وی با ابراز امیدواری نسبت به تولید محصولات جدید و همچنین طراحی، افزود: هیچ خودروسازی در دنیا بدون طراحی زنجیره تامین موفق نخواهد شد و افزایش هزینه ها در بخش تحقیق و توسعه بدون زنجیره تامین، عرضه نخواهد شد. سودآور باشد».
وی با بیان اینکه سایپا در سال آینده بر روی تولید موتور بر اساس برنامه ها و مستندات تمرکز خواهد کرد، گفت: اولین نمونه موتور بدون رعایت روش مهندسی معکوس توسط این شرکت تولید شده و در مرحله آزمایش قرار گرفته و هزینه تولید آن نیز به اتمام رسیده است. خریداران و OEM ها هزینه ای دریافت نمی کنند. مهندسی معکوس می تواند به زنجیره تامین آسیب برساند.
به گزارش خبرگزاری ای بی اس نیوز ، محمدعلی تیموری، مدیرعامل سایپا در همایش زنجیره خودرو افق 1401 از افزایش تعامل این شرکت با زنجیره تولید و حذف خودرو تیبا و ارائه خودروی آریا خبر داد. در سال 1401 تعداد ثبت نام خواهد شد.
وی با اشاره به اینکه اخذ گواهینامه قطعه ساخته شده 6 تا 8 ماه زمان می برد، اتفاقی که اگرچه هزینه بر است اما در هیچ جای دنیا دیده نمی شود، تصریح کرد: در نتیجه باید با آموزش فرآیندها تغییر کرد.
تیموری با بیان اینکه تلاش سایپا در سال 1401 بیرون کشیدن خودروی تیبا از خط تولید است، ادامه داد: عرضه این خودرو در سال آینده برابر با تعداد ثبت نام ها خواهد بود و دلیل آن یک عدد زیان 77 میلیون و 400 هزار تومانی در بهره برداری است. سود این شرکت بابت تولید هر خودرو تیبا باز می گردد.
تیموری خاطرنشان کرد: در حال حاضر علیرغم داشتن قرارداد 90 روزه با قطعه سازان، 180 روز مطالبات را پرداخت می کنند. در ادامه سیاست های وزارت صمت مبنی بر تامین دارایی ها، قطعا انتقال پول به چرخه تولید انجام خواهد شد و گزارش آن در اختیار دکتر نبوی مشاور وزیر صمت قرار گرفته است که امیدواریم طی آن گزارش شود. که صنعت خودرو به مسیر اصلی خود باز خواهد گشت. طی سال 80 تیراژ چاپی معادل 840000 دستگاه در خودروسازی سایپا به دست آمد. بخشی از زیان های امروز ناشی از خرید سهام شرکت های خاص به جای تمرکز بر طراحی و تولید محصولات است که اصلاح و بازنگری خواهد شد.
* ضرر ۷۷ میلیون تومانی سایپا در تولید تیبا
مدیرعامل سایپا ضمن تاکید بر اهمیت مشتری مداری و علاوه بر وجود یک میلیون سهامدار خرد در خودروسازی سایپا، تولید اقتصادی را محور برنامه های خود عنوان کرد و گفت: اقدامات این بنگاه برای سهامداران خرد در سال 2017 سودآور نبوده است. در سال های اخیر تولید اقتصادی، کیفیت، قیمت و تحویل به موقع که از پارامترهای بقای یک محصول است، محقق خواهد شد.
تیموری با اشاره به دانش فنی قطعه سازان در ارتقای کیفی، اجرای عملی آن را برجسته کرد و گفت: فرآیندهای ارتقای کیفی در گروه خودروسازی سایپا حداکثر تا اردیبهشت 1401 اصلاح و موانع زنجیره تامین آن برطرف می شود. “
مدیرعامل سایپا همچنین از عرضه خودروهای آریا به بازار در سال 1401 خبر داد و افزود: با وجود کمبودهای موجود در زنجیره تامین، طی 40 روز گذشته با برگزاری جلساتی با زنجیره تامین هر هفته یک بار، نیاز به زنجیره تامین بر مشارکت در تولید خودروهای آریا تاکید شد. .
مدیرعامل سایپا با اشاره به سوالاتی که در خصوص دلایل موفقیت کشور در صنعت موشکی و عدم نتیجه در صنعت خودروسازی مطرح می شود، تفاوت این دو بخش از صنعت را تشریح کرد: موشکی و نظامی متعهد هستند. متخصص و بی علاقه این مزایا و این روحیه باید در صنعت خودروسازی نیز تقویت شود. تفاوت دوم مربوط به تفاوت فضای کسب و کار در این دو صنعت و عدم آرامش حداکثری و تمرکز تولید در صنعت خودرو، خط تولید قطعات و همچنین بخش خدمات پس از فروش است. در عین حال، محصول خودرو باید از یک کالای سیاسی به یک کالای اقتصادی تبدیل شود. صنعت موشکی نگران امنیت مردم است.
absnews