تولید بنزین 22 درصد افزایش یافت
همانطور که وزارت نفت در روزهای اخیر اعلام کرد میانگین تولید بنزین در سال 1400 حدود 91 میلیون لیتر در روز بوده و امروز با رشد 22 درصدی به 114 میلیون لیتر رسیده است.
به گزارش ای بی اس نیوز، بر اساس برنامه هفتم توسعه، صنایع پالایشی تا پایان سال 1406 م هدف دستیابی به تولید روزانه حدود 130 میلیون لیتر بنزین و گاز نفتی است که 75 درصد آن را محصولات یورو 4 و با کیفیت بالاتر تشکیل می دهد.
بر اساس اهداف کمی شاخص های عملکرد انرژی (نفت و گاز) پیش نویس قانون برنامه هفتم توسعه، هم اکنون به طور متوسط روزانه 114 میلیون لیتر بنزین و 112 میلیون لیتر گازوئیل مرغوب در کشور تولید می شود. تولید این دو محصول اصلی کشور با افزایش حدود 15 درصدی به 129 میلیون لیتر در روز (بنزین) و 130 میلیون لیتر گازوئیل تا پایان سال 1406 (همزمان با پایان برنامه هفتم توسعه) افزایش می یابد.
همچنین بیش از 70 درصد فرآورده های عمده بنزین و گازوئیل کشور معادل بیش از 75 میلیون لیتر بنزین و 70 میلیون لیتر نفت و گاز تولیدی روزانه در کشور با استانداردهای یورو 4 و 5 مطابقت دارد. بر اساس برنامه هفتم توسعه در پایان سال 1406 به 75 درصد افزایش یابد.
همچنین در حال حاضر به طور متوسط حدود 65 میلیون لیتر نفت کوره (مازوت) در کشور تولید می شود که حدود 18 درصد فرآورده های تولیدی در 10 پالایشگاه نفت کشور است. بر اساس پیشنویس قانون برنامه هفتم توسعه، با اجرای طرحهای بهبود کیفیت در پالایشگاهها، میزان نفت کوره تولیدی کشور با کاهش ۵ درصدی به ۱۲.۹ درصد (معادل ۴۹ میلیون لیتر در روز) میرسد.
افزایش ظرفیت تولید روزانه 2 میلیون لیتر بنزین در کشور تا اردیبهشت 1403
در این میان، دولت قصد دارد افزایش یابد ظرفیت تولید بنزین این موضوع از زمانی در دستور کار قرار گرفت که جلیل سالاری معاون وزیر نفت در امور پالایشی اعلام کرد کشور تا اردیبهشت 1403 ظرفیت تولید روزانه 2 میلیون لیتر بنزین و 3.5 میلیون لیتر گازوئیل را دارد.
به گفته وی، در چارچوب طرح توسعه و تثبیت ظرفیت پالایشگاه آبادان، بخشی از طرح های توسعه کیفی تا پایان سال جاری اجرایی می شود که امکان افزایش ظرفیت تولید این پالایشگاه را فراهم می کند. حدود 2 میلیون لیتر و همچنین در پالایشگاه اصفهان ظرفیت تولید حدود 3 میلیون لیتر بنزین افزایش می یابد و امیدواریم به زودی این امر محقق شود. همزمان در حال اجرای طرح های جامع ارتقای کیفیت نفت کوره پالایشی هستیم که با استفاده از توان شرکت های دانش بنیان برای اولین بار در کشور اجرا می شود. اجرای طرح های ارتقای کیفیت نفت کوره کمک موثری به تامین سوخت نیروگاه های کشور در سال آینده خواهد کرد.
میانگین مصرف روزانه بنزین به 113 میلیون لیتر رسید
مصرف سوخت در ماه های اخیر میانگین مصرف روزانه کشور حدود 116 میلیون لیتر بوده که در این ماه به 113 میلیون لیتر کاهش یافته است. افزایش مصرف بنزین در کشور مشکلی را ایجاد کرده است که به گفته کارشناسان و مسئولان در حال یافتن راه حل است. به گفته مرتضی بهروزی فر، کارشناس انرژی در ای بی اس نیوز، راهکارهای قیمتی به تنهایی راه حل رفع عدم تعادل بنزین نیست و باید ابزاری غیر از قیمت را انتخاب کنیم. قیمت بنزین شاخص تورم است و هر گونه افزایش قیمت بنزین باعث تورم می شود. بنابراین، ابزار قیمت گذاری نمی تواند کار کند.
وی با تاکید بر اینکه در شرایط کنونی تنها می توان به گزینه واردات تکیه کرد و برنامه های کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت تدوین کرد، تاکید کرد: برخی از این راهکارها شامل بهبود وضعیت و توسعه پالایشگاه ها، افزایش حمل و نقل عمومی و بهبود وضعیت است. وضعیت پالایشگاه ها از ناوگان خودرویی کشور در این راستا اخیرا دولت اجازه واردات خودروهای هیبریدی و کم مصرف را داده است که می تواند آثار مثبتی داشته باشد.
نیاز به تنوع بخشیدن به سبد سوخت
این کارشناس نیاز و اهمیت تنوع بخشیدن به سبد سوخت برای راه حل را برجسته کرد عدم تطابق بنزین وی در کشور گفت: برای توسعه CNG گام های متعددی برداشته شده است اما چالش هایی در این زمینه وجود دارد که باید برطرف شود و شرایطی فراهم شود تا تقاضا برای خودروهای دوگانه سوز افزایش یابد.
بهروزی فر با تاکید بر اینکه استفاده از خودروهای برقی مستلزم واردات و ایجاد زیرساخت ها نیز هست، گفت: در صورت فراهم شدن زیرساخت های خودروهای برقی این بخش نیز می تواند مفید باشد، علاوه بر این باید تدابیری برای حذف خودروهای قدیمی و پرمصرف اندیشیده شود. . . گرفته شود
به گفته وی، در شرایط فعلی باید به موضوع تنوع سبد سوخت، توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی و از رده خارج شدن خودروهای قدیمی و پرمصرف توجه شود و در مجموع برای این موضوع چاره اندیشی شود. .
ضرورت اصلاح صنعت خودرو
مهدی هاشم زاده یکی دیگر از کارشناسان حوزه انرژی نیز یکی از موضوعات مهم در خصوص مصرف و عدم تطابق بنزین ما با آن مواجه هستیم، کمبود بنزین تولید نیست، وی به ای بی اس نیوز گفت: کشور بنزین زیادی تولید نمی کند به طوری که در حال حاضر معادل 115 میلیون لیتر بنزین است.بنزین تولیدی در کشور. این رقم تولید زیاد است و اگر حتی یک استاندارد منطقه ای در بحث خودرو رعایت می شد، با عدم تعادل بنزین مواجه نمی شدیم، در حال حاضر مصرف سوخت خودروهای داخلی دو تا دو برابر و نیم است. یعنی اگر با تعداد خودروهای فعلی و استاندارد منطقه بسنجیم تا 60 تا 70 میلیون لیتر بنزین در کشور مصرف می شود.
وی با اشاره به راهکارهایی که در این زمینه می توان اندیشید، بیان کرد: یکی از مشکلات اصلاح خودروسازی کشور و استفاده از رویکردهایی غیر از قیمت هاست، به عنوان مثال می توان برای کنترل کالای قاچاق اقداماتی انجام داد.
توسعه ظرفیت صنعت CNG برای دور زدن واردات بنزین
این کارشناس حوزه انرژی با بیان اینکه در سال آینده ظرفیت های CNG برای خودروهای فعال در حوزه حمل و نقل ایجاد می شود، گفت: اگر تاکسی ها، وانت ها و تاکسی های اینترنتی وارد این حوزه شوند این موضوع باعث تنوع در سبد سوخت می شود. و میزان نارضایتی کاهش می یابد.
وی با تاکید بر اینکه در تولید خودروها و ماشین آلات کمتر از 800 میلیون تومان که بیشترین مصرف مردمی را تشکیل می دهد باید دوگانه سوز باشند، گفت: توسعه زیرساخت های صنعت CNG از وضعیت فعلی پیشی گرفته است. 15 میلیون مترمکعب اگر از CNG استفاده کنیم، کل مشکل واردات بنزین حل می شود.
هاشم زاده افزود: سوال بعدی ابتکار عملی بود که در بحث پمپ بنزین ها صورت گرفت که بسیار موثر خواهد بود زیرا با افزایش قیمت بنزین در جایگاه و ایجاد سقف برای کارت سوخت، در در عمل مصرف غیرعادی که منجر به قاچاق می شود و یا در خودروهای پرمصرف سوزانده می شود برطرف می شود.
به گفته وی، تنوع سبد سوخت هم می تواند امنیت ملی را تضمین کند و هم به اصلاح ساختار سوخت در حوزه حمل و نقل کمک کند.
انتهای پیام