تکمیل 4 کریدور اصلی 150 هزار میلیارد تومان نیاز دارد


معاون وزیر راه و شهرسازی طرح تکمیل 4 کریدور اصلی کشور را که اتصال ریلی شرق و غرب را تکمیل می کند، مورد تاکید قرار داد.
به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا، خادمی در هشتمین همایش بین المللی تحولات اخیر در مهندسی راه آهن گفت: توسعه شبکه ریلی کشور در قالب 4 کریدور اصلی با محوریت اتصال به شبکه حمل و نقل از کشورهای همسایه در حال انجام است. .
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیرساختهای حملونقل کشور یکی از مهمترین راهکارها را برای تغییر نحوه حملونقل جادهای به ریلی، تکمیل زیرساختهای حملونقل و رفع گلوگاهها، گلوگاه در شبکه ریلی کشور دانست و گفت: در حال حاضر با طراحی و اجرای 4 کریدور ریلی در حال تحقق است و اتصال آن به بنادر اصلی و مبادی ورودی و خروجی کشور رصد می شود. وی ادامه داد: جایگاه ویژه ایران در منطقه نشان می دهد که با تکمیل شبکه حمل و نقل و گسترش خطوط ریلی می توان از ظرفیت های موجود به ویژه در بنادر جنوبی و شمالی کشور بهره برد.
معاون وزیر راه و شهرسازی در این همایش از تصویب طرح تکمیل 4 کریدور اصلی کشور خبر داد و از مقام معظم رهبری برای تکمیل هرچه سریعتر این مسیرها خبر داد و گفت: کریدور راه آهن شرق به طول 1500 کیلومتر. از ایستگاه چابهار تا یونسی در شرق کشور اولین کریدور است. گفته می شود ساخت 600 کیلومتر از قسمت جنوبی آن در حال انجام است و انعقاد قرارداد برای 280 کیلومتر دیگر نیز در حال انجام است.
خادمی خط ریلی بندرعباس – آستارا را کریدور ترانزیتی شمال به جنوب کشور و مهمترین کریدور کشور برشمرد و ادامه داد: تکمیل کریدور شمال به جنوب آذربایجان را از طریق بندرعباس به شمال و هند وصل می کند. تکمیل مرز رشت در آستارا مسیر ترانزیتی کالا در کریدور بین المللی از هند به شمال اروپا را 6000 کیلومتر کوتاه می کند.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه دو کریدور دیگر اتصال بندر امام خمینی (ره) به آستارا و از آنجا به آذربایجان و همچنین اتصال بوشهر به شبکه ریلی را ارائه کرد و افزود: اتصال بوشهر به راه آهن از ظرفیت های این بندر استفاده می کند. در حال حاضر این جاده تا شیراز تکمیل شده است و با تکمیل کریدور 500 کیلومتری شیراز به بوشهر و از آنجا به عسلویه این کریدور به صورت دائمی در دسترس خواهد بود.
وی اعتبار مورد نیاز برای دستیابی به این 4 کریدور را 150 هزار میلیارد تومان معادل 5.8 میلیون یورو اعلام کرد. محل احداث خط ریلی خادمی خودکفایی در تولید ریلی را یکی از دستاوردهای مهم در توسعه شبکه حمل و نقل کشور دانست و گفت: تولید ریلی برای ایجاد شبکه ضروری است.راه آهن در داخل کشور به عنوان همچنین استفاده از ریل های بلند در جاده چابهار به زاهدان به عنوان اولین مسیر، راه آهن جدید نیز اقدامی دیگر برای تسریع در تکمیل شبکه ریلی است.
معاون وزیر راه و شهرسازی محل احداث خط ریلی با استفاده از توان فنی و مهندسی بالای کشور را افتخار ملی اعلام کرد و گفت: خودکفایی در زیرساخت ها، روسازی ها، ادوات و تجهیزات ریلی از دیگر موارد است. دستاوردها صنعت ریلی کشور که با توجه به توان فنی و طراحی و اجرایی مهندسین کشور در صورت تامین اعتبار مورد نیاز در کمترین زمان ممکن به اتمام می رسد.