زاهدان به عنوان اولین راه آهن جدید از دیگر اقداماتی است که برای تسریع در تکمیل شبکه ریلی پیش بینی شده است.
به گزارش شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور، معاون وزیر راه و شهرسازی جانمایی خطوط ریلی با استفاده از توان فنی و مهندسی بالای کشور را یکی از افتخارات ملی اعلام کرد و اعلام کرد: خودکفایی در زیرساخت های ریلی، روسازی ها. ، ابزار و تجهیزات. یکی دیگر از دستاوردهای صنعت ریلی در کشور این است که با توجه به توان فنی، طراحی و اجرایی مهندسین کشور، در صورت تامین اعتبار مورد نیاز، تکمیل کریدورهای ریلی در کمترین زمان ممکن انجام می شود.
انتهای پیام