تکرار نمایشگاه های اتومبیل؛ از دست پوچ خودروسازان داخلی تا جولان بیگانگان – اخبار صنعت و تجارت – اخبار اقتصادی ای بی اس نیوز

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری ای بی اس نیوز ، صنعت خودرو امسال شاهد برگزاری نمایشگاه های زیادی در استان های کشور بوده است به طوری که هر دو ماه یک بار برگزارکنندگان نمایشگاه احساس کردند باید توانمندی های این نمایشگاه را به نمایش بگذارند. این صنعت به اهالی این شهر و برپایی نمایشگاهی. نمایشگاهی که خبری از تداخل انتقال فناوری و عرضه محصولات جدید از سوی خودروسازان داخلی برای جلب رضایت مشتری نداشت و به نوعی تنها به سکوی رقابت خودروهای چینی تبدیل شده بود.
جالب اینجاست که در این نمایشگاه یک شرکت چینی با نام تجاری فونیکس محصول جدید خود را در قفسه ای شیشه ای در معرض دید عموم قرار داده بود که بازتابی برای بازدیدکنندگان بود.
از هفتم اردیبهشت ماه سال جاری که آغاز برگزاری نمایشگاه های خودرو در کشور بود، در هر مرحله تنها خودروسازان به نمایش محصولات قدیمی خود اکتفا کرده و حتی در قالب ماکت پروژه های آتی خود را در معرض دید بازدیدکنندگان قرار داده اند. اما از سوی دیگر شرکت های چینی که آنها را در بازار ایران مطلوب می بینند و هر روز با ارائه محصولی جدید در نمایشگاه ها سعی در فروش آنها و تسخیر بازار ایران دارند.
در جریان برگزاری جدیدترین نمایشگاه خودرو از 3 تا 15 آذرماه در استان اصفهان، خبر رونمایی از 5 خودرو از سوی برگزارکنندگان اعلام شد که همین موضوع باعث بازدید بازدیدکنندگان از این نمایشگاه شد. اما به محض ورود بازدیدکنندگان، مانور خودروهای چینی در فضای نمایشگاه بسیار پر رنگ بود و هر کدام در قالب طرح های مختلف سعی در فروش خودروها با قیمت های بالا داشتند که باعث نارضایتی مردم شد زیرا معتقد بودند چینی ها میلیاردها دلار دریافت می کنند. برای محصولات خود اعلام می کنند که این اصلا قابل قبول نیست.
ایران خودرو و سایپا دو غایب بزرگ نمایشگاه خودرو اصفهان بودند و سایر شرکت های مونتاژ خودروهای سنگین و سبک که حدود 20 شرکت بودند، محصولات خود را به نمایش گذاشتند.
از سوی دیگر برگزاری نمایشگاه های مختلف در کشور هزینه های مضاعفی را برای خودروسازان برای حضور در این نمایشگاه ها به همراه خواهد داشت که برای خودروسازان صرفه اقتصادی نخواهد داشت. اما با توجه به هزینههای بالای نمایشگاهها، چرا خودروسازان به جای تمرکز بر کار تولیدی، تمایل بیشتری به نمایش دستاوردهای خود دارند؟
.
به گفته کارشناسان صنعت خودرو، نمایشگاههایی که در استانها برگزار میشود، اطلاعاتی را برای متقاضیان فراهم میکند، اما به دلیل مسائل بینالمللی، با نبود شرکتهای خارجی، زندگی تنها برای شرکتهای چینی شده و عملاً برنده صنعت خودروسازی کشور نشده است.
به نظر می رسد به جای ایجاد بستری برای برگزاری این همه نمایشگاه در صنعت خودرو در 9 ماهه امسال که تنها به محلی برای مانور خودروهای چینی تبدیل شده است، باید به سازوکار فعلی تولید فکر کرد و وضعیت را بهبود بخشید. صنعت خودرو امروزه مردم از کیفیت و قیمت خودروها راضی نیستند و در این زمینه باید از برنامه ریزی مناسب و پرهیز از شعارهای تکراری خودداری شود.
absnews
امروزه صنعت خودرو نیاز به ایجاد شبکه تامین قطعات منسجم و بهبود تولید دارد، اما نمایشگاه ها به جای تمرکز بر تولید محصول جدید و ارتقای ظرفیت که با منتقدان زیادی همراه است، به عرصه ای برای نمایش فعالیت های نه چندان مثبت خودروسازان تبدیل شده است. و نمایش محصولات چینی.