فضای کسب و کار در حوزه اقتصاد دیجیتال امیدوار کننده تر می شود

معاون وزیر ارتباطات بابیان اینت به نمایندگی از وزیر ارتباطات مسئولیت نظارت بر این آیین نامه را بر عهده گرفته است و معمولا در طول هفته جلسات متعددی با نمایندگان دستگاه های اجرایی مرتبط با این آیین نامه برگزار می کنیم. پلتفرم های داخلی می توانند فعالیت خود را به سرعت ایجاد و راه اندازی کنند.
همچنین مدیران عامل پنج پلتفرم مشمول حمایت از شرکتهای حوزه اقتصاد دیجیتال شامل کاسبینو، ایتا، روبیکا، سروش پلاس و شیپور نیز برنامههای حمایتی خود را از شرکتهای حوزه اقتصاد دیجیتال ارائه کردند. .
وی بابیان اینکه بر اساس گزارش مدیران سکو، خوشبختانه پس از محدودیت های سکوهای خارجی، مردم برای سکوهای داخلی اقبال خوبی به ارمغان آوردند، بیان کرد: در ابتدای این مسیر نگرانی هایی مبنی بر تامین زیرساخت ها توسط سکوهای ملی وجود داشت، هرچند با توجه به برخی از برنامه هایی که یک سال در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات داشتیم، چندان به مشکلات فنی و زیرساختی توجه نکردیم.
به گزارش ای بی اس نیوز، محمد خوانساری، معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و رئیس سازمان فناوری اطلاعات در مراسم رونمایی از سامانه و مرکز تماس حمایت از شرکت های فعال در اقتصاد دیجیتال (ir.1649) گفت: همانطور که دارید یادآور شد: از ابتدای مهرماه بر اساس تصمیمات مراجع ذیصلاح امنیتی، محدودیت هایی برای برخی پلتفرم های خارجی ایجاد شده است که مشکلاتی را برای مردم و کسب و کارها در حوزه اقتصاد دیجیتال ایجاد کرده است.
بر اساس اعلام وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، در ابتدای این مراسم نمایندگان دستگاه های اجرایی نقش آفرین در اجرای مقررات حامی شرکت های اقتصاد دیجیتال از جمله وزارت ارتباطات، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات ارشاد، حریم خصوصی، سازمان امور مالیاتی، وزارت اقتصاد، بانک مرکزی و صندوق نوآوری و صندوق کارآفرینی شکوفایی و امید گزارشی از اقدامات خود ارائه کردند.
معاون وزیر ارتباطات با اشاره به راه اندازی سامانه 1649 و مرکز تماس گفت: این سامانه از یک سو قرار است توانمندی های بسترهای داخلی را بیان کند و از سوی دیگر بازخورد بنگاه های دستگاه ها را منعکس کند. و پلتفرمها و چالش را در قالب فروشگاهی یکجا حل کنیم تا فضا برای مردم و شرکتها در حوزه اقتصاد دیجیتال آسانتر و امیدوارکنندهتر شود.
خوانساری ادامه داد: در این راستا از مهرماه امسال تلاش های زیادی در داخل دبیرخانه کارگروه اقتصاد دیجیتال و اعضای این کارگروه انجام شده که منجر به تهیه شهرک با 14 ماده و 30 نوع بروکراسی پشتیبان شده است. مراحل اداری خود را طی کرد و این تسویه حساب پس از تایید رئیس جمهور در نیمه آبان ماه توسط معاون اول رئیس جمهور ابلاغ شد.
سامانه و مرکز تماس 1649 با هدف برقراری ارتباط با شرکتهای فعال در اقتصاد دیجیتال و ارائه اطلاعات در مورد آخرین مصوبات و دستورالعملهای نهادهای مربوطه در چارچوب مقررات همراه پلتفرمها و کسبوکارهای اقتصاد دیجیتال است. همچنین ثبت شکایات در خصوص دستگاه ها و بسترهای آسیب دیده و پیگیری آنها از دیگر اهداف پیگیری شده در این پایگاه و این مرکز است.
وی افزود: برای کاهش این مشکلات، وزارت ارتباطات به عنوان رئیس کارگروه اقتصاد دیجیتال دولت با همکاری اعضای این کارگروه تلاش کرد تا با همکاری نزدیک، نوعی همدلی در این شرایط شکل دهد. با پلتفرمها و دستگاههای اجرایی که قابلیتهای مبتنی بر قانون دارند و مردم میتوانند کسبوکارهای آسیبدیده خود را در فضای مجازی بازیابی کنند.
خوانساری افزود: خوشبختانه با کمک و همکاری پلتفرم های ملی توانسته ایم در استفاده از این بسترها احساس راحتی در مردم ایجاد کنیم و این اطمینان را ایجاد کنیم که می توانند فعالیت های ایمن و پایدار بر روی سکوهای ملی داشته باشند. در شرایط فعلی خوشبختانه هر دو بستر به بلوغ رسیده و ظرفیت های ایجاد شده در کشور توانسته از نظر بیمه ای موثر باشد.
رئیس سازمان فناوری اطلاعات با تاکید بر اینکه پلتفرمهای خدمترسان بنگاهها باید بستههای استقبال مناسب را تهیه کنند، گفت: بنگاهها وقتی وارد پلتفرمها میشوند باید دقیقا بدانند که از چه نوع حمایتها و مشوقهایی در بسترهای داخلی برخوردار خواهند شد. بنابراین، پلتفرمها باید به موضوع مزیت صنعت فکر ویژهای داشته باشند.
وی با اشاره به راه اندازی سامانه 1649 و مرکز تماس گفت: این سامانه از یک سو قرار است توانمندی های بسترهای داخلی را بیان کند و از سوی دیگر بازخورد شرکت های دستگاه ها و پلتفرم ها را منعکس کند. و چالش را در قالب یک فروشگاه تک مرحله ای حل می کند. امیدواریم با ظرفیتی که ایجاد شده و با پیوند تنگاتنگی که بین دستگاه های اجرایی، پلتفرم ها و شرکت ها در حوزه فضای مجازی ایجاد می شود، فضا برای مردم و کسب و کارها در اقتصاد دیجیتال آسان تر و امیدوارکننده تر شود.
انتهای پیام