ای بی اس نیوز/مازندران معاون عمرانی استاندار مازندران گفت: برای ادامه مسیر چهارخطه بیش از 30 کیلومتر باقی مانده و تکمیل این جاده بیش از 5 هزار میلیارد تومان نیاز دارد.
احمد توکلی امروز در حاشیه بازدید از کارگاه های فعال و عملیات در دست اجرا پل و تونل های در حال احداث جاده هراز اظهار کرد: بیش از 30 کیلومتر از عملیات باقی مانده تعریض جاده هراز به سخت ترین معبر این جاده متصل است. در اعماق زیاد در دل کوه قرار دارد و برای عبور از آن نیاز به ساخت چندین تونل و پل و کابل بزرگ است که طبق برآوردهای فعلی برای تکمیل آن 5 میلیارد تومان اعتبار نیاز است.
وی با تاکید بر اینکه با توجه به حجم بالای تردد و لزوم افزایش ایمنی در جاده هراز به منظور حفظ سلامت شهروندان، ضروری است با تخصیص اعتبارات ملی این جاده در سریع ترین زمان ممکن توسعه یابد، افزود: اعتبارات اختصاص یافته در سال جاری برای تعریض بیشتر جاده هراز حدود 80 میلیارد تومان است که با توجه به حجم و نوع عملیات اجرا شده در این مسیر بسیار ناچیز و ناچیز است.
توکلی افزود: جاده هراز یکی از مهم ترین و کوتاه ترین راه های منتهی به پایتخت به شمال کشور به شمار می رود که با مسافت 101 کیلومتر در حوزه استحفاظی مازندران حدود 70 کیلومتر به طور کامل تعریض و به چهار خطه تبدیل شد. .
معاون امور عمرانی استاندار مازندران گفت: عملیات چهارخطه شدن جاده هراز از سال 1388 آغاز شد و تخصیص کم و سرازیر شدن اعتبارات در سال های اخیر موجب تمدید پروژه های عمرانی در این جاده شد.
توکلی با بیان اینکه در حال حاضر 6 کارگاه و شرکت پیمانکاری به صورت تمام وقت برای ادامه ساخت تونل، پل کابلی و تعریض باقیمانده راه مشغول به کار هستند، وسعت و حجم کار در 30 کیلومتر باقی مانده را برشمرد و گفت: ساخت چندین پل پل بایجان، زیارباغ، پلور، تکاور و تونل های شنگلده و غزنک همزمان در دست ساخت هستند.
وی افزود: سخت ترین قسمت تعریض جاده هراز که هم اکنون در حال انجام است، احداث سه پل کابلی به طول 180 متر، 250 متر و 460 متر و در دره و صعب العبور این جاده است. و زیبایی ادامه کارها و حدود آن علاوه بر ایمنی تردد در جاده باعث ایجاد منطقه گردشگری در مسیر پل ها پس از عملیات خواهد شد.
معاون عمرانی استاندار مازندران یکی از مشکلات خاص و عمده جاده هراز را حجم بالای تردد روزانه و حتی شبانه در این جاده اعلام کرد و گفت: تاخیر در بسته شدن جاده و همچنین شرایط خاص جوی لاریجان. بخش عامل با توجه به حجم بالای عملیات عمرانی در جاده ها از دیگر چالش های موجود است.
توکلی ادامه داد: با همه این شرایط دولت مصمم است تا طرح چهارخطه جاده هراز یکی از شریان های کشور را در سریع ترین زمان ممکن تکمیل کند.
با بیان اینکه در محدوده روستای بایجان تا پاسگاه پلیس راه بایجان، تعریض جاده با توافق صاحبان واحدهای تجاری انجام و 6 باب مغازه تملک و مسیر آزادسازی شد. خوان در حال انجام دو و نیم کیلومتر عملیات راهسازی و تعریض است و حداقل تا پایان دهه فجر امسال باز و تردد خواهد شد.
انتهای پیام