یکشنبه , ۴ خرداد ۱۴۰۴

توقف کامیون های ایرانی در پشت مرزهای بلاروس/ مرز جایگزین هنوز معرفی نشده است

طی روزهای اخیر به دلیل تصمیم جدید بلاروس، کامیون‌های ایران و سایر کشورها در پشت مرز روسیه با بلاروس در دمای منفی 27 درجه سانتیگراد متوقف شده‌اند. تاکنون روسیه برای سه کشور مرز جایگزین معرفی کرده بود، اما نقش ایران کامیون داران هنوز مشخص نشده است. رانندگان کامیون ایرانی نایب رئیس کمیته حمل و نقل اتاق بازرگانی توضیحاتی را ارائه کردند.

فاطمه قنبرپور در گفت وگو با ای بی اس نیوز، اظهار کرد: تفاهم نامه ای بین روسیه و بلاروس در سال 96 وجود دارد که بر اساس آن مرزهای مشترک بین دو کشور حذف می شود. اما بلاروس از اول ژانویه بدون اطلاع تجاری مرزهای خود را به روی رانندگان ایرانی و خارجی بسته است.

به گفته وی، زمانی که کامیون ها وارد آذربایجان و روسیه شدند و کارنه تیر (سند گمرکی ترانزیت بین المللی کالا) آنها جدا شد، به این معنی بود که اجازه حرکت به بلاروس را پیدا کردند. اگر مشکلی پیش می آمد نباید این اتفاق می افتاد و اجازه ورود به روسیه را می دادند. اما اجازه عبور از روسیه به آنها داده شد و اکنون کامیون ها در مرز بلاروس متوقف شده اند و به کامیون داران اعلام شده است که اجازه عبور از مرز روسیه و بلاروس را ندارند و برای ورود به بلاروس باید از مرزهای دیگر استفاده کنند. مرزهای دیگر لتونی و لیتوانی هستند که هر دو جزء حوزه شینگن هستند و رانندگان ایرانی نیز نمی توانند به منطقه شینگن دسترسی داشته باشند.

قنبرپور افزود: در نتیجه کامیون داران در 27- درجه پشت مرز ماندند و تاکنون رایزنی ها به نتیجه نرسیده است. راهداری نیز مکاتباتی را با وزارت امور خارجه آغاز کرده و این وزارتخانه قول پیگیری داده و ابراز امیدواری کرده که امروز یا فردا این مشکل برطرف شود.

وی با بیان اینکه در این دما در صورت روشن ماندن خودرو سوخت تمام می شود و از سوی دیگر خطر سرمازدگی و مرگ رانندگان را به دنبال دارد، تصریح کرد: این موضوع باید از مجاری دیپلماتیک پیگیری شود. دیروز اعلام شد که این مشکل گریبانگیر رانندگان قرقیزستان، ازبکستان و تاجیکستان نیز می شود و راه حلی برای خروج آنها از منطقه ارائه شده است. با این حال تا پایان ساعت کاری دیروز اعلام نشده بود که کار کامیون های ایرانی کجا خواهد بود.

نایب رئیس کمیته حمل و نقل، ترانزیت و لجستیک اتاق بازرگانی با بیان اینکه روسیه باید به این موضوع پاسخ دهد چرا که مرزی را تعیین کرده که سه کشور مذکور باید از آن عبور کنند، گفت: منتظریم این مرز شود. معرفی کرد. به کامیون های ایرانی در اسرع وقت. اما برخی از کامیون ها خرابی قطعات را تجربه کرده اند که می تواند منجر به آسیب به راننده یا محموله شود. همچنین رانندگان هنگام مصرف گازوئیل یخچال را روشن نگه داشته اند، اما این وضعیت نمی تواند خیلی طول بکشد. به همین دلیل است که این موضوع باید مدام رصد و یادآوری شود، زیرا حتی یک روز تأخیر، جان برخی افراد را به خطر می اندازد.

انتهای پیام

درباره محمد اقتصادی

پیشنهاد ما به شما

Organizing Your Home: Tips for Creating Sancity

Voluptatem accusantium tempore voluptatem illo. Ea suscipit asperiores et velit voluptatibus. Molestias natus est non cum nulla aut. Et eum temporibus provident et id. Eos porro quis consequuntur ut nisi doloremque.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *