وی در این باره توضیح داد: سال گذشته درآمد ما از عوارض گمرکی کالاهای تجاری 70 میلیارد تومان بود که امسال به بیش از 90 میلیارد تومان افزایش یافت. در واحد فروش زمین سال گذشته دو قطعه زمین به مساحت 14000 متر (هتل 5 ستاره 7000 متر و پارک آبی 7000 متر) به متراژ 1600 متر فروخته شد.
اکبری مقدم با یادآوری اینکه در دولت قبل سیاست فروش زمین های مناطق آزاد برای تامین اعتبار بود، گفت: درآمد ما از سه محل عوارض کالاهای بازرگان، فروش اعیان و فروش اقلام است. زمین ها”.
اکبری مقدم با بیان اینکه حدود 155 واحد تولیدی پشت بندر منطقه آزاد انزلی داریم، گفت: حدود 25 درصد روغن خوراکی کشور از منطقه آزاد انزلی تامین می شود.
وی با ابراز امیدواری از معافیت مالیات بر ارزش افزوده مناطق آزاد، گفت: پرداخت مالیات بر ارزش افزوده در مناطق آزاد یک قانون است اما با سه شرط مثبت بودن، نداشتن مسکن و محدودیت (تعطیلی) از پرداخت مالیات معاف هستند.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی با بیان اینکه برای تکمیل 30 درصد باقی مانده حدود 800 میلیارد تومان نیاز است، افزود: باید ببینیم شرایط بودجه سال آینده چگونه است. در صورت تامین اعتبار پروژه در نیمه اول سال آینده و در شرایط بدبینانه در نیمه دوم به اتمام می رسد.
اکبری مقدم با اشاره به پیشرفت 68 درصدی راه آهن رشت – خزر افزود: این پروژه از اواخر دولت قبل تقریباً متوقف شده است که پس از سفر آیت الله رئیسی و دستورات لازم ایشان از سر گرفته شد.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی با اشاره به اینکه بندر کاسپین یک بندر نسل سوم جدید است، افزود: این بندر از اواخر سال 97 آغاز به کار کرده و تلاش کرده ایم کریدور چین – قزاقستان – ایران را فعالتر کنیم. با تمرکز بر این بندر.” از سال 1997 تاکنون 11000 محموله GEO وارد این بندر شده است.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی همچنین به دستور رئیس جمهور برای آزادسازی سواحل اشاره کرد و گفت: در منطقه آزاد انزلی فقط دو منطقه فنس کشی شده داشتیم که با برچیده شدن این نرده ها ارتباط مستقیم بین تجارت ایجاد شده است. و سواحل؛ «ما از نیروهای امنیتی، مرزبانی و سیستم های الکترونیکی برای جلوگیری از قاچاق و استفاده مردم از سواحل استفاده می کنیم و خوشبختانه هیچ مشکلی در این زمینه نداشتیم.
وی ادامه داد: در خصوص کریدور نوستراک نیز باید تصریح کرد که این کریدور چندان فعال نیست و در تلاش هستیم تا آن را فعال کنیم.
دسترسی ایران به دو کریدور بین المللی
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی تاکید کرد: سیاست ما در حوزه زمین همکاری با سرمایه گذاران است. به عبارت دیگر منطقه آزاد زمین را به عنوان مشارکت کننده در اختیار سرمایه گذار قرار می دهد و از منافع آن درآمد کسب می کند.
absnews
وی ادامه داد: ابتدا قرار بود راه آهن از رشت به انزلی احداث شود اما به دلیل مسائل زیست محیطی و اینکه بخشی از این راه آهن قرار بود از مناطق مسکونی عبور کند، امکان اتصال راه آهن به انزلی در کوتاه مدت وجود نداشت. مدت، اصطلاح.
وی یادآور شد: پیشرفت های ما در این پروژه 45 میلیارد تومان ریال است و غیر از آن تعهدی نداریم. زیرسازی راه آهن ابتدای مهرماه سال جاری تکمیل و به شرکت ساخت و توسعه زیربنایی کشور واگذار شد. دو طبقه در حال حاضر 60 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و تا اردیبهشت سال آینده به شرکت ساخت و توسعه تحویل داده می شود.
اکبری مقدم در ادامه خاطرنشان کرد: بین ایران و چین دو کریدور نوستراک و چین، قزاقستان و ایران وجود دارد. با توجه به اینکه دریای خزر شرایط خاص خود را دارد، سرعت کشتی ها باید حداکثر 14 کیلومتر در ساعت باشد.
به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری ای بی اس نیوز ، علی اوسط اکبری مقدم در نشست خبری با اشاره به اینکه راه آهن رشت – خزر حلقه مفقوده کریدور شمال – جنوب است که راه آهن سراسری ایران را به دریای خزر متصل می کند، اظهار داشت: راه آهن قزوین – رشت. سه سال پیش به بهره برداری رسید پذیرش. از رشت تا انزلی دو قطعه به طول 37 کیلومتر وجود دارد که از رشت تا پیربازار و از این ناحیه تا خزر امتداد دارد.